גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנה לפיצוץ המסתורי שהימם את אירופה, אירופה עדיין משלמת מיליארדים לפוטין

פיצוץ "נורד סטרים" לפני כשנה יצר נקודת מפנה היסטורית, ושלח את אירופה להיגמל בעל כורחה מהגז הרוסי הזול ● היבשת אמנם צלחה את החורף, אבל מתקשה להתאושש כלכלית ● בינתיים, יבוא הגז המונזל ממוסקבה דווקא זינק בעשרות אחוזים, ומיליארדי אירו שוב זורמים למכונת המלחמה של פוטין

מיכלית גז מונזל בנמל אלג'יר, בשנה שעברה / צילום: Associated Press, Photo/Anis Belghou
מיכלית גז מונזל בנמל אלג'יר, בשנה שעברה / צילום: Associated Press, Photo/Anis Belghou

לפני כשנה, צוות אלמוני שהיה על סיפון יאכטה שנשכרה בפולין ועגנה בכמה נמלים גרמנים, שט בלב הים הבלטי, סמוך לאי הדני בורנהולם. הצוות מנה חבלנים, צוללנים ולפחות רופאה אחת, ולפי החשד היה חלק ממבצע סודי של המודיעין האוקראיני, שנועד ליצור נקודת מפנה היסטורית ביחסי הסחר בין רוסיה לאירופה. לפי שירותי מודיעין מערביים, שהדליפו את הפרטים בחודשים האחרונים לכלי תקשורת ביבשת, הצוות היה זה שהניח כמה מטענים בקרקעית הרדודה של הים הבלטי סמוך לבורנהולם, ליד שני צינורות הגז הכפולים: "נורד־סטרים 1" ו"נורד־סטרים 2".

השבוע בעולם | הראיון המרעיש של היורש הסעודי, קנדה מגרשת והודו כועסת
שאלות ותשובות | הסכם השלום המפתיע בקווקז, ומה התפקיד של ישראל 

שני הצינורות הללו - הראשון פעל כעשור והזרים לא פחות מ־60 מיליארד קוב (BCM) גז טבעי מצפון רוסיה לאירופה מדי שנה, והשני שבנייתו הסתיימה אך הפעלתו הוקפאה בגלל המלחמה באוקראינה - הפכו לסמל של התלות האירופית בגז רוסי. התלות הזו הניבה למוסקבה קרוב ל־80 מיליארד דולר בחצי השנה שאחרי פרוץ המלחמה באוקראינה, כאשר הביקוש לגז טבעי באירופה הזניק את מחירו פי עשרה ויותר. ב־26 בספטמבר 2022, סייסמוגרפים באזור תיעדו כמה פיצוצים על קרקעית הים וצינורות הגז יצאו מכלל פעולה, כשהם שולחים את גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באירופה, ומדינות אחרות, להיגמל בעל־כורחן ובזריזות מהמשאב הרוסי הזול.

 

השפעות הגמילה

השנה שחלפה הוכיחה כי תחזיות האימים שפורסמו לאחר הפיצוצים לא התרחשו. החורף האחרון - השני הכי חם מאז שהתחילו המדידות ביבשת - היה עדין עם צרכי החימום של אירופה, ולא יצר ביקושי שיא לגז שהיא לא הצליחה להתמודד איתם. כ־70% מהצריכה במגזר הפרטי באירופה היא לחימום, אך מאגרי הגז הגדולים הנמצאים ביבשת, שחלקם היו שייכים לרוסיה אך הולאמו על ידי ממשלות אירופה - הצילו אותה, אחרי מילוי קפדני ויקר מהרגיל במהלך הקיץ. בבריטניה, שלה אין יכולת אגירת גז משמעותית, המחירים היו גבוהים הרבה יותר. נורבגיה הגדילה תפוקה בשדות הגז שלה בים הצפוני, אירופה הגדילה משמעותית את יבוא הגז המונזל (LNG) מארה"ב, מקטאר, מניגריה, מאלג'יריה וממקומות נוספים. מסוף הפקה של LNG נחנך במהירות־שיא לקול מצהלות הקנצלר ושר הכלכלה הגרמני בצפון גרמניה. שניהם הצהירו כי זו "המהירות החדשה של גרמניה" והכריזו ניצחון על החששות ממשבר אנרגיה.

אבל ההשפעות של הגמילה הכפויה עדיין לא התבררו במלואן. תהליך הדה־תיעוש שהיא יצרה בגרמניה, כאשר מפעלים זוללי־אנרגיה כמו יצרני נייר, דשנים וכימיקלים פשוט הפסיקו ייצור, עדיין מתרחש. ההשקעות הנדרשות כעת בתחומי אנרגיה מתחדשת רק יוצאות לדרך, והסכום הנדרש עולה עוד ועוד. מחיר הגז האירופי בבורסה של אמסטרדם אולי ירד בחדות מהשיא של 340 אירו למגה־ואט־שעה שרשם בשנה שעברה, אבל הוא לא ירד למחיר הממוצע של השנים האחרונות - בין 7 ל־15 אירו.

 

בשבוע האחרון, למשל, שביתה של עובדי תעשיית הגז באוסטרליה הקפיצה אותו לאזור ה־36 אירו, והוכיחה את המציאות החדשה ביבשת, התלויה כעת בשורת גורמים שונים, מאוסטרליה דרך המזרח התיכון ועד לאפריקה, שיקבעו את המחירים התנודתיים של הגז בעבורה.

"מיליארדים לפוטין"

במקביל, הולך ומתברר כי גם אם אירופה נגמלה בעל כורחה מהגז הרוסי שזרם בנורד־סטרים 1, הרי שהדבר לא אומר שהיא הפסיקה את היבוא של הגז הרוסי בכלל. הנציבות האירופית, האיחוד האירופי והמדינות הרלוונטיות נמנעו עד כה - למרות תריסר סבבי סנקציות - להטיל סנקציות כלשהן על תחום הגז הרוסי. באין צינורות, מסתבר שהרוסים מייצאים גם הם גז מונזל בכמויות עתק - ודווקא לאירופה.

דליפת הגז מפיצוץ צינור ''נורד-סטרים'' בים הבלטי, בשנה שעברה / צילום: Reuters, ABACA

החל מתחילת השנה, למשל, שתי הרוכשות הגדולות ביותר של גז רוסי מונזל, אחרי סין, הן בלגיה וספרד, לפי נתונים של הארגון הלא־ממשלתי Global Witness שפורסמו בתחילת החודש. לפי הנתונים, היבוא האירופי של גז רוסי מונזל זינק ב־40% במהלך החצי הראשון של השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לפי חישובי הארגון, רוסיה קיבלה הכנסות בשווי 5.3 מיליארד אירו מיצוא זה בחצי הראשון של השנה בלבד, ואם מחיר הגז יעלה, הרי שההכנסות השנתיות שלה מכך עשויות להיות משולשות. גז מונזל רוסי מהווה כעת 16% מסך היבוא של הגז בצורה זו לאירופה - השני בהיקפו אחרי ארה"ב. זאת בנוסף ליצוא הגז הנמשך בצינורות העוברים דרך פולין ואוקראינה, האחראים לבערך כ־10% מאספקת האיחוד.

"זה מזעזע שמדינות באיחוד האירופי עבדו כה קשה כדי לגמול את עצמן מגז רוסי בצינורות, רק כדי להחליף אותו במקבילה שלו הנשלחת באמצעות ספינות", אמר בכיר בארגון עם פרסום הנתונים. "זה לא משנה אם זה מגיע בצינור או בספינה, המשמעות היא שחברות אירופיות עדיין מזרימות מיליארדים לתיבת אוצר המלחמה של ולדימיר פוטין". גם העלות הפחמנית של דחיסת הגז ואז הגיזוז מחדש היא גבוהה הרבה יותר בעבור LNG מאשר בעבור בגז בצינורות. לא מדובר רק בפתרון אד־הוק. יוון, למשל, כבר חתמה על חוזים ארוכי־טווח עם "גזפרום" הרוסית לשנים הקרובות כדי לקבל ממנה נתח הולך וגובר של גז מונזל. הונגריה גם היא משתפת פעולה עם רוסיה ללא כל היסוסים. באופן פורמלי, הנציבות שואפת להפסיק כל יבוא גז רוסי עד 2027.

מעבר להיבט המוסרי שבהמשך העסקים עם רוסיה, כעת נראה כאילו אירופה מוכנה היטב גם לחורף הקרוב. מאגרי הגז שלה מלאים ביותר מ־90% נכון לאמצע ספטמבר, יעד שהאיחוד האירופי קיווה להשיג באופן פורמלי רק ב־1 בנובמבר. מאגרים אלו יכולים להספיק לחודשיים של צריכה כלל־אירופית מוגברת, או שליש מהצריכה הכוללת של אירופה בשנה, "אבל עדיין יש עצבנות רבה בנוגע לחורף הקרוב", אמר בכיר באיחוד ל־FT.

התלות המתמשכת

הסיבה לעצבנות היא שהתלות האירופית ברוסיה לא ממש הסתיימה. לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומיות, "הסימולציות שלנו מראות כי אם יהיה חורף קר, שילווה בהפסקה מוחלטת של הגז בצינורות לאיחוד האירופי מצד רוסיה, הדבר יכול לחדש בזריזות את התנודתיות במחירי הגז". גם אם רוסיה לא תוכל להביא להפסקת החימום בבתים באירופה, היא תוכל להכאיב ליבשת כלכלית.

האירופאים מודעים לעובדה שהחלפת הגז הרוסי בצינורות בגז מונזל אינה פתרון מושלם. זו אחת הסיבות למהלכים רחבי־היקף שנועדו לצמצם את השימוש בגז טבעי ביבשת. אך גם מהלכים אלו נתקלים בחומת המציאות: בבריטניה, ראש הממשלה רישי סונאק הודיע כי ניתן יהיה להמשיך ולהתקין חימום בגז בבתים, בניגוד להתחייבות הממשלה להחליף אותו בחימום חשמלי. דינמיקה דומה התרחשה בגרמניה, בה הממשלה חזרה בה מחוק גורף שאוסר להתקין חימום בגז כבר מהשנה שעברה, והחליפה אותו בגרסה מרוככת. בשני המקרים, העלות הגבוהה וההשפעה על משקי בית הייתה הרקע לשינוי הכיוון. בגרמניה, שבה הקנצלר הבטיח בתחילת השנה כי המדינה "לא תיכנס למיתון", מחירי האנרגיה הגבוהים הם התורמים המרכזיים לכך שהכלכלה צפויה להתכווץ ב־0.3% השנה.

עוד כתבות

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן שוקע ושוקע, הריבית עולה ועולה והקשר בין מסים ל-SIM

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב