היקף ההשקעות הסעודיות בפלסטינים נחשף: 13.6 מיליארד דולר

את המידע חשף השגריר הסעודי החדש ברשות הפלסטינית, נאיף בן בנדאר א-סודיירי, בראיון לעיתון "א-שרק אל אווסט" • מתוך הסכום, כ-7.7 מיליארד דולר הועברו כסיוע ישיר לרשות הפלסטינית • א-סודיירי אמר בראיון: "אין ספק כי זה ממחיש את היחסים הקרובים ואת הסיוע הסעודי לאחינו בפלסטין"

נסיך ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס
נסיך ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס

בעת שבה ארה"ב פועלת לנורמליזציה בין ערב הסעודית לבין ישראל, השגריר הסעודי החדש ברשות הפלסטינית, נאיף בן בנדאר א-סודיירי, שמכהן מעמאן, חשף בראיון לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי לאורך השנים השקיעו הסעודים כ-51 מיליארד ריאל (כ-13.6 מיליארד דולר) בפלסטינים.

רכבת לריאד? האינטרסים מאחורי השיחות על הסכם עם סעודיה
בגיל 37 בלבד, יורש העצר של סעודיה רוצה לעשות היסטוריה 

לפי הפילוח שנתן א-סודיירי, 29 מיליארד ריאל הועברו כסיוע ישיר לרשות הפלסטינית, 4 מיליארד ריאל ניתנו לאונר"א, ו-18 מיליארד ריאל ניתנו מהקרן הסעודית לפיתוח. "אין ספק כי זה ממחיש את היחסים הקרובים ואת הסיוע הסעודי לאחינו בפלסטין", אמר א-סודיירי.

את המידע חשף א-סודיירי יומיים בלבד לאחר שמונה לשגריר הסעודי הראשון "בפלסטין וקונסול כללי בירושלים שלא מוצב שם". לדבריו, מלכי ערב הסעודית תמכו מאז ומתמיד בנושא הפלסטיני. השגריר אף ציין את המלך פייסל, שבעקבות הסיוע האמריקאי לישראל במלחמת יום הכיפורים, הוביל ב-1973 את חרם הנפט שגרם למשבר עולמי.

כיום, בכל הנוגע לקידום הנורמליזציה עם ישראל, ערב הסעודית נמצאת בדילמה: מחד גיסא, בריאד מבינים כי הם עשויים להרוויח רבות מן הצד האמריקאי במהלך כזה, כולל מטוסי F-35, ברית הגנה ואף תוכנית גרעין אזרחית. מאידך גיסא, הם מעוניינים לשמר את מעמדם בתור "שומרי המקומות הקדושים לאסלאם", ולא רוצים להיתפס כמי שמתעלמים מהנושא הפלסטיני. יתרה מכך, ידוע כי נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן והמלך סלמאן לא בהכרח רואים את ההתפתחויות המזרח-תיכוניות עין בעין. סלמאן שייך לדור הישן יותר שמייחס חשיבות רבה יותר לנושא הפלסטיני בדומה לקודמיו.

בה בעת, נורמליזציה עם ישראל ללא כינון מדינה פלסטינית תחשב כעזיבה סעודית של יוזמת השלום הערבית שהם יזמו והגישו לליגה הערבית ב-2002. לפי אותה תוכנית, מדינות ערב יכוננו יחסים מלאים עם ישראל בכפוף להקמת מדינה פלסטינית עם מזרח ירושלים כבירה, וכן נסיגה מיהודה ושומרון, כולל מזרח ירושלים, רצועת עזה ורמת הגולן.