מאות שקלים לכל משפחה: מערכות ילדים ברכב שוב על השולחן

הוועדה תדון על הארכת הוראת השעה המחייבת התקנת המערכות בכלי הרכב, ועל הפיכתה להוראה קבועה במסגרת תקנות התעבורה • המשמעות: משפחות ייאלצו להתקין מערכות בשווי מאות שקלים בכלי רכב • מדוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי המדינה היחידה המחייבת התקנת מערכות מסוג זה היא איטליה, ולכן בסיס המידע בתחום לוקה בחסר

מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

היום (ג') מתקיים דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בכוונה להאריך את הוראת השעה המחייבת התקנת מערכות ילדים בכלי רכב, והתאמת הצו לאכיפה עד לחודש פברואר 2024. במסגרת בקשתה לדיון, כתבה שרת התחבורה מירי רגב ליו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן, כי בכוונתה להפוך את הוראת השעה שנקבעה בזמנו להוראה קבועה במסגרת תקנות התעבורה.

יחידת האכיפה בנת"צים מקבלת עוד סמכויות - למרות שעדיין לא הוקמה
האם זה הזמן הנכון לקנות רכב חשמלי?

במילים אחרות: החיוב להתקנת מערכות שכחת ילדים יהפוך לחובה קבועה בתקנות. כך, משפחות ייאלצו להתקין מערכות בשווי מאות שקלים (100-450 ש"ח) בכלי הרכב, למרות העובדה שלמעט איטליה, אין עוד מדינות שמחייבות התקנה כזו. המהלך החל בקדנציה הקודמת של מירי רגב במשרד התחבורה, חרף עמדת גורמי המקצוע במשרד רה"מ ובמשרד האוצר. בתקופתה של מרב מיכאלי כשרת תחבורה, היא החליטה כי תוארך התקופה עד לחיוב ההתקנה ולאכיפתה וזאת כדי "למסמס" את החובה.

במהלך הדיון בוועדת הכלכלה, הסביר נציג משרד התחבורה כי מדובר בתיקון טכני שמאריך את הוראת השעה המטילה קנסות על אי התקנת מערכות. כאמור, בכוונת השרה לבסס את החובה לא רק בהוראת שעה שמוארכת מעת לעת אלא בתקנות התעבורה בהמשך.

יחד עם זאת, הובהר בדיון כי במסגרת האכיפה שנעשתה עד כה נרשמו רק שמונה קנסות בנושא. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, ביקש להניח תקנות במושב הכנסת הבא לחייב בדיקה כזו במהלך טסטים שמבצעים לכלי הרכב, ולעשות זאת עד חודש נובמבר.

ח"כ בועז טופורובסקי הציע לכפות על יבואנים לייבא כלי רכב עם מערכת כזו, בנוסף לתמריצים במס הקיימים כיום. בייעוץ המשפטי של הכנסת הסבירו כי אין חובה על התקנת מערכת כזו בכל רכב, אלא רק בכזה שנוסעים בו ילדים עד גיל ארבע. ח"כ ביטן ביקש לבצע בדיקה בנושא זה.

משרד רה"מ: פערים ביחס לאפקטיביות של אכיפה התקנה 

בשעתו, משרד התחבורה התחייב לעקוב אחר מסקנות מהניסיון האיטלקי, אך לפי דוח המרכז למחקר ולמידע של הכנסת, כלל לא התקבלו ממצאים כאלו. הממשלה הקודמת קיבלה החלטה על ביטול התקנות בנושא זה כחלק ממהלך של טיוב הרגולציה, והוצע בה לבטל את החובה ולהתמקד בהעלאת מודעות ציבורית. ואולם, ועדת הכלכלה בראשות היו"ר דאז, מיכאל ביטון, החליטה שלא לאשר את החלטת הממשלה שהורתה לבטל את הוראת השעה.

ממשרד התחבורה נמסר למרכז המחקר והמידע של הכנסת כי "עם חילוף הממשלה, ניתנה הנחיה על־ידי שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי לבטל את התקנה, אולם בעקבות התנגדותו של יו"ר ועדת הכלכלה הקודם לביטול התקנה, הוחלט כי הוראת השעה תישאר בתוקף כאמור עד לתאריך פברואר 2024 עם כניסתה של שרת התחבורה הנוכחית מירי רגב לתפקידה בממשלה ה-37, ניתנה הנחיה למשרד התחבורה לפעול על־מנת להפוך את הוראת השעה להוראת קבע, כך שבימים אלו המשרד עובד על כתיבת דוח RIA (הערכת השפעות רגולציה) חדש".

למעשה, כך על פי משרד התחבורה, המשרד פועל כיום בהתאם להחלטת השרה על־מנת לעגן את התקנות לחיוב הציבור בהתקנת מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב במסגרת הוראת קבע. זאת, על אף ההתנגדות שקמה לתקנות מצד מספר גורמים, ובהם אגף טיוב רגולציה במשרד רה"מ ורשות ההסדרה.

כך, נכתב כי "כחלק מהביקורות שעלו על דוחות ה-RIA השונים, שפורסמו במסגרת ביצוע הערכת תהליכי הרגולציה ועריכת ניתוח ומשוב לדוחות RIA על־ידי ארגונים שעוסקים בנושא, עלו מספר טענות בנוגע להיעדר נתונים מהימנים ומבוססים לקביעת מדיניות וביסוס הבעיה אותה מציג הדוח; אומדן עלויות שגוי אשר מתעלם מחישובים מורכבים, תוך שימוש בנתונים שאינם רלוונטיים; חוסר היכולת ללמוד מניסיון של מדינות אחרות בעולם (שכן המדינה היחידה שאימצה תקנה דומה היא איטליה, וטרם התקבלו ממנה נתונים מהימנים בדבר יעילות המערכת). בנוסף, עלתה הטענה כי לפי הנתונים המופיעים בדוח ה-RIA השני שפרסם המשרד, מדובר ברגולציה בעלת השפעה משקית גבוהה, ובהתאם היה מצופה להעמיק עוד יותר בביסוס הבעיה ובכימות העלויות בחלופות השונות".

כותבי הדוח מזהירים כי בסיס המידע בתחום לוקה בחסר, כי הרשויות בישראל לא אוספות מידע ביחס לתופעת שכחת הילדים, אלא על ארגון "בטרם", וכי לא התקבלו נתונים באשר לחובה הדומה שהוטלה באיטליה. כמו כן, לפי הדוח נותרו פערים ביחס לאפקטיביות של אכיפה במקרה כזה ולא ברור מה נעשה בפועל בתחום ההסברה.

בין המתנגדים הבולטים של החלת התקנות בסבב הקודם היה חבר האופוזיציה דאז בצלאל סמוטריץ', שר האוצר היום. הוא התנגד להחלת המס וטען כי "צריך לבדוק מי בעל האינטרס, מי היצרן שעומד מאחורי התקנות האלה, שמחייבות את כולנו להשקיע מאות שקלים". בהזדמנות אחרת, אמר כי "השחיתות הזאת, שעולה עכשיו לכל משפחה עם ילדים אלפי שקלים, חייבת להיחקר".

השחיתות הזו, שעולה עכשיו לכל משפחה עם ילדים אלפי שקלים, חייבת להיחקר. שימו לב, רק שלושה מוצרים בישראל עומדים היום בתקן שנקבע לאמצעי למניעת שיכחת ילדים ברכב ומחירם שערורייתי. איפה @yakmargi שהבטיח, כשזרק את הרביזיה שלי בלי דיון, תחרות ומוצרים ב 25 שקלים?! https://t.co/PC39r47jyn pic.twitter.com/JWZue8u7i2