גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני שחקן הנדל"ן הכי גדול בפלורנטין": החיים של רן בלינקיס אחרי האקזיט ב־AM:PM

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מי שהקים עם אחיו וחבר ילדות את רשת המרכולים התל אביבית, שנמכרה בכ־150 מיליון שקל, חולש כיום על פורטפוליו של מאות יחידות דיור בהקמה ונכסים מסחריים באותה עיר ● בלינקיס: "אולי תהיה ירידה מסוימת במחירי הנדל"ן, אבל לאורך זמן אני חושב שהם יחזרו לטפס. זה לא כמו דימונה או חדרה, שם אפשר להפשיר עוד קרקע של 500 דונם לבנייה"

רן בלינקיס, מייד ובעלים סיטי בוי / צילום: אלדד רפאלי
רן בלינקיס, מייד ובעלים סיטי בוי / צילום: אלדד רפאלי

על התסריט הזה חולם כל יזם, בוודאי מי שאינו משתייך לעולמות ההייטק: בשנת 2006 מכרו שלושה יזמים באמצע שנות ה־30 לחייהם את רשת המרכולים התל אביבית שהקימו, AM:PM, לחברת תחנות הדלק דור אלון שהוביל דודי ויסמן, תמורת כ־150 מיליון שקל. המחיר המפולפל ששולם תמורת רשת שייצרה באותו זמן רווח של מיליוני שקלים בודדים, הוסבר בעיקר בפוטנציאל ההתרחבות של הרשת והמותג "התל אביבי" שנבנה בתוך שנים ספורות. מי שעמד מאחורי המכירה היו האחים רן וגל בלינקיס, וחבר הילדות שלהם גיא אדרי, שפתחו את הסניף הראשון של AM:PM בשנת 2001, וניהלו ערב מכירת הרשת יותר מ־20 סניפים.

בכירה בסיטי ממליצה על מניות AI, בריאות וסייבר: "לא רצוי לחכות בצד" | ראיון
לא רק בתל אביב: חנויות הנוחות תופסות תאוצה למרות יוקר המחיה 
"הנכס הכי גדול שרכשתי הוא 52 מ"ר": המעצבת שמאמינה בהשקעה בדירות קטנטנות | כסף בקיר

בבוקר שאחרי המכירה, אתם מתעוררים עם עשרות מיליוני שקלים בחשבונות הבנק שלכם. למה לא לפרוש וליהנות ממנעמי החיים?
בראיון עם גלובס מבטל רן בלינקיס את הרעיון מכל וכל: "שלושתנו לא הטיפוסים של 'לשבת רגל על רגל'. אנחנו אנשי מעשה אנרגטיים שאוהבים את העשייה ויצירת הערך. זה משעמם לנוח".

היום, כשסופרמרקטים בתוך העיר הפכו לטרנד לוהט בעולם הקמעוני פוסט מגפת הקורונה, קשה להיזכר שבתחילת המילניום הקונספט של AM:PM נתפס כמהפכני, וכבש את האוכלוסיה התל אביבית הצעירה. זו אימצה בחום את האפשרות לעשות את הקניות בסופרמרקט השכונתי, מרחק כמה דקות הליכה, גם אם הוא יקר משמעותית מהקניות מחוץ לעיר, או כמו שמגדיר זאת בלינקיס: "ראינו מולנו סלי קניות קטנים, אבל עם הרבה כניסות".

 

בראיון לגלובס הוא משחזר כי "באותה נקודת זמן, אזור שנת 2001, כמעט ולא הייתה תחרות בתחום המרכולים בתל אביב. כך יצא שהשגנו פוזיציות טובות ברכישת נכסים והשכרתם לרשת, בדרך שמשרתת אותנו עד היום. תוך כדי תנועה התמקצענו והרחבנו את החברה גם לעסק של מכירת פירות וירקות. המרווח בסגמנט הזה, התברר לנו, הוא אולי הכי גבוה בשוק המזון. בלי להבין בזה דבר הלכנו לשוק הסיטונאי, למדנו את העסק, קנינו משאית קירור, ותוך חודש היה לנו מרלו"ג (מרכז לוגיסטי) ששימש את סניפי הרשת והכפיל את הרווחיות שלה. השלישייה הזאת, שאני אחד מתוכה, היא שילוב כוחות מדהים".

"רוכשי הדירות מתחילים לחזור"

מאז האקזיט ב־AM:PM, מתמקד בלינקיס בעיקר בתחום ייזום הבנייה בתל אביב, שם התחולל בשנים האחרונות בום נדל"ני חסר תקדים. בפרוטפוליו שבו הוא מחזיק, רובו באמצעות חברת יובלים סיטי בוי (שבה הוא שותף עם איציק ברוך), כלולים לדבריו בנייה בשלבים שונים של מאות יחידות דיור בשכונת פלורנטין וסביבתה (בארבעה פרויקטים) וצבר להקמה של עוד כ־1,000 יחידות דיור ושטחי תעסוקה ומסחר בדרום ומרכז תל אביב. צבר זה כולל קרקעות בשטח של 20 דונם במתחם חסן ערפה (סמוך לרחוב יצחק שדה).

איציק ברוך, יובלים / צילום: כפיר זיו

בנוסף, יחד עם "השותפים המיתולוגיים" כדבריו, האח גל וגיא אדרי, הוא מחזיק באמצעות חברת "אקזיט" בכ־10 נכסים מסחריים ברחבי תל אביב, שרובם מושכרים כסניפים ל־AM:PM, ועוד חמישה בניינים לפיתוח, כולם במרכז העיר. בשבוע שעבר מכרו את אחד מהסניפים המושכרים לרשת שייסדו, חנות של 210 מ"ר באבן גבירול־פינת ז'בוטינסקי בתל אביב, למשקיע פרטי. תמורת המכירה, 21 מיליון שקל, משקפת מחיר של כ־100 אלף שקל למ"ר ותשואה של 5.6%. "יש ביקוש מטורף בזכות המיקום האסטרטגי של הנכס, הדייר האיכותי וחוזה שכירות ארוך וצמוד מדד", מסביר בלינקיס. "סופרמרקט ששוכר לטווח ארוך זה כמו אג"ח, חוזים צמודי מדד עם שכר דירה נאה בצידם".

 

עוד מחזיקים שלושת היזמים בזיכיון ליבוא מוצרי החשמל של המותג הסיני הייסנס, לצד שותפים המשתייכים לתחום - חברת ניופאן בטלוויזיות של המותג (מוצרים חומים), וקבוצת ח.י במקררים והמזגנים (מוצרים לבנים).

כיצד מושפעים העסקים שלך מהריבית שמזנקת ופוגעת ביזמי הנדל"ן?
בלינקיס: "ברמה האישית, אני חושב שקורה משהו חיובי בתחום בשבועות האחרונים. מה שהשפיע עלינו משמעותית היה לאו דווקא נושא עליית הריבית, אלא יותר המאבקים סביב הרפורמה המשפטית. כמובן שהריבית זה 'האירוע', אבל נראה שמה שהכניס את האנשים להיסוס מסוים בנוגע לנדל"ן היו ההפגנות.

"ברגע שנושא ההפגנות התחיל להירגע, ואני ניזון בעניין הזה מהחדשות כמו כל אזרח אחר במדינה, אני מרגיש תנועה מחודשת במשרדי המכירות. אנשים שקונים לעצמם או לילדים שלהם דירות, מתחילים לחזור. עד לפני שבועיים פחות הרגשנו תנועה כזאת".

ועדיין, הריבית הגבוהה לא מאתגרת?
"אנחנו נותנים 'פייט' לתשואה שיש בפיקדון הבנקאי. בפרויקט באלנבי 100, אנחנו נותנים למשקיע אפשרות לקנות דירה ולקבל, אם הוא רוצה, שירותי ניהול לצורך השכרה ב־AirBNB. זאת על מנת לייצר לו תשואה של מעל 4.5% על דירה שרכש תמורת סכום של 3.6 עד 4 מיליון שקל".

 

"חסרות קרקעות, ואין דירות להשכרה בתל אביב"

גם ההאטה בהייטק מבריחה על פי ההערכות קוני דירות פוטנציאליים.
"השפל בהייטק בהחלט מורגש. אבל אנחנו כיזמים לא קנינו בשנה וחצי האחרונות קרקעות. כל המגרשים שיש לנו, בין שמקימים עליהם דירות כעת או שנמצאים בשלב התכנון, נקנו במהלך 15 השנים האחרונות. כך שגם אם עכשיו יש ירידה משמעותית במכירות, אנחנו יכולים לתת הנחה ללקוחות, למשל באמצעות שירות של אבזור ועיצוב הדירה על חשבון היזם, שנעה בין 5% ל־7%. אפשר היום לקבל 'סוכריות' מהיזם שלפני חצי שנה לא יכלו בכלל לחשוב עליהן".

פרויקט חזנוביץ' / צילום: תמיר רוגובסקי

בלינקיס מזכיר ששוק השכרת הדירות בתל אביב חזק במיוחד: "אנחנו בעלים של בניינים בכל מיני נקודות בעיר, ואין דירות להשכרה. בכל דירה, חוזה שכירות שמתחדש מטפס למחיר גבוה יותר ב־10%-15%. אז נכון שיש כיום 'בטן' בענף (האטה מסוימת, ח' ש'), אבל תל אביב זו תל אביב. על פני ציר הזמן יכולה להיות ירידת מחירים, אבל בל נשכח שהיא מגיעה לאחר שבשנתיים האחרונות הייתה עלייה חדה למדי".

עליית הריבית לא תוביל לדעתך לירידה במחירים בטווח הארוך?
"אני חושב שעליית הריבית תהיה לתקופה של לא יותר משנה קדימה. חשוב לזכור שיש צורך אמיתי בדירות, ואין מספיק קרקעות בתל אביב. אז יכול להיות שתהיה ירידה מסוימת, אבל לאורך זמן תל אביב חזקה ואני חושב שהמחירים יחזרו לטפס. זה לא מקום כמו דימונה או חדרה, שם אפשר להפשיר עוד קרקע של 500 דונם לבנייה. כאן אין הרבה קרקעות זמינות וגם אין הרבה תוכניות תמ"א (בדרום ומרכז תל אביב), להבדיל מאזור הצפון הישן".

איפה אתם מוכרים כיום?
"בשכונת פלורנטין אני השחקן הכי גדול. יש לנו בשלבי ביצוע שונים 160 יחידות דיור שאותן נסיים לקראת סוף אוגוסט השנה (לקראת קבלת טופס 4). בנוסף יש לנו שם עוד מספר פרויקטים, ובסך־הכול נבנה שם מעל 500 יחידות דיור".

מה התוכניות שלכם במתחם חסן ערפה?
"התחלנו לרכוש קרקעות שם עוד ב־2007. זהו מתחם שהשטח הכולל בו משתרע על פני 81 דונם, והייתה שם בעיקר פעילות של מוסכים בעבר. כיום מתוכננת בו הקמה של 14 מגדלים. אנחנו וחברת אקרו נדל"ן הבעלים הכי גדולים במתחם. לפני שבועיים אושרה תוכנית בניין עיר (תב"ע) להקמה של 300 אלף מ"ר של שטחי מגורים, תעסוקה ומסחר".

המגדל המתוכנן במתחם חסן ערפה / הדמיה: ישר אדריכלים

"בחנו הנפקה בבורסה, ואז הגיעה הצעה מויסמן"

בלינקיס (51), נשוי ואב לארבעה ילדים, בנה את דרכו בעולם העסקים בעשר אצבעות. הוא גדל ברעננה ובהמשך ברחוב צידון, בצפון הישן של תל אביב, לא רחוק מאזור הבילויים השוקק כיום של נמל תל אביב. הוא איש עבודה בכל רמ"ח איבריו. במהלך התיכון ברעננה עזב את לימודיו בכיתה י' לטובת עבודה בפיצרייה: "תמיד היו לי כל מיני יזמויות", הוא אומר.

בהמשך עבר לתחום ה"פיצוציות", אותן חנויות קטנות בתוך העיר הפתוחות לאורך כל שעות היממה ומוכרות חטיפים ומשקאות לצד סיגריות וטפסי הגרלה. בלינקיס פתח בגיל 22 פיצוצייה צמודה לקולנוע "תל אביב" המיתולוגי, סמוך לכיכר דיזינגוף. בשנים הבאות הקים יחד עם אחיו גל ועם חבר הילדות אדרי עוד ארבע פיצוציות ברחבי העיר.

באמצעות אותן פיצוציות, שנשאו את השם AM:PM, זיהו השותפים את הנישה של חנויות נוחות שפתוחות סביב השעון ומציעות מוצרי סופרמרקט במחירים גבוהים יותר. "מול הפיצוצייה שלנו ברחוב דיזינגוף נפתח סניף סופרמרקט, וזה הוריד את התנועה אלינו ב־80% באותו יום. מיד הבנתי שאנחנו צריכים לעשות 'שיפטינג' מפיצוציות לסופרמרקטים שעובדים 24/7. יומיים אחר כך כבר חתמנו על החוזה הראשון להקמת הסניף הראשון של הרשת ברחוב בן יהודה, ליד 'בית אל על'. באותה שנה הקמנו עוד שני סניפים ומכרנו את כל חמש הפיצוציות".

סניף של AM:PM / צילום: Shutterstock

במהלך שנת 2006, כשהרשת מנתה כבר כ־20 סניפים, התחילו השותפים הצעירים לחשוב כיצד לקחת את עסקיה לשלב הבא. "לפני המכירה, חשבנו ללכת על הנפקה של הרשת בבורסה", מספר בלינקיס. "פנינו לחברת הייעוץ גיזה, ותוך כדי תנועה התחילו להגיע כל מיני הצעות רכישה מצד שחקנים מהשוק". אחד מהם היה דודי ויסמן, מבעלי דור אלון, שהציע לרכוש את הרשת תמורת סכום של 143 מיליון שקל.

שלושת היזמים הצעירים העדיפו את מכירת הביזנס שהקימו על פני מהלך ההנפקה, שהיה אומנם משאיר את השליטה בידיהם, אך גם היה כרוך בעלות כלכלית לא מבוטלת, בחשיפת נתוני הרשת, בדיווחים על כל אירוע מהותי והעסקת דירקטוריון מקצועי ורחב.

אבל לויסמן היו תנאים, הוא רצה רשת גדולה יותר. "הגענו להבנה עם דודי לגבי המחיר והתנאים לעסקה. באותו זמן כבר היו לרשת 21 סניפים, והוסכם כי כחלק מהעסקה אנחנו נאתר ונקים עוד 20 סניפים חדשים, בתקופה של שלוש שנים", נזכר בלינקיס. "השלמו את המשימה בתשעה חודשים בלבד וקיבלנו מדור אלון תשלום נוסף של 12 מיליון שקל.

"אגב, כל הסניפים של AM:PM שהקמנו באותה תקופה - פעילים עד היום".

עוד כתבות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; קוואלקום מזנקת במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים