המשקיעים דרוכים: איך ישפיעו הדוחות של ענקיות הטכנולוגיה על וול סטריט

בימים הבאים יתפרסמו הדוחות של 5 חברות הביג טק שהובילו את הזינוק במדדי וול סטריט מתחילת השנה • האם התוצאות שיפרסמו יתמכו בהמשך העליות? אופנהיימר: "אסטרטגיה טובה היא לקנות את מניות הטכנולוגיה למי שיש אופק השקעה ארוך־טווח, אך מבחינה טקטית, עונת הדוחות יכולה להביא למימושים"

האם ענקיות הטכנולוגיה יטלטלו את השוק? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
האם ענקיות הטכנולוגיה יטלטלו את השוק? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בשבעת החודשים הראשונים של השנה הובילו מניות הטכנולוגיה הגדולות את העליות בשוק ההון האמריקאי. חברות ה"ביג טק", כפי שהן מכונות, אחראיות לעיקר הקפיצה במדדי וול סטריט - זינוק של 18% במדד S&P 500 ושל 34% במדד נאסד"ק.

"יש גורמי אי־ודאות חדשים": מה צפוי היום בבורסה ובשוק המט"ח
למה מניות ג'נרל אלקטריק יותר לוהטות ממניות אפל, מטא או טסלה 

בימים הקרובים יפורסמו הדוחות הכספיים של ענקיות הביג טק לרבעון החולף: תוצאות מיקרוסופט  (עלייה של 44% מתחילת השנה) ואלפאבית  (עלייה של 36%) יפורסמו ביום שלישי, אלו של מטא  (עלייה של 145%) ברביעי ובשבוע הבא דוחות אמזון  (עלייה של 55%) ואפל  (זינוק של 148%). בהינתן משקלן העצום של מניות אלה במדדים, האופן שבו יתקבלו תוצאותיהן הכספיות על ידי המשקיעים עשוי להשפיע על כיוון השוק בכלל.

"צריך לקחת בחשבון שהשוק הגיע לעונת הדוחות הנוכחית בנקודה יחסית גבוהה, אחרי ראלי עוצמתי מתחילת השנה, וכשמניות שלא הצטרפו קודם למגמה החיובית הדביקו את הפער בחודשיים האחרונים", אומר סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר ישראל. לדבריו, "מעט מאוד מניות טכנולוגיה לא עלו מתחילת השנה. בעונות דוחות קודמות, לא היו יותר מדי הפתעות במספרים ביחס לתחזיות הקונצנזוס, אבל מניות יכולות לזוז דרמטית גם בלי פער גדול במספרים, על רקע שינויי תחזיות ועל רקע התמחור".

וסצ'ונוק מעריך שלא צפויות העלאות תחזיות דרמטיות מצד ענקיות הטכנולוגיה. "מה שראינו קודם לכן זה לא העלאת תחזיות הכנסות, אלא שיפור ברווח, כי כולן התייעלו וקיצצו בהוצאות כוח־האדם", אומר וסצ'ונוק. "מנגד, יש השקעות גדולות בתשתיות, AI, ענן, השקעות שהולכות וגדלות ויכולות ללחוץ על שורת הרווח. אז הפתעה ברווח לא תהיה דרמטית, ובטח לא בתחזית קדימה. באשר להכנסות, אם תהיה השפעה חיובית מה־AI, זה לא יהיה ברבעון הזה, כי זה לוקח זמן".

 

מה אפשר ללמוד מהדוחות שכבר פורסמו?

וסצ'ונוק מזכיר שתי סנוניות ראשונות מדוחות העונה הנוכחית - נטפליקס וטסלה שכבר דיווחו בשבוע שעבר: "שני הדוחות היו קצת מעל הצפי והמניות ירדו. זה buy on rumor sell on news (לקנות בשמועה ולמכור בדיווח), כלומר יש פה מימוש רווחים אחרי שהמניות עלו".

האם אותו הדבר צפוי לקראות גם לשאר הענקיות? חברות הביג טק לבדן יכולות למשוך את וול סטריט כולה למעלה, או לדרדר את המדדים המובילים למטה. האם על רקע התמחור הגבוה וההערכה שלא צפויות העלאות בתחזיות, השוק ירד אחרי דוחות הטכנולוגיה? וסצ'ונוק מעריך כי בשוק אופטימיים מדי. "לא תהיה הפתעה חיובית גדולה בתחזיות", הוא אומר. "אולי עלייה יותר רוחבית במדד מכיוון מניות טיר־2 וטיר־3 (מניות קטנות יותר), שיכולות לתמוך במגמה הכללית בשוק. מבחינת השמות הגדולים, הציפיות כבר גבוהות מדי".

בין שורת הרווח למהפכה טכנולוגית: השאלות הגדולות לקראת דוחות הטק

מיקרוסופט וגוגל (אלפאבית), יפרסמו ביום שלישי את התוצאות שלהן לרבעון השני של השנה, ובין היריבות בין השתיים, לתחזיות ההכנסות, הן יספקו תשובות לשתי השאלות הגדולות שמעסיקות היום את ענף ההייטק.

הראשונה נוגעת למשבר בתחום: יותר ויותר אנליסטים מעריכים שהגרוע מכל מאחורינו, ושברבעון הבא תחזור מגמת הצמיחה בהכנסות והסקטור יצעד להתאוששות.

AI יכולה לייצר רווח?

השנייה, ואולי גם הדרמטית מבניהן, היא השאלה האם, ועד כמה, תורמת הבינה המלאכותית לשורת הרווח. אחרי ההצהרות הגדולות, ההבטחות הגדולות ושיחות המשקיעים, ענקיות הטק ידרשו להוכיח שהבינה המלאכותית יכולה להיות גם רווחית. האנליסטים אמנם מעריכים שההכנסות מהתחום ימשיכו לצמוח באיטיות, אך העיניים נשואות לכיוון אחר בדוחות - התחזיות לרבעון הבא.

למרות ההתאוששות הכלכלית שצופים האנליסטים, עלויות הפיתוח של הבינה מלאכותית, מחד, ומאידך ההשקה המצומצמת של המוצרים ללקוחות - יגבילו את יכולתן של מיקרוסופט וגוגל להציג צמיחה מהבינה המלאכותית היוצרת וכלל הנראה תפגע בשורת הרווח. מיקרוסופט אמנם הודיעה כי תשיק ב־30 דולר לרשיון את "קופיילוט",חבילת הבינה המלאכותית היוצרת שלה לאופיס שאמורה להוסיף יכולות תמלול ויצירת טקסטים ב"וורד" ולסייע בחישובים מתמטיים ב"אקסל", אך הדבר לא צפוי להתבטא בשורה התחתונה של החברה לפני אמצע השנה הבאה. בגולדמן זאקס מעריכים כי מיקרוסופט עשויה לייצר הכנסות של עד 50 מיליארד דולר בשנת 2026 ממוצרים אלה.

גם בתחום החיפוש מיקרוסופט וגוגל אינן צופות לשפר תוצאות בזכות מהפכת הבינה המלאכותית: בינג וגוגל עדיין לא עושות שימוש מלא בבינה מלאכותית יוצרת במנועי החיפוש שלהן, ורק מתי מעט זוכים להיכלל בתכניות החיפוש המתקדמות שלהן.

אסף גלעד

גוגל ומיקרוסופט: איך תתבטא התחרות

שתי מתחרות גדולות, שהיריבות בניהן התבססה השנה הן מיקורוסופט וגוגל. שתיהן הפכו לשם נרדף לתחרות בתחום הבינה המלאכותית. אחרי שמיקרוסופט השקיעה בחברת ה־AI המפורסמת OpenAi, והטמיעה את הטכנולוגיה של ChatGPT במוצריה, בשוק סימנו את גוגל בתור המפסידה העיקרית מהמהלך. אלא שאז, אלפאבית, השיקה את התשובה שלה למהפכה, בדמות בוט משלה במנוע החיפוש הפופולרי בעולם.

לדברי וסצ'ונוק, "בינג (מנוע החיפוש של מיקרוסופט) לוקח היום נתחי שוק מגוגל גם בזכות ChatGPT וגם בזכות שיפור יכולות החיפוש. גוגל, להבדיל ממיקרוסופט, היא לא חברת תוכנה ארגונית, אלא פונה בעיקר לצרכן. בגוגל הבעיה היא האטה בצמיחה כי שוק הפרסום הדיגיטלי מאט אחרי הקורונה, ובנוסף, כל נושא ה־AI טוב מאוד לצמיחה עתידית אבל בטווח הקצר לא נראה ממנו הרבה הכנסות, אבל כן נראה השקעות.

סאטיה נאדלה, מנכ''ל מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Ted S. Warren
 סאטיה נאדלה, מנכ''ל מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Ted S. Warren

"כבר היום, בכל חברות הטכנולוגיה יש השקעות גדולות מאוד, המגזר הטכנולוגי הוא הראשון בהוצאות CAPEX (הוצאות הוניות) ומוציא עשרות מיליארדים על בניית שרתים, שבבים וכדומה, מספר שעוד יכול אפילו לגדול. זה משפיע על המרווחים. בטווח הארוך, אנחנו מאמינים שמיקרוסופט ממוצבת טוב יותר מגוגל ואמזון בענן, ופייסבוק מזנבת אחריהן".

הבינה המלאכותית מאתגרת גם את פייסבוק

גם בפייננשל טיימס כתבו השבוע כי לאלפבית ומיקרוסופט יש אתגרים שונים זו מזו, אך בכולן הקשר הוא ל־AI. זה עדיין לא יופיע בהכנסות, אך אנליסטים מקווים לקבל מהמספרים תחושה של מתי ה־AI יהפוך לגורם משמעותי, כמו גם הבנה על העלויות ועל הלחץ על שולי הרווח. סוגיות אלה משמעויות למשקיעים ומכיוון שמניות הביג טק היו המנוע לעליות בשוק מתחילת השנה, אם תהיה אכזבה בדוחות, השוק כולו יהיה חשוף לתיקון.

ענקית טכנולוגיה נוספת שתתמודד עם שאלת ה־AI היא מטא, או בשמה המוכר יותר, פייסבוק. אבל האתגר של החברה של מארק צוקרברג נמצאת בגזרת ההשקה האחרונה שלה - threads. הרשת החברתית החדשה שמנסה להתחרות בטוויטר הצליחה לעורר לא מעט עניין ברחבי האינטרנט, אבל לאחרונה יצאו דיווחים על נטישה של משתמשים פעילים. וסצ'ונוק אומר כי "באופן כללי זה לא מפתיע - בעבר כשפייסבוק יצאה להנפקה, גוגל, שהייתה הרבה יותר גדולה, ניסתה לשכפל את הרשת החברתית עם 'גוגל פלאס' שהיה כישלון בומבסטי. נדיר שמישהו שיודע לעשות פלטפורמה אחת יוכל לשכפל פלטפורמה מובילה אחרת ולהחליף את המוביל בשוק".

ובכל זאת, ספק אם threads, הכישלון וההצלחה, יתבטאו בדוחות הקרובים. אבל וסצ'ונוק מסביר כי "כשבונים מודלים ארוכי־טווח לבחון כמה החברה שווה, בודקים מה מנועי הצמיחה לטווח ארוך, ואני מניח ש־threads היה אחד מהם. אם זה לא ככה, צריך לעדכן את הערכות השווי". כך או כך, וסצ'ונוק מסמן את הקושי האמיתי של מטא בתקופה האחרונה: "באופן כללי קשה לומר מה מנועי הצמיחה של פייסבוק - הם בנסיגה מהמטאוורס, פייסבוק עצמה בדעיכה, אינסטגרם עוד בסדר, כל עולם הפרסום הדיגיטלי לא התאושש מהפוסט־קורונה אחרי הבוסט האדיר של הקורונה".

"עסקת טאואר־אינטל לא תיסגר"

יצרנית השבבים הישראלית, טאואר, תפרסם ביום רביעי את דוחות החברה, ולמחרת אינטל, שאמורה לרכוש אותה בעסקה שמתעכבת זמן רב, תפרסם גם היא. "בטאואר יש פערי ארביטראז' גדולים מאוד", אומר וסצ'ונוק. "הדעה הרווחת בקרב המשקיעים היא שהעסקה לא תיסגר. אינטל עושה מאמצים לסגירת העסקה, כי חשוב לה מאוד נושא קיבולת הייצור והתמקדות בנישות כמו של טאואר. התפלאתי לראות עד כמה הסיפור נמשך, כי לא חשבתי שזה כזה חשוב לסינים (הרשויות הסיניות טרם אישרו את המיזוג, ש.ח.ו)".

בינתיים, מניית טאואר חזרה לרמות של לפני הדיווח על העסקה, בעוד שאר מניות הסמיקונדקטור עלו מאוד. "להערכתי גם אם לא תהיה עסקה, המניה לא תרד הרבה. טאואר יכולה להתקדם גם בכוחות עצמה, אבל אינטל תצטרך לחפש משהו אחר ליישום האסטרטגיה שלה אם העסקה תיפול".

"האסטרטגיה הטובה כרגע היא לקנות"

ברקע הדוחות בוול סטריט, משקיעים רבים מתלבטים אם להיכנס להשקעה, להגדיל או למכור. "אני חושב שכרגע אסטרטגית טובה היא לקנות, למי שיש אופק השקעה ארוך־טווח, כי ממשיכים לראות מגמה חיובית.

"מבחינה טקטית, עונת הדוחות יכולה להביא יותר מימושים מאשר עליות כשגם עונתית, בקיץ השוק פחות 'מתפקד'. בסך־הכול רף הציפיות גבוה ויש מקום למימושים. הדוחות יהיו טובים, אבל המשקיעים ירצו לראות כמה הרווחיות משתפרת, אחרי השיפור ברבעון הראשון שהיה חד־פעמי בשל קיצוץ עלויות כוח־אדם".