מרחיבים קטגוריות ומעמיקים מבצעים: כך מנסים אתרי האיקומרס למשוך קונים

בחודש מאי נרשם גידול של 3% בכמות ההזמנות בדיגיטל לעומת אפריל • הזמנה ממוצעת בעלי אקספרס, האתר הפופולרי ביותר בקרב ישראלים, עומדת על 49 שקל • לשם השוואה, ב־KSP מדובר בכ־400 שקל, באמזון - כ־200 שקל • הדירוג החודשי של אתרי האונליין בארץ

אתרי האיקומרס מנסים למשוך צרכנים / אילוסטרציה: Shutterstock
אתרי האיקומרס מנסים למשוך צרכנים / אילוסטרציה: Shutterstock

חודש מאי 2023 מציג גידול מצרפי של כ־3% בכמות ההזמנות באונליין לעומת אפריל - כך עולה מהדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בארץ. התקרבותה של העונה החמה מורגשת החודש במבצעים של אתרי אופנה רבים, ובהם שיין, זארה, דלתא וקסטרו, אך גם במבצעי המרקטפלייס של KSP.

מנוי ב-30 שקל לכל החיים: האם זה המיזם שישנה את שוק הטלוויזיה? | שאלות תשובות
יוגשו כתבי אישום? הסתיימה החקירה בפרשת תיאום המחירים של ענקיות המזון

"סך ההזמנות מאתרי האונליין ללא החנויות הפיזיות, שרובם אתרים מחו"ל, נותר בהיקפים דומים במאי", מסביר נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס, "אולם סך ההזמנות מאתרי האונליין של הרשתות הפיזיות גדל בכ־11%, וזאת לאחר קיטון באפריל עקב חג הפסח".

 

מתכוננים לקיץ

בדירוג אתרי האונליין ללא חנויות פיזיות, עלי אקספרס הוא האתר הפופולרי בקרב הישראלים, עם כ־65% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה, בדומה לאפריל. החודש אנו מציגים לראשונה את מחיר ההזמנה הממוצע באתרים נבחרים, ולדברי יעקובי, "ניתן לראות כי למרות הנפח העצום של ההזמנות מעלי אקספרס, ההזמנה הממוצעת בו עומדת על 49 שקל בלבד". 

נתי יעקובי, מנכ''ל שופ אנליטיקס / צילום: יח''צ
 נתי יעקובי, מנכ''ל שופ אנליטיקס / צילום: יח''צ

לשם השוואה, סל הרכישה הממוצע באתר אמזון - שנמצא במקום השני, אך מספר ההזמנות בו הוא שביעית מזה של עלי אקספרס - עומד על 205 שקל. המוצרים שהוזמנו הכי הרבה הם ביגוד לתינוקות וילדים, צעצועים, תיקים וארנקים, מוצרי ארגון לבית, מצעים, מוצרים נלווים לסלולר ועוד.

אתר שיין הסיני, שנמצא במקום השלישי עם נפח הזמנות דומה לזה של אמזון (9%), רושם גידול של כ־20% במספר ההזמנות שלו בחודש מאי, וסל הרכישה הממוצע מסתכם ב־245 שקל. בואו של הקיץ מורגש הן בתוכן השיווקי הנשלח מהאתר ללקוחות הרשומים, והן מהזמנותיהם של הישראלים. הזמנות רבות הן לביגוד ספורטיבי לקיץ, כולל שמלות חוף, בגדי ים וסנדלים.

המאמץ של שופרסל

קמעונאית המזון הגדולה בארץ, שופרסל, מובילה את טבלת אתרי האונליין של הרשתות הפיזיות, עם 39% מסך ההזמנות. ברשת משקיעים רבות כדי לשמור על המעמד הזה, בין היתר באמצעות דיוור ישיר (לעתים פעמיים ביום), הודעות SMS (בכמות משתנה מלקוח ללקוח) וקופונים המבוססים על רכישות קודמות - ונראה שהמאמץ משתלם.

במקום השני נמצאת סופר־פארם, עם 23% מסך ההזמנות. במקום השלישי, עם גידול של כ־11% במספר ההזמנות לעומת אפריל, נמצא אתר KSP - המתאפיין החודש בסל רכישה ממוצע של 397 שקל. גם כאן נערכו לקיץ ויצאו בחודש מאי במבצעים על מוצרים לים ולבריכה, מאווררים ומוצרי הדברה.

בנוסף, כדי להגדיל את המכירות בקטגוריות נוספות, באתר החליטו "לנצל" את יום האם הבינלאומי שחל ביום ראשון השני בחודש מאי - ויצאו במבצעים על מוצרי בישום וטיפוח. נזכיר גם כי מאז ינואר נמכרים באתר תוספי תזונה, כלומר טווח הפעילות מתרחב לתחומים נוספים הרחוקים מאוד מהמיקוד המקורי של האתר - מחשבים ומוצרי סלולר.

אתר זארה הספרדי, המתאפיין החודש בסל רכישה ממוצע של 498 שקל, עולה למקום החמישי בעשירייה המובילה, עם 5% מסך ההזמנות. גם כאן אווירת הקיץ ניכרת, והישראלים מזמינים גופיות, סנדלים, שמלות ובגדי ים - גם לילדים.

עוד בתחום האופנה, אתר דלתא חוזר לעשירייה המובילה ונמצא במקום השמיני עם 2% מסך ההזמנות. האתר השיק החודש את קולקציית מיני־מי חדשה, הכוללת סטים של ביגוד תואם להורים ולילדים, בנוסף להנחות על קולקציית הקיץ לכל המשפחה.

את העשירייה סוגר אתר קסטרו, עם 2% מסך ההזמנות. האתר חוזר לדירוג בין היתר בזכות השקת קולקציית ביגוד ואביזרים לקראת חג השבועות, שחל במאי, וכן קולקציית קיץ שכוללת גם בגדי ים ואקססוריז לחוף.

מחוץ לעשירייה נמצא אתר סטימצקי (מקום 12), שבאמצעות פעילות במדיה ובדיוורים יזומים מתכונן לחודש הספר העברי, שחל ביוני, עם מבצעים על ספרים פיזיים ודיגיטליים כאחד.

ההטבות הבולטות: מזון

מניתוח הפעילות בכ־30 מועדוני צרכנות וכרטיסי אשראי בישראל עולה כי ההטבות המבוקשות ביותר בקרב הישראלים בחודש מאי שייכות לרשת מקדונלד'ס, שמהווה 15% מסך ההזמנות. מועדוני הצרכנות המובילים כאן הם פיס פלוס, מועדון ישיר ומועדון שלך. ההטבות כוללות ארוחות מק רויאל וארוחות ילדים בהנחות ניכרות.

במקום השני נמצאת רשת בתי הקולנוע סינמה סיטי, המהווה כ־5% מסך ההזמנות שנרכשו, כשמועדוני הצרכנות המובילים בה הם פיס פלוס, הסתדרות ו־Max. לעומת זאת, המתחרה יס פלאנט לא נכנסה החודש לדירוג.

במקום השלישי נמצאת רשת רמי לוי עם 4% מסך ההזמנות שנרכשו, כשמועדוני הצרכנות המובילים בהטבה זו הם פיס פלוס, LIVING ומועדון רמי לוי עצמו. ההטבה הבולטת היא תו קנייה בשווי 300 שקל, כאשר כל מועדון מסבסד הטבה זו באופן שונה.

במקום הרביעי מתברגת החודש רשת מאפה נאמן עם 4% מסך ההזמנות שנרכשו, כשמועדוני הצרכנות המובילים הם מועדון שלך, הסתדרות ופיס פלוס. שתי ההטבות הפופולריות הן עוגת פס במגוון טעמים ותו קניה בשווי 100 שקל.

את החמישייה סוגרת אפליקציית ההזמנות וולט, כשמועדוני הצרכנות המובילים בה הם פיס פלוס, מועדון שלך ו־iStudent. ההטבה הפופולרית היא שובר בשווי 150 שקל - במועדון אשמורת תמורת 109 שקל, בפיס פלוס תמורת 120 שקל, ובאייסטודנט - 137 שקל.

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,200 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על־פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.