גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרגולטורים נוהרים, הבכירים מתקוטטים: זה הפך להיות הג'וב הנחשק במשק

בדיסקונט צפויים למנות כבר השבוע הרכב דירקטוריון חדש, והמאבק על זהות היו"ר מחולל סערה • גם בלאומי נערכים למינוי יו"ר חדש • ובפועלים הצטרפה מועמדת מפתיעה למרוץ הדירקטורים • וגם: מה מחפשים הרגולטורים הפיננסים לשעבר בדירקטוריונים של הבנקים ולמה זו בשורה לא טובה לתחרות

ימים גורליים בהנהלות הבנקים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
ימים גורליים בהנהלות הבנקים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הבנקים יפרסמו השבוע את הדוחות הכספיים שלהם לרבעון השני של השנה, ועל פי ההערכות הריבית הגבוהה צפויה גם הפעם לסדר להם רווחים יוצאי דופן. אבל לצד הדוחות הכספיים, הבנקים נמצאים בימים גורליים בכל הנוגע להרכב ההנהלות שלהם. שלושה מתוכם יבחרו דירקטורים חדשים, חלקם אף צפויים למנות יושבי־ראש, ובנק נוסף צפוי למנות מנכ"ל בימים הקרובים. הכיסאות הפנויים בתפקידים הבכירים במערכת הפיננסית בישראל מושכים שורה של שמות מעניינים ומאבקי אינטרסים. גלובס צולל לשבועות שיעצבו מחדש את הנהגת הבנקים. 

בנק הפועלים מציג: רווח של 1.9 מיליארד שקל ברבעון וגידול משמעותי בהפרשות להפסדי אשראי
למרות זינוק בהוצאות להפסדי אשראי: הרווח הנקי של דיסקונט קפץ ב-75% 
מועמד מבפנים: נבחר מנכ"ל חדש לבנק הבינלאומי
בעקבות חשיפת גלובס: עד כמה הבנקים יגדילו את ההפרשות להפסדי אשראי
6 מיליארד שקל בשנה: על מה גבו הבנקים עמלות ב־2022

פינטו וזכויות ההצבעה של הפורשים מדיסקונט

הבנק הראשון שהדירקטוריון בו צפוי להשתנות, וכנראה גם זהות היו"ר, הוא דיסקונט. ביום רביעי, למחרת פרסום הדוחות הכספיים של הבנק, אסיפת בעלי המניות תתכנס לבחור חמישה דירקטורים: שלושה דח"צים (דירקטורים חיצוניים) שיכולים להתמנות ליו"ר, ועוד שניים שלא יכולים להתמנות ליו"ר. בקבוצה הראשונה מתמודדים איריס אבנר (מכהנת כיום ומועמדת לבחירה מחדש); אריק פינטו, שהיה בעבר מנכ"ל הפועלים; שלמה מור יוסף, שניהל את בית החולים הדסה ואת הביטוח הלאומי; וסיגל רגב, יו"ר בית החולים רפאל. בקבוצה השנייה יתמודדו אהרן אברמוביץ (שמכהן כיום כדירקטור) מול עופר לוי ואמיר קושילביץ־אילן.

פינטו, לאור ניסיונו הרב בתחום, רואה עצמו מועמד מוביל להחליף את היו"ר הנוכחי שאול קוברינסקי, שיפרוש ב־11 בדצמבר. הוא צפוי לתחרות מצד דני ימין, לשעבר יו"ר הוועד המנהל של הטכניון ומנכ"ל מיקרוסופט ישראל. למרות שימין לא מגיע מעולם הבנקאות, הוא זוכה לתמיכה של חלק מהדירקטורים הקימיים בדיסקונט.

מדובר בבחירות קריטיות להמשך דרכו של הבנק. רק לפני שבועות ספורים נבחר מנכ"ל חדש לדיסקונט, אבי לוי, שהחליף את אורי לוין. וכאן גם טמון מקור הסערה שמתחוללת לאחרונה סביב הבחירות לדירקטוריון. כיום, גם דירקטורים שמסיימים את הקדנציה שלהם חודשים ספורים לאחר הצבעת אסיפת בעלי המניות יכולים לבחור את יו"ר הבנק הבא. כך היה גם כשקוברינסקי עצמו נבחר.

למעשה, שורה של דירקטורים שנמצאים רגע לפני פרישה יוכלו להכתיב לדירקטוריון החדש מי יהיה היו"ר. זאת למרות שקוברינסקי עצמו מסיים קדנציה ימים ספורים לאחר ההצבעה באסיפה הכללית (שתתקיים בתחילת נובמבר) הוא ישתתף בבחירת היו"ר הבא יחד עם ברוך לדרמן ויעקב ליפשיץ, גם הם דירקטורים שצפויים לפנות בקרוב את מושבם.

החוק הקיים מביא לא מעט זעם בקרב המועמדים והדירקטורים הנשארים. ללא קשר ובלי להאשים את השמות המעורבים בבחירות הנוכחיות, חלקם חוששים מתרחיש בו דירקטור שמסיים את כהונתו יבקש למנות יו"ר שימשיך מהלכים שהחל, גם אם היו הרסניים לבנק, כדי שהאחריות לא תיפול רק על הדירקטור העוזב.

לפי דיווחים, בבנק ישראל ניסו לשנות את החוק ולאפשר רק לדירקטורים החדשים לבחור את היו"ר. אך בבנק המרכזי דחו את הפרסומים ואמרו כי "אין כל שינוי בעמדת בנק ישראל בסוגית הרכב הדירקטוריון ובחירת היו"ר, והיא נותרה זהה לזאת שהונהגה בעבר. בנק ישראל אינו מתערב בבחירת מועמד כזה או אחר".

מנגד, יש הטוענים כי דירקטור צריך להיות בעל זכות בחירה עד ליומו האחרון בתפקיד, כיוון שהוא גם נושא על פי דין באחריות למתרחש בבנק עד לפרישתו. "בחוק החברות לא קיימת מגבלה על חבר דירקטוריון מלבד במקרה שיש לו ניגוד עניינים, וגם אם נשאר לו יום אחד לקדנציה הוא עדיין שם. או במילים אחרות דירקטור הוא דירקטור כל עוד הוא דירקטור, אלא אם יש לו עניין אישי באיזו שהיא החלטה, אבל על פניו זה לא המקרה כאן", אומר פרופ' אהוד קמר מהפקולטה למשפטים על שם בוכמן באוניברסיטת תל אביב.

הוא אומנם מבין את טענות המתנגדים, אך טוען כי אם יונהגו המגבלות, לא יהיה לדבר סוף. "במקרה כזה אין סוף להטלת מגבלה על עומדים בפני פרישה", הוא אומר. "מדוע חצי שנה אחרונה לכהונה זה בעייתי? למה לא תשעה חודשים אחרונים? איך אפשר לנטרל דירקטור מהצבעה ובמקביל להגיד לו שהוא אחראי לתוצאות ולתפקוד של הבנק? מה יכולה להיות החלטה משמעותית יותר מבחירת יו"ר?".

מיכל הלפרין תצליח איפה שמקביליה נכשלו?

בנק נוסף שעומד בפני שינוי בדירקטוריון הוא בנק הפועלים. בסוף השבוע קיבל הבנק מהוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה את רשימת המועמדים לדירקטוריון הבא. הרשימה כוללת שלוש מועמדות לתפקיד של דירקטורית חיצונית: הממונה על התחרות לשעבר עו"ד מיכל הלפרין, עו"ד רונית אברמזון ועו"ד מיכל קרמר. מתוך שמות אלו יבחרו בעלי המניות של הפועלים שתיים, ולצדן העלתה הוועדה את שמם של ישראל טראו ועו"ד מוחמד סייד אחמד לתפקיד דירקטור שאינו חיצוני, כשבעלי המניות יוכלו לבחור אחד מהם (או אף אחד מהם).

השם המרכזי הוא כמובן זה של הלפרין. בתקופת כהונתה, לא חלה התקדמות משמעותית בתחרות בין הבנקים. מיד לאחר פרישתה אמרה מחליפתה בתפקיד, מיכל כהן, כי לבנקים אין אפילו תמריץ להתחרות זה בזה בחלק מתחומי הפעילות, לדוגמה במשכנתאות. במשך כהונתה אף אושר מיזוג בנק איגוד לבנק מזרחי טפחות, תהליך שצמצם את מספר השחקנים במערכת הבנקאית. לזכותה של הלפרין נזכיר כי היא התנגדה למיזוג (אף שלא עסקה בו ישירות בשל ניגוד עניינים עליו הצהירה עם כניסתה לתפקיד), אך הוא אושר למרות התנגדותה.

צילומים: רמי זרנגר, רונן פדידה, דוברות משרד האוצר, עינת לברון; איור:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

רגע לפני סיום כהונתה הלפרין יצאה במובהק נגד עודף הרגולציה בישראל. "בפיקוח על הבנקים דורשים לאשר כל סגירת סניף וכל שינוי בשעות העבודה של סניף. למה אנחנו צריכים את זה? יש לנו הזדמנות לשנות את צורת המחשבה הרגולטורית. במקום להטיל את האחריות על העסקים הטלנו את כל האחריות על הפקידים", היא אמרה אז. מעניין איך היא תראה זאת כדירקטורית באחד משני הבנקים הגדולים בישראל, אם תצלח את אספת בעלי המניות.

אם תעשה זאת, היא תצליח היכן ששלושה מקבילים שלה נכשלו בחודשים האחרונים. לדירקטוריון דיסקונט ניסתה להתמודד המפקחת על הבנקים לשעבר חדוה בר, שהסירה את מועמדותה לאחר שהתברר כי אחיה עובד בכלל ביטוח, שהיא בעלת עניין בבנק. גם הממונה על שוק ההון לשעבר, משה ברקת, הגיש מועמדות לדירקטוריון דיסקונט, אך לא נבחר על ידי הוועדה למינוי דירקטורים. 

ממונה נוסף על שוק ההון לשעבר, פרופ' עודד שריג, ניסה להיבחר לדירקטוריון לאומי, אך בעלי המניות של הבנק לא תמכו בו, והוא נותר מחוץ לדירקטוריון.

אגב כך, גם בלאומי צפויים לבחור בקרוב יו"ר דירקטוריון חדש במקומו של סאמר חאג'־יחיא, אם כי כאמור שריג לא יהיה בין המצביעים. הוועדה העדיפה את פרופ' ידידיה שטרן.

נזכיר כי לאחרונה הוחלט בלאומי שלא להאריך את כהונתו של הדירקטור אבי בזורה. זאת, לאחר התפוצצות פרשת גיבוי אחזקות. בזורה לא חשוד בפרשה, אך ככל הנראה חלק מהכשלים נעשו בתקופה בה כיהן כיו"ר וכמנכ"ל גיבוי.

התגמול המפנק של דירקטורים בבנקים

לא לחינם מבקשים הרגולטורים הבכירים להפוך לדירקטורים בבנקים. מעבר לכבוד, מדובר במשרה הנושאת חבילת תגמול מאוד מפנקת. שכר הבסיס עומד על כ־100 אלף שקל לשנה, אבל התגמול האמיתי מגיע מהשתתפות בעשרות ישיבות ותשלום של כ־5,000 שקל עבור כל ישיבה.

בשנת 2022, למשל, קיים בנק הפועלים 45 ישיבות דירקטוריון ועוד 102 ישיבות של ועדות שונות של הדירקטוריון. בסה"כ, עלות התגמולים לעשרה חברים עמדה על 12 מיליון שקל. בבנק לאומי קיימו הרבה פחות ישיבות אשתקד - 37 ישיבות דירקטוריון ועוד 53 ישיבות של ועדות שונות של הדירקטוריון ובסה"כ התגמולים ל־10 הדירקטורים (שאינם בעלי משרה בבנק) הגיעו ל־5 מיליון שקל בשנת 2022.

וכדי לייעל את עבודת הדירקטוריון, להפחית את הרצון המובנה לקיים כמה שיותר ישיבות ולתמרץ את החברים לפעול לשיפור ביצוע המניות של הבנק, אישרה אסיפת בעלי מניות לאומי ביום חמישי האחרון תגמול הוני יוצא דופן לדירקטורים - חבילת מניות בשווי של 25 אלף שקל בכל רבעון, צמוד למדד המחירים לצרכן.

עוד כתבות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק