המאבקים ברכבת לא נרגעים - מי יהיו חברי ועדת האיתור של המנכ"ל החדש?

הקמת ועדת האיתור למנכ"ל חדש ברכבת ישראל מעוררת מחלוקת • מצד אחד היו"ר משה שמעוני מעוניין להקים ועדה רזה שיכהנו בה, נוסף אליו, רק עוד שתי חברות המזוהות עמו • מהצד השני נציגת משרד האוצר בדירקטוריון דורשת להיות חלק בועדה

יו''ר רכבת ישראל, משה שמעוני / צילום: אילן בשור
יו''ר רכבת ישראל, משה שמעוני / צילום: אילן בשור

מי שחשב שלאחר הודעת הפרישה של מנכ"ל הרכבת מיכאל מייקסנר השקט ישוב לחברה ובכיריה יעסקו בקידום השירות הרכבתי לציבור בישראל כנראה יתבדה.

הדירקטוריון יתכנס היום ועל סדר היום, שוב, מאבקי שליטה. הפעם מדובר בהקמת ועדת האיתור למנכ"ל חדש, בה צריכים לכהן מינימום שלושה חברים. פי הערכות, היו"ר משה שמעוני, שאיים להדיח את  מייקסנר, מעוניין להקים ועדה רזה שיכהנו בה, נוסף אליו, שתיים מהחברות המזוהות עמו - ד"ר שלומית גלר והדח"צית רות דהן פורטנוי. מנגד, נציגת משרד האוצר בדירקטוריון דורשת אף היא להיות חלק מוועדת האיתור.

רות דהן פורטנוי, שמסתמן כאמור כי היו"ר יקדם את מועמדותה לוועדת האיתור, החלה את הקדנציה השניה שלה בדירקטוריון בתמיכת שמעוני.

לקראת חידוש חברותה ועדת הביקורת התכנסה והועלו בה טענות קשות מצידו של המנכ"ל על כך שהיא ניסתה להתערב במינוי סמנכ"ל בחברה.

ועדת הביקורת, שאין לה סמכות לדון בטענות כאלו, החליטה להביא את הטענות בפני ועדת המינויים בראשות השופטת בלהה גילאור. באותו יום אכן התכנסה ועדת המינויים אך לא דנה בטענות, שהובאו אליה רק מאוחר יותר. בסופו של דבר, הוועדה קיבלה החלטה לאשר את מינוי הדירקטורית מבלי לשמוע את טענות המנכ"ל.

דהן פורטנוי אמרה לגלובס כי היא לא מקורבת לשום צד בעניין אך "חושבת שהמנכ"ל לא צריך להיות ברכבת כבר זמן" והעריכה כי זו הסיבה לטענותיו. כן ציינה כי "לאור שביעות הרצון מכהונתי בקדנציה הראשונה, ביקש היו"ר למנות אותי לקדנציה נוספת ואכן החתים את השרים על מינוי לתקופה נוספת".

באשר לטענות שהעלה כנגדה המנכ"ל, דהן פורטנוי טוענת כי "העובדות הן שהמועמד החיצוני פנה אלי לקבלת המלצה, לאחר שראה את פרסום המודעה בעיתון. פרוטוקול ישיבת הדירקטוריון מיום 23.6.21 שדנה בין היתר באישור מינויי של הסמנכ"ל (מועמד מתוך החברה) מציין במפורש כי נתתי גילוי נאות לגבי הכרותי עם המועמד החיצוני וכי התבקשתי על ידו לשמש כממליצה".

בנתיים ועל רקע העימותים בצמרת, הרכבת אמורה לקדם פרויקטים בעלות של כ-50 מיליארד שקלים לשיפור התשתית המסילתית בישראל ובד בבד לדאוג לספק שירות תחבורתי יעיל לאזרחי המדינה, אלא שעל סדר יום הדירקטוריון עניינים אחרים וגורמים בענף מעלים ספקות ביחס למנכ"ל החדש שיביא הדירקטוריון ותוהים עד כמה השרה הממונה מירי רגב שאנשיה פעלו להדיח את המנכ"ל המכהן - תהיה דומיננטית גם בגיוס המנכ"ל המחליף.

עזיבת מייקסנר בחודש שעבר

בחודש שעבר, נזכיר, הודיע המנכ"ל המכהן מיכאל מייקסנר על עזיבתו בתוך מספר חודשים את תפקיד המנכ"ל. ההודעה הגיעה על רקע הניסיונות של יו"ר הדירקטוריון להדיח את המנכ"ל חרף עמדת גורמי המקצוע במשרדי האוצר, התחבורה ורשות החברות. בגלובס פורסם כי מקורבה של רגב, המכהן כיום כמ"מ המשנה למנכ"ל משרד התחבורה פעל להדיחו.

מרשות החברות נמסר כי "מועמדותה של גב' רות דהן פורטונוי הובאה בפני ועדת המינויים ונבחנה על ידה.

"בתום הישיבה נודע לוועדה על תלונת המנכ״ל (שבנתיים התפטר מתפקידו). בדיון נוסף שהתקיים, נבחנו הטענות ונדחו ע״י הוועדה. הוועדה אישרה את מועמדותה של גב' פורטנוי בכפוף לאישור ועדת הביקורת של החברה בדבר הערכת כשירות המועמדת כבעלת מומחיות חשבונאית ופיננסית".

מיו"ר הדירקטוריון משה שמעוני נמסר כי "חברי הדירקטוריון יבחרו את ועדת האיתור על בסיס שיקול ענייני ולפי החוק ולא ישנו את עמדתם בשל גורמים המנסים להשפיע על הליך האיתור באופן פסול והכול על פי כללי המנהל התקין, נהלי החברה, וחוזר רשות החברות".