היקף הדירות החדשות שעל המדף בשיא. איזו עיר מובילה בעסקאות?

לפי הלמ"ס, מכירת הדירות החדשות מוסיפה לשוב 4 שנים לאחור, והיצע הדירות מוסיף לעלות • מספר הדירות הלא מכורות שבידי היזמים מגיע לכ-60 אלף - כמות דומה להתחלות בנייה של שנה שלמה • מספר העסקאות במחוז תל אביב פחת באופן משמעותי

דירות חדשות בבאר שבע / צילום: Shutterstock
דירות חדשות בבאר שבע / צילום: Shutterstock

מכירת הדירות החדשות מוסיפה לשוב 4 שנים לאחור, והיצע הדירות מוסיף לעלות, במיוחד במחוז תל אביב - כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ה'). מספר הדירות הלא מכורות שבידי היזמים מגיע לכ-60 אלף - כמות דומה להתחלות בנייה של שנה שלמה. תארו לכם מצב שבו שנה שלמה של בנייה מסתיימת מבלי שאף לא אחת מהדירות שהוחל בהקמתן נמכרת. המצב לא רחוק מזה. 

לאן נעלם טופס 4? הלקונה בחוק שמאפשרת להיכנס לדירה חדשה גם אם לא חוברה לחשמל 
משרד המשפטים נגד הממשלה: מקדמת צעד שיפגע ברוכשי הדירות

חודש יולי היה אחד החלשים ביותר בשנה הנוכחית מבחינת רכישת דירות חדשות. בחודש זה נמכרו 2,375 דירות חדשות, ורק שני חודשים במהלך 2023 היו חלשים יותר: אפריל, שבו חלו חג הפסח ויום העצמאות, ומאי. השוואה לחודשי יולי מהשנים הקודמות מעלה כי יולי 2023 הוא החלש ביותר ב-5 השנים האחרונות.

גם כשמדובר בהשוואת שבעת החודשים הראשונים של השנה, 2023 מצטיירת כשנה חלשה, שבה מספר הדירות שנרכשו עד נמוך ב-37% מהמספר שנרכש בשנה שעברה וב-46% מהמספר שנרכש בשבעת החודשים הראשונים של 2021.

הבעיה שניצבת בפני יזמי הנדל"ן היא שאת החישובים שלהם לגבי השוק הנוכחי הם עשו על סמך נתוני 2021-2022, ולכן החלו בבניית פרויקטים רבים. 2023, לעומת זאת, מחזירה אותם לנתוני מכירות של 2018-2019, שנחשבות לשנות שפל ענפי. התוצאה: מלאי הדירות שהם מחזיקים בידם תופח והולך מידי חודש. היצע דירות זה הגיע בסוף יולי לכ-60 אלף, מהן למעלה מ-18 אלף דירות במחוז תל אביב, ו-14 אלף דירות במחוז המרכז. 

בתל אביב קונים פחות 

נתונים אלה מחזקים את נתוני הכלכלן הראשי, לפיהם מספר העסקאות במחוזות אלה, במיוחד בתל אביב, פחת באופן משמעותי, לצד בנייה מואצת שנרשמה בו, בייחוד בפרויקטים של התחדשות עירונית. יש להניח כי אחת הסיבות העיקריות של לכך היא חוסר היכולת של רבים לעמוד במחירי הדירות הגבוהים, בסביבת ריביות כה גבוהה כפי שנהוגה היום. 

הדברים באים לידי ביטוי בטבלת הערים המובילות במכירת דירות חדשות. הנציגה הבכירה של מחוז תל אביב, הלוא היא העיר תל אביב, מדורגת רק במקום החמישי במכירת דירות בחודשים מאי-יולי, בהם נמכרו בו 358 דירות חדשות. בסך-הכול נרכשות בעיר כ-100 דירות חדשות בחודש בממוצע, לעומת 160 דירות שנמכרו בשנה שעברה, ו-330 שנמכרו ב-2021. אין אף עיר אחרת במחוז שכלולה בצמרת מכירת הדירות החדשות.

העיר המובילה את הטבלה היא ראשון לציון, שבה נמכרו בחודשים מאי-יולי 532 דירות, לפני שדרות 495, ירושלים (405) ואשקלון (364).

מצב השוק חמור אף יותר, אם מנכים ממנו את הדירות המסובסדות שנמכרות בו במסגרת "מחיר למשתכן". כרבע מכלל 17 אלף דירות חדשות שנרכשו בשבעת החודשים הראשונים של השנה היו דירות מסובסדות, שכידוע אינן משקפות את הנטיות של השוק החופשי העכשווי. הפחתת אותן דירות מכלל הדירות שנמכרו מעלה תמונה עגומה אף יותר מהנעשה בשוק החופשי.