רשות החברות מבטלת את מינוי עו"ד אלעד ברדוגו ליועמ"ש נתיבי ישראל

רשות החברות הממשלתיות מצאה "פגמים משמעותיים חמורים" בהליך לאיתור יועץ משפטי לנתיבי ישראל ופסלה, תחת שימוע, את מינויו של עו"ד אלעד ברדוגו, אחיינו של איש התקשורת יעקב ברדוגו • יו"ר דירקטוריון נתיבי ישראל יגאל עמדי מונה ע"י שרת התחבורה מירי רגב

עו''ד אלעד ברדוגו / צילום: איל יצהר
עו''ד אלעד ברדוגו / צילום: איל יצהר

רשות החברות הממשלתיות החליטה לפסול את ההליך לאיתור יועץ משפטי לחברת נתיבי ישראל שבו נבחר עו"ד אלעד ברדוגו, שהצהיר על עצמו כפוקד לליכוד, תחת שימוע, כך עולה ממכתב ששיגרה השבוע מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים לחברה. אלעד ברדוגו הוא גם אחיינו של איש התקשורת והעסקן יעקב ברדוגו. בחברת נתיבי ישראל שולט יו"ר הדירקטוריון איש הליכוד יגאל עמדי שמונה בידי שרת התחבורה מירי רגב.

סימן השאלה הענק שמרחף מעל יותר מ־15 שנות כהונת נתניהו | טור סופ"ש 
הלווים הגיעו לקצה: הסיכון ששוק המשכנתאות לא ראה מעולם | ניתוח 
האינפלציה מתקררת? הסעיף המדאיג שלא מראה סימני התמתנות | פרשנות

"סבורה הרשות כי בהליך האיתור של היועץ המשפטי הפנימי לחברת נתיבי ישראל, נפלו פגמים משמעותיים חמורים ובהם שינויים בפרשנות תנאי סף וקריטריונים הקשיחים לאחר פתיחת תיבת ההצעות באופן שהיטיב עם המועמד המומלץ, ניקוד שונה למועמדים בעלי מאפיינים דומים, החלטות שנקבעו שלא בישיבה סדורה בין חברי הוועדה, החלטות שנקבעו מראש והוכתבו לחברי הוועדה, הבאת שלושה מועמדים לדירקטוריון שלא בהתאם לסדר עדיפות הוועדה, היעדר התייחסות לביטוי הולם לייצוגן של נשים, התנהלות על פי נוהל איתור שלא אושר ובו שינויים מהנוהל המאושר אשר השפיעו על תוצאות ההליך, היעדר ייעוץ משפטי הנושא באחריות משפטית כוללת להליך ועוד".

את רשימת הליקויים הארוכה פירטה במכתבה רוזנבוים. כפי שפורסם בגלובס, הרשות התריעה על פגמים חמורים במינוי כבר בחודש מרץ.

תפקיד קריטי בנתיבי ישראל

דירקטוריון חברת נתיבי ישראל בחר בעו"ד ברדוגו, מתפקד ליכוד ואחיינו של יעקב ברדוגו, מקורבו של ראש הממשלה נתניהו, לתפקיד היועץ המשפטי של החברה בתחילת חודש פברואר ברוב של 5 חברים מול 4 מתנגדים. אחת מהן היא חברת הדירקטוריון לינדה בן שושן שהתפטרה מהדירקטוריון במחאה על המינוי.

חברת נתיבי ישראל היא החברה הממשלתית שמשמשת זרוע הביצוע העיקרית של משרד התחבורה. תקציבה נאמד בכ-7 מיליארד שקל מדי שנה.

תפקיד היועץ המשפטי של נתיבי ישראל הוא תפקידי קריטי, שכן החברה עוסקת בפרסום מכרזים ובפיקוח על ביצוע עבודות של קבלנים בתחום התשתיות; כדי להבטיח שמנגנונים אלה יעבדו ביעילות, השדרה הניהולית חייבת להיות מקצועית, ומדובר באחד משומרי הסף החיוניים שלה. מדובר ברגישות כפולה, שכן חברה זו חוותה טלטלה בשנת 2016 עת התפוצצה בה פרשיית שחיתות חמורה, והמנכ"ל שלה נשלח לשנתיים מאסר במסגרת הסכם טיעון.

בקדנציה הקודמת שלה כשרת התחבורה, מינתה מירי רגב את יו"ר דירקטוריון נתיבי ישראל, יגאל עמדי. בעבר היא מינתה אותו לתפקידים גם כשהייתה שרת התרבות, ובפריימריז האחרונים בליכוד הוא צולם על-ידה באירוע בחירות.

מינוי מסורבל

כפי שפורסם בגלובס, בקיץ האחרון מועמדותו של עו"ד ברדוגו למשרת היועץ המשפטי של חברת נתיבי איילון לא הבשילה לאחר שהוא הגיע ל-8 המועמדים אבל לא עלה ל-4 המועמדים הסופיים. תקציבה של נתיבי איילון קטן פי 3 ביחס לזה של חברת נתיבי ישראל.

גם במכרז שבו נבחר בחברת נתיבי ישראל הוא לא עלה תחילה למועמדים הסופיים ורק לאחר שהגיש ערעור ושרוככו תנאי הניסיון בועדת משנה לבחירת היועמ"ש, הוא הצטרף ל-8 המועמדים הסופיים.

אל ועדת האיתור בראשות מנכ"ל החברה ניסים פרץ, שמנתה 4 חברים ושני משקיפים (מנהלת אגף המכרזים והשופט בדימוס חיים ארמון), הגיעו כאמור 9 מועמדים, אך עו"ד ברדוגו הגיע רק למקום השלישי ובפער משמעותי של 7 נקודות מהמועמד המועדף, בשקלול הראיון, המבדקים ותנאי הסף.

המנכ"ל פרץ טען בדיוני הוועדה כי יש לעלות עם שלושה מועמדים אל הדירקטוריון, ואליו הצטרף גם סמנכ"ל משאבים - מקורבו של היו"ר. לעומתם, שני חברים אחרים בוועדה סברו אחרת: אחד מהם המליץ להעלות רק את השניים המובילים, וחבר אחר המליץ לעלות עם שלושה מועמדים, אך עו"ד ברדוגו לא נכלל ביניהם, ובמקומו הומלץ על מועמדת אחרת שקיבלה ניקוד דומה והביאה איתה ניסיון כיועמ"שית.