ערב הסעודית מציעה לחדש את הסיוע הכלכלי לרשות הפלסטינית

במסגרת השיחות בנוגע לקידום הנורמליזציה עם ישראל מציעה ערב הסעודית לחדש את הסיוע הכלכלי לרשות הפלסטינית • השגריר הסעודי החדש ברשות הפלסטינית סיפר בראיון כי לאורך השנים השקיעו הסעודים כ-13.6 מיליארד דולר בפלסטינים

מוחמד בן סלמאן, מציע לחדש את הסיוע הכלכלי לרשות הפלסטינית / צילום: ap, Leon Neal
מוחמד בן סלמאן, מציע לחדש את הסיוע הכלכלי לרשות הפלסטינית / צילום: ap, Leon Neal

ערב הסעודית מציעה לחדש את הסיוע הכלכלי לרשות הפלסטינית, במסגרת השיחות בנוגע לקידום הנורמליזציה עם ישראל. כך מדווח הערב (ג') הוול סטריט ג'ורנל. בכירים סעודים סיפרו לעיתון כי הם מנסים להבטיח גם את פתיחותו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לפיתוח הקשרים עם ישראל, במטרה שישיגו לגיטימציה נוספת להסכם.

לפי הדיווח, משלחת פלסטינית תצא לערב הסעודית בשבוע הבא כדי לדון מה הסעודים יכולים להניב עבורם במסגרת המגעים עם ישראל. נזכיר כי בראיון שקיים לפני כשבועיים השגריר הסעודי החדש ברשות הפלסטינית, נאיף בן בנדאר א-סודיירי, שמכהן מעמאן, עם העיתון "א-שרק אל-אווסט", הוא סיפר כי לאורך השנים השקיעו הסעודים כ-51 מיליארד ריאל (כ-13.6 מיליארד דולר) בפלסטינים. לפי הפילוח שנתן א-סודיירי, 29 מיליארד ריאל הועברו כסיוע ישיר לרשות הפלסטינית, 4 מיליארד ריאל ניתנו לאונר"א, ו-18 מיליארד ריאל ניתנו מהקרן הסעודית לפיתוח. "אין ספק כי זה ממחיש את היחסים הקרובים ואת הסיוע הסעודי לאחינו בפלסטין", אמר א-סודיירי.

עם זאת, מאז 2016 החלו בריאד לבוא בטענות לרמאללה על השחיתות שפוגעת ברשות הפלסטינית, וכך הסיוע צנח מ-174 מיליון דולר בשנה ב-2019 לאפס ב-2021. חידוש הסיוע הכלכלי הסעודי לרשות הפלסטינית, שמתקשה להתקיים ולשלוט בשטח בעת שאיראן מסייעת לחמאס ולג'יהאד האסלאמי, עשוי לעודד את רמאללה לתמוך בנורמליזציה בין ערב הסעודית לבין ישראל.

בכירים סעודים ופלסטינים סיפרו לוול סטריט ג'ורנל כי נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן העלה את הרעיון לראשונה בפגישה עם אבו מאזן שהתקיימה בחודש אפריל. לדבריהם, נסיך הכתר תלה את חידוש הסיוע גם במאבק קשה יותר בארגוני הטרור שפועלים ברחבי יהודה ושומרון. הבכירים הוסיפו כי בריאד לא יסכימו למתווה עם ישראל שיפגע במאמצים להקמת מדינה פלסטינית.