"ישראל לא בת ברית יציבה": הפרשן האמריקאי הבכיר נגד נתניהו

בטור דעה בעיתון "הניו יורק טיימס" תקף הפרשן הבכיר תומאס פרידמן את הסכם הנורמליזציה המתגבש בין ישראל, ערב הסעודית וארה"ב • פרידמן קרא לביידן ולבן סלמאן שלא לאפשר לנתניהו להפוך אותם ל"אידיוטים שימושיים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"במקרה שממשל ביידן יצליח לחתום על הסכם בין ישראל, ערב הסעודית, ארה"ב והפלסטינים - אני משוכנע הוא יזכה בפרס נובל לשלום ופרס נובל לפיזיקה, כי לנסות לאזן בין האינטרסים השונים של המדינות נשמע יותר מסובך מפיזיקה קוואנטית". כך פתח תומאס פרידמן, הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס" המקורב לביידן, את טור הדעה שלו. 

פרשן ה"ניו יורק טיימס": המסר של ביידן לנתניהו - "בבקשה עצור את החקיקה המשפטית"
ארה"ב וסעודיה בהסכמה כללית על עקרונות הנורמליזציה

פרידמן תקף את ההסכם המתגבש, וקרא לביידן ולנסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן שלא לאפשר לנתניהו להפוך אותם ל"אידיוטים שימושיים," וכי השלטון בישראל לא נורמלי ולא יכול לשמש כבת ברית יציבה לערב ערב הסעודית או לארה"ב.

כדי לחזק את טענתו נגד ההסכם, ציטט פרידמן ראיון שנתן ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו לטיים אוף ישראל בו הוא קרא לקואליציה גזענית, ואף השווה אותם לקו-קאלס-קלאן.

בהמשך הטור אמר פרידמן כי נתניהו לא מתכנן לפעול בצורה משמעותית מול הפלסטינים, ובגלל זה על ביידן ובן סאלמן להתנגד להסכם ולדרוש צעדים משמעותיים כמו העברת שטחי C לידי הפלסטינים, הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון והפסקת אישור המאחזים הלא-חוקיים, בתמורה לנרמול היחסים של המדינה מול ערב הסעודית.

הפרשן האמריקאי מסביר כי דרישות אלה הכרחיות מצד ארה"ב וערב הסעודית מכיוון שהקואליציה של נתניהו לא יכולה לקבל אותן, והממשלה והאזרחי המדינה יאלצו לבחור בין סיפוח לנירמול היחסים עם ערב הסעודית.