גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכיר בשרודרס: "קרטל אופ"ק צפוי להגביר את שליטתו בשוק הנפט העולמי"

"אנחנו בשרודרס דוגלים במעבר של חברות למודל של אנרגיות חלופיות", אומר מארק לייסי, ראש תחום סחורות בענקית ההשקעות הבריטית ● בראיון לגלובס הוא סוקר את השפעות הפלישה לאוקראינה על השוק העולמי, מנבא את עתידה של אופ"ק ותומך בהמשך חיפוש גז בישראל

מארק לייסי, ראש תחום הסחורות בשרודרס / צילום: Associated Press, Matt Rourke
מארק לייסי, ראש תחום הסחורות בשרודרס / צילום: Associated Press, Matt Rourke

שוק האנרגיה העולמי עובר בשנים האחרונות תמורות משמעותיות. זה החל במעבר עקבי של חברות האנרגיה הגדולות ממודל שבו הן משקיעות את כספן כמעט אך ורק בפיתוח, כמו למשל קידוחים חדשים, להתמקדות בהכנסות וברווחים והמשיך בפלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר אשתקד שטלטלה את משק האנרגיה העולמי ושהשפעותיה ניכרות עד היום. כל זאת, בעת שבה מדינות העולם שואפות להגיע ליעד השאפתני של אפס פליטות פחמן נטו עד 2050.

התוכנית של ארדואן לשליטה על מחירי הגז באירופה עוברת דרך ישראל | ניתוח
סעודיה חותכת את הפקת הנפט בפעם השלישית בשנה, ומציבה את ישראל בפני דילמה | ניתוח
בדרך להיות "הצ'יפוטלה הבאה", רשת קאווה צריכה לעבור רף גבוה | WSJ

יעד זה מאלץ את חברות האנרגיה הגדולות, כמו של, אקסון ו־BP, להפנות בממוצע 30% מממונן לפתרונות אנרגיה מופחתי־פחמן. אין מדובר רק באנרגיה סולארית, או באנרגיית רוח, אלא גם בהשקעה רחבת־היקף במימן ירוק. מימן שנוצר מתהליך שבו זרם חשמלי מפרק את המים ליסודותיהם, מימן וחמצן, והפירוק מתבצע בעזרת אנרגיה מתחדשת, לא מזהמת.

מי שמעורה בתהליך שעוברות חברות האנרגיה הגדולות הוא מארק לייסי, ראש תחום סחורות בענקית ההשקעות הבריטית שרודרס, שדורג בעבר כמומחה מספר אחת להשקעות אנרגיה בסקר Thomson Extel.

כיצד פלישת רוסיה לאוקראינה השפיעה על ענף האנרגיה?
"כשחושבים על רוסיה צריך לחשוב על שני מקורות: נפט וגז", אומר לייסי. "מדובר בשני שווקים שונים, נפט הוא דלק לתחבורה וגז הוא לחימום. בכל הנוגע לפלישת רוסיה, למעט סנקציות שהושתו על מחיר הנפט הרוסי לא נראתה ירידה משמעותית עדיין. הסיבה היא שרוסיה מוכרת את הנפט לסין ולהודו, ששתיהן מרוצות משום שהן מקבלות הנחה.

"מעבר לכך, ציפינו להפרעות מסוימות במסחר במוצרים רוסיים, במיוחד דיזל, אבל חלה ירידה קלה בלבד. אנחנו צופים שבמחצית השנייה של השנה הירידה תגדל".

 

"המחסור בגז - עד 2025"

מי שמשפיעה בשנה האחרונה על שוק הנפט היא סין, שיבוא הנפט שלה זינק בעקבות הסרת תקנות הקורונה. בשרודרס צופים כי מגמה זו תימשך בשנים הקרובות.

"אנחנו מצפים ששוק הנפט יישאר מהודק, משום שכסף רב מובל לאנרגיות מתחדשות - לתהליך מעבר לסוגי אנרגיה אחרים, שכוללים רוח, סולאר ומימן", מסביר לייסי. "עד 2032 אנחנו צופים שהביקוש לנפט יעלה. מאותו שלב, אנחנו צפויים לראות את ההשפעות של כניסת הרכבים החשמליים".

ראש תחום הסחורות בשרודרס מעריך, כי גם שוק הגז הטבעי יישאר מהודק בשלוש השנים הקרובות, בשל הירידה הדרסטית ביצוא הגז מרוסיה לאירופה, והעלייה המשמעותית מנגד של יבוא LNG (גז טבעי מונזל) מארה"ב, קנדה וקטאר. "עד 2025 צפוי מחסור בגז, והמחיר צפוי להישאר גבוה כל עוד יישאר מחסור שנבע מהפער הגדול שיצרה רוסיה בשוק".

לראייתו, הפתרון היחיד הוא באנרגיות מתחדשות. "כשחושבים על נפט וגז, כשיש מחסור, אפשר לפנות למדינות כמו ארה"ב או ניגריה. אולם במתחדשות, כולם יכולים להשתמש. אנחנו צופים כי עד 2025, נראה צמיחה גדולה ברוח ובסולארי".

ביום ראשון הסתיים בישראל, מדינה שבה שיעור ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות עומד על כ-10% בלבד, שלב ההגשות בהליך התחרותי הרביעי לחיפושי גז טבעי בים. במסגרת ההליך הגישו ארבע קבוצות, שמורכבות יחד מתשע חברות (חמש מהן חדשות) - שש הצעות לקבלת רישיונות באזורים שהוצעו בהליך. עד עתה, החברות ניו מד ורציו דיווחו כי נטלו חלק בהצעות שהוגשו למשרד האנרגיה.

נכון לישראל להמשיך לחפש גז?
"יש תשתית קיימת בלוויתן, בתמר ובכריש, עם אסדות וצנרות. אי לכך, אם תמצא גילויים נוספים בסביבתם, אז זה הגיוני לחלוטין לחבר אותם לאלו הקיימים. התועלות הן רבות.

"מבחינה אסטרטגית, זה חשוב מאוד. אם לא תחפש גז נוסף, שזה דלק מעבר - אתה תפסיד, בגלל שהשוק עדיין צומח. אם לא תמצא גז, אז הוא ייגמר. באופן כללי, זה הגיוני הן מבחינה תזרימית והן מבחינת ביטחון אנרגטי. ההכנסות הללו יכולות להיות מופנות להאצת המתחדשות של ישראל".

אופ"ק ממשיכה לשלוט

בתחילת חודש יולי החלה ערב הסעודית להפיק 9 מיליון חביות ביום, לאחר ירידה מ-10 מיליון חביות. מדובר בקיצוץ השלישי שהובילה ריאד השנה, שקדמו לו קיצוץ במאי שביצע אופ"ק, ארגון המדינות המייצאות נפט, ושותפותיו במסגרת אופ"ק פלוס, בהיקף של 1.1 מיליון חביות ביום, וקיצוץ נוסף של 2 מיליון חביות ביום שהתבצע באוקטובר.

האם נכון לומר שאופ"ק הפכה לחלשה יותר מבעבר?
"אני חושב שאופ"ק נותרה חזקה מבחינת השליטה בשוק", משיב לייסי. "רוסיה למעשה עובדת עם אופ"ק, ונוצרת יציבות כשזה קורה. עם זאת, בשלב זה אין יציבות - כל עוד רוסיה עדיין פולשת לאוקראינה".

הוא מציין כי חברות ענק שמעורבות באופ"ק, דוגמת עראמקו וכוויית פטרוליום, לא מוכנות שהמחיר לחבית יירד מ-70 דולר. כיום הוא ניצב על כ-78.7 דולר.

מבחינת הכנסות מנפט, מדינות אופ"ק פלוס הגיעו בשנה שעברה ל-874 מיליארד דולר - זינוק של כ-50% לעומת 2021. "הביקוש עדיין גבוה, וכל עוד הוא עולה, אופ"ק יכולה לשלוט במחיר ביתר קלות. אני מעריך שלאופ"ק תהיה בהמשך שליטה משמעותית יותר על שוק הנפט".

לייסי חושב כי חברות הנפט המשולבות הן חלק מהפתרון למעבר לאנרגיה ירוקה, ולא חלק מהבעיה, ולכן הביקורת עליהן מיותרת. להערכתו חברות אלו, ששולטות כיום בכ-15%-20% משוקי הנפט והגז, ישלטו לבסוף גם בשוק האנרגיה המתחדשת - על אחת כמה וכמה בהתחשב בכך ששבעת הספקים הגדולים באירופה מייצרים יחד כ-7 ג'יגוואט בייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, כשהשאיפה היא להגיע לכ-158 ג'יגוואט עד 2030.

האם היעד של אפס פליטות פחמן נטו עד 2050 עדיין רלוונטי?
"ל-2050 זה רלוונטי מאוד, זה חייב לקרות. חברות הנפט הגדולות, כמו של, אקסון, BP, חייבות לשנות את המודל העסקי. חברות הנפט הגדולות באירופה מפנות בממוצע 30% מכספן לפתרונות מופחתי-פחמן. חברות נפט משקיעות רבות במימן ירוק".

מה יקרה לחברות אנרגיה שלא יתאימו עצמן לעידן המתחדשות?
"אם הם לא ישנו את המבנה העסקי, הן ישרפו את העתודות שלהן - ויקרסו", אומר לייסי. "אנחנו בשרודרס דוגלים בחברות שעוסקות באנרג'י טרנזישן, וזה עובד מצוין. זה מביא תשואה נפלאה. גם בתוכניות העתידיות שלנו אנחנו מתמקדים בנושא. אנחנו חייבים עבור ההשקעות שלנו את הראייה העתידית הזו".

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם