תעלה או תישאר במקום: מה צפוי בהודעת הריבית של הפד הערב?

יותר מ-90% מסוחרי האג"ח מעריכים שהפד ישאיר את גובה הריבית בטווח של 5%-5.25% • ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי: הנתונים שפורסמו אתמול תומכים באי-שינוי הריבית בהחלטות הקרובות של הפד וצפוי שלקראת סוף 2023 או בראשית 2024 יבשילו התנאים להתחלה של הפחתת ריבית

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

הערב (ב-21:00 שעון ישראל) יסתיימו שני ימי ישיבות של "הוועדה לענייני השוק הפתוח" של הפד והיו"ר ג'רום פאוול ימסור את ההחלטה בנוגע לריבית בארה"ב. לאחר ההודעה יכנס פאוול מסיבת עיתונאים בה הוא ימסור בין השאר את תחזית הפד להמשך השנה ומה השפיע על ההחלטה הנוכחית.

הנגיד האמריקאי נמצא בעמדה שאף אחד לא רוצה להיות בה, והבעיות רק מחמירות 
זרימת הכספים לקרנות הסל הפכה לטפטוף בעקבות העדפות המשקיעים 
רוצים להצטרף ללהיט הקרנות הכספיות? קחו מספר, בחלקן תצטרכו לעמוד בתור 

אתמול פורסם נתון חשוב שיקל מאוד אל ראשי הפד לקבל החלטה להותיר את שיעור הריבית ללא שינוי: קצב האינפלציה השנתי בארה"ב בחודש מאי ירד ל-4%. זוהי הרמה הנמוכה ביותר מזה כשנתיים ואף הפתיעה חלק מהכלכלנים שצפו קצב של 4.1%. מדד מחירי הליבה, המדד הבוחן את נתוני האינפלציה ללא מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים ירד בהתאם לתחזיות אך נותר גבוה, ועומד כעת על 5.3% (5.5% בחודש אפריל). 

כעת מעריכים יותר מ-90% מסוחרי האג"ח בארה"ב שהפד ישאיר את גובה הריבית בטווח של 5%-5.25%. 

היום (ב-15:30) יתפרסם עוד נתון מאקרו חשוב בארה"ב - מדד מחירי היצרן (PPI) שצפוי לרשום בחודש מאי ירידה של 0.1% וב-12 החודשים האחרונים עלייה של 1.5% לעומת 2.3% באפריל.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, כותב כי "אינפלציית הליבה, המדד הכולל ללא מזון ואנרגיה, עלה ב-0.4% במאי, כפי שהיה באפריל ומרץ. מדד הליבה עלה ב-5.3% ב-12 החודשים האחרונים וגם כאן מדובר בירידת הקצב לרמה הנמוכה ביותר מאז סוף 2021. מדד הדיור עלה ב-8.0% בשנה האחרונה, ומהווה למעלה מ-60% מן העלייה הכוללת באינפלציית הליבה".

במבט קדימה, כותב בפמן, "שיעור עליית המדד הכולל ומדד הליבה צפויים להמשיך ולרדת בהדרגה. מצב זה תומך באי-שינוי הריבית בהחלטות הקרובות של הפד וצפוי שלקראת סוף 2023 או בראשית 2024 יבשילו התנאים להתחלה של הפחתת ריבית". 

גם אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, אופטימי. בשיחה עם גלובס, הוא אומר כי "מדד המחירים וגם מדד הליבה מצביעים על ירידה בקצב האינפלציה, כאשר המדד הרגיל קצת נמוך מהצפי, זו בהחלט בשורה חיובית".

כיצד נתונים אלו ישפיעו על החלטת הריבית של הפד? זבז'ינסקי מעריך כי הבנק המרכזי כנראה ייטה לא להעלות את הריבית הפעם, אם כי בכלל לא בטוח שהגענו לסוף הסבב. לדבריו, ייתכן שזו רק הפסקה.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, בבנק מזרחי טפחות מוסר ש"האינפלציה בארצות הברית עלתה בקנה אחד עם הציפיות ואף הפתיעה מעט כלפי מטה. לכן, היא תאפשר לבנק הפדרלי לא רק להותיר את הריבית ללא שינוי, אלא גם לנקוט טון מעודד יותר בדברי ההסבר ובתחזית הכלכלית החדשה שיפרסם יחד עם הודעת הריבית".