גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתון המדאיג שמסתתר מאחורי התקררות האינפלציה בגוש האירו

על אף המתרחש בכלכלה האמריקאית, אינפלציית הליבה בגוש האירו סטטית, ואינפלציית השירותים נמצאת בשיא של עשורים - מה שמראה שעליות המחירים "דביקות יותר" ועשויות לחייב העלאות ריבית נוספות ● אנליסטים: "כל העיניים נשואות למחירים במגזר השירותים"

כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Reuters, Christoph Hardt
כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Reuters, Christoph Hardt

בעוד כמה שבועות ייסגר אחד מבתי הקפה הפופולריים ביותר בשכונת פרנצלאואר ברג שבברלין. הסיבה? הוצאות העסק. השכירות החודשית של המקום טיפסה לאלפי אירו לחודש, הבעלים חשים כי כבר אינם יכולים להעלות עוד את המחירים - אחרי שמחיר קפוצ'ינו זינק מפחות מ־2.5 אירו ליותר מ־3.5 בתוך שנה - ושכר העובדים עלה בגלל מצוקת כוח אדם. במקום לשנות את אופי המקום ולגבות הרבה יותר, הבעלים הכריזו כי הם מעדיפים לפרוש.

ההחלטה של הבנק המרכזי של יפן שעלולה לזעזע את השווקים | WSJ
מה עומד מאחורי ההתחזקות של השקל?
בזמן שבכל העולם נלחמים באינפלציה, בסין גוברים החששות מדפלציה | WSJ

זוהי רק אנקדוטה אחת המספרת את סיפורה של אינפלציית השירותים ששוטפת את אירופה, כמעין "גל שני" אחרי אינפלציית המזון והאנרגיה מחד, ובתגובה לעליות השכר בשוק, שנועדו לפצות עליהן מנגד. סמוך לבית הקפה הזה כבר מציע בית קפה אחר קפוצ'ינו בקרוב ל-4 אירו.

העסקים בכלכלת השירותים - שמסעדות ובתי קפה הם חלק ממנה, ושחלקה בכלכלה הלך וגדל בעשורים האחרונים - הולכים ומעלים מחירים כדי להתמודד עם העליות שנוצרו בשנה וחצי האחרונות בתשומות ובשכר.

תהליך זה הופך את האינפלציה ל"דביקה" ועלול להקשות על הורדתה על ידי הבנק המרכזי, ה־ECB במקרה הנוכחי. המנעד של ההתייקרויות רחב: מתחום התיירות, דרך מחירי הביטוחים והטיפול הרפואי ועד למחירי המינויים לשירותי סטרימינג.

התמונה האירופית מדאיגה במיוחד

בתחילת השבוע התפרסמו אומדני האינפלציה החודשיים של גוש האירו לחודש יולי, המראים כי הבעיה קיימת ברמה האירופית. מדד האינפלציה אומנם המשיך את מגמת ההאטה שלו (המחירים עדיין עולים, אבל בקצב איטי יותר) - מגמה שהחלה בנובמבר לפני תשעה חודשים ונמשכת באופן עקבי - והוא ירד כעת ל־5.3% בחישוב שנתי. אבל שני נתונים מדאיגים נכללים בפרסום החדש.

הנתון הראשון הוא שקצב אינפלציית השירותים נמצא במגמת עלייה, והיא עומדת כעת על שיא של כל הזמנים (מאז שהאירו אומץ רשמית) עם 5.6%. השני הוא כי אינפלציית הליבה (המתחשבת במגזר השירותים יחד עם מגזר המוצרים התעשייתיים), נשארה סטטית על 5.5%, ואינה מפגינה מגמת ירידה.

 

התמונה האירופית מדאיגה במיוחד אם משווים את הדינמיקה של האינפלציה למה שמתרחש בארה"ב. שם, שלושה חודשים לאחר שיא באינפלציה הכללית שנרשם ביולי אשתקד, גם אינפלציית הליבה התחילה לרדת, והיא נמצאת מאז במגמת ירידה ברורה שהגיעה ל־4.8% בחודש שעבר. באירופה, לעומת זאת, שיא האינפלציה נרשם כבר באוקטובר אשתקד, אבל אינפלציית הליבה שבה לעלות לפני חודשיים ונותרה ברמה גבוהה.

אחת התוצאות של מצב זה היא שלמרות ירידת האינפלציה הכוללת, בבנק האירופי המרכזי נזהרים מלהכריז על סוף מחזור העלאות הריבית, שנועד לדכא אותה.

בארה"ב התמונה אולי מעודדת, וגוברות ההערכות כי הפד יצליח במשימתו להביא את הכלכלה האמריקאית ל"נחיתה רכה" - להימנע מהתרסקות כלכלית כתוצאה מהעלאות הריבית. אבל המטוס האירופי עדיין חג באוויר, ולא ברור איזו נחיתה צפויה לו.

נתוני התמ"ג האירופיים שהתפרסמו השבוע גם הם לא מציירים תמונה אופטימית במיוחד. גוש האירו צמח ברבעון השני של השנה ב־0.3% אחוזים בלבד. בנוסף, אומדן מדויק יותר של הנתונים לגבי הרבעון הראשון של השנה הראה כי במקום צמיחה שלילית של 0.1%, למעשה כלכלות גוש האירו נשארו סטטיות עם צמיחה של 0%.

מבחינת הכותרות, המשמעות היא כי גוש האירו לא היה במיתון. מבחינה מעשית, הצמיחה היא אפסית. בארה"ב, לשם השוואה, צמחה הכלכלה ברבעון השני של השנה ב־2.4%.

המשמעות של הנתונים הללו היא סיכויים גוברים להמשך מאבק של הבנק האירופי המרכזי באינפלציה באמצעות העלאות ריבית. "האינפלציה בתחום השירותים ממשיכה במגמת העלייה, בעוד העלאות שכר ממשיכות להגדיל את עלויות התשומות בעבור יצרני השירותים השונים. בנוסף, הביקוש לשירותים גבוה יותר מאשר הביקוש לסחורה, מה שמאפשר העלאות מחירים משמעותיות יותר", כתב הבנק ההולנדי ING בניתוח בזק של הנתונים שפורסמו השבוע.

צפויות העלאות ריבית נוספות?

התחזית הכוללת של הבנק ושל סוכנויות דירוג ובנקי השקעות, היא שמגמת האינפלציה האירופית תרשום לבסוף ירידה. אך ייתכן כי הדבר ייארך זמן רב יותר בהשוואה לארה"ב, ואולי אף יחייב את הבנק המרכזי האירופי להעלאות נוספות. בחודש הבא יתאספו נגידי ה־ECB בפגישה, שבניגוד לרבות אחרות לפניה, תוצאותיה עדיין לא ידועות. הם ידונו בשאלה אם יש להעלות עוד את הריבית, או להמתין. "הדאגה מפני אינפלציה בתחום השירותים תישאר המפתח העיקרי להבנת הצעד הבא של הבנק", כתבו האנליסטים של ING.

הדים לכך ניתן למצוא בדבריה של נשיאת הבנק המרכזי, כריסטין לגארד. בראיון לעיתון הצרפתי "לה פיגארו", לא שללה הנשיאה את העובדה שהבנק עשוי להעלות עוד יותר את ריבית הבסיס בשוק האירו (העומדת כעת על 3.75%, בהשוואה ל־5.5% בארה"ב). "המניעים של האינפלציה משתנים", היא אמרה, "גורמים חיצוניים כמקורות אינפלציה נחלשים, אך מנגד לחצי מחירים פנימיים הופכים להיות מנועים חשובים של האינפלציה".

בארה"ב הסיכון למיתון ירד בקרוב ל־20%, לפי גולדמן זאקס. באירופה, עם זאת, אין נתון מקביל, אך התמונה לגבי שתי הכלכלות הגדולות ביבשת, גרמניה וצרפת, אינה חיובית. מדד מנהלי הרכש ומדד מצב הרוח העסקי במדינות נמצא בשפל של קרוב לשנתיים. "יש סיכון מוגבר שהכלכלה הגרמנית תהיה במיתון במחצית השנייה של השנה", אמר הכלכלן הראשי של הבנק המסחרי של המבורג. הוא ציין כי מצב ההזמנות העסקיות במדינה הוא "הנמוך ביותר מאז התחלת מגיפת הקורונה". גרמניה רשמה 0% צמיחה ברבעון השני של השנה.

"הנתונים מצביעים גם על התקררות משמעותית של הכלכלה הצרפתית", אמר אנליסט אחר מבנק זה. הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו, איטליה, רשמה התכווצות של 0.3% ברבעון האחרון.

השאלה היא מה יהיה חשוב יותר בעיני הנגידים מפרנקפורט: אינפלציית השירותים הגוברת בקצב איטי, או הדשדוש־בואכה־מיתון של גוש האירו. "יחד עם נתונים מפחידים בנוגע לעליות שכר ברבעון השני, אנחנו סבורים כי הנצים ב־ECB ידחפו בהצלחה להעלאה נוספת וסופית בספטמבר, לפני שהנתונים יפנו באופן מוחלט נגדם", אמר אנליסט מחברת הייעוץ הכללית Pantheon Macroeconomics לתקשורת האירופית, "אבל זה רחוק מלהיות ודאי".

עוד כתבות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

העסקה של אלביט, המכרז של רפאל ומטוס "יום הדין" החדש של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; קוואלקום מזנקת במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה