גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התמכרנו להפרטות ולבינוניות המגזר הציבורי, והמחיר נורא מכל

התרגלנו למינויים חסרי הצדקה ולגלגול האחריות לשוק הפרטי, אבל כשזה מגיע למשילות וביטחון, אין לנו כתובת נוספת ● אחרי הניצחון - לא נוכל להשלים עוד עם הבינוניות וההשחתה של המגזר הציבורי

מרכז הסיוע לעוטף עזה בהנגאר 11, נמל תל אביב / צילום: נעם אמיר
מרכז הסיוע לעוטף עזה בהנגאר 11, נמל תל אביב / צילום: נעם אמיר

ביום שישי שעבר, זמן שנראה עכשיו כמו נצח, פתחתי טיוטה ראשונה לטור הסופ"ש הנוכחי. ככה זה עם מחשבה או רעיון שאני לא רוצה שיברחו. ידעתי שלא מדובר בנושא פופולרי במיוחד; מה גם שכמה אפשר לדוש באותה בעיה שוב ושוב, אבל באותו בוקר רגוע, מלפני עידן ועידנים, חשבתי שחשוב לכתוב על ההרוג האחרון בתאונת בנייה בישראל, ביום רביעי שעבר, במרכז הלוגיסטי שמקים הצבא באזור התעשייה חבל מודיעין. באותו מקום בו נהרג פועל בנייה בחודש מאי.

הוא הכניס 30 אנשים לרכב והתחיל לברוח, היא מגייסת אלפי שקלים בשעה: אחרי חודשים של פילוג הישראליות חזרה
תחנות הרכבת הקלה בגוש דן משמשות מקלט, אבל הן יישארו סגורות בשבת  

מדובר במחדל עצום - תשעה מתוך 37 ההרוגים באתרי הבנייה בישראל מתחילת 2023 הם באתרים של המדינה. מי שאמורה להתוות את הכללים והדרך לחברות הפרטיות שפועלות כאן. מי שיכולה וחייבת לבחור את ספקיה גם ואולי אפילו בעיקר לפי מדדי בטיחות, ולא רק מחיר. אינטל למשל, חברה פרטית שנמדדת לכאורה רק בשורת הרווח, עושה זאת כבר שנים בפרויקטים הרבים שהיא מקימה בקרית גת ועוד.

הטור כמובן לא ייכתב, טרגדיה עצומה בלעה טרגדיה קטנה, מחדל בלתי נתפס החליף מחדל שכיח, אבל רגע לפני שמחקתי את הטיוטה קלטתי עד כמה היא אקטואלית. עד כמה החידלון ההוא דומה לחידלון הנוראי הזה. מקור הרע ואם החטאת: אין מגזר ציבורי, אין אוחזים בהגה. חושבים שבמערכת הביטחון נבהלו מההרוגים באתרי הבנייה? את המרכז הלוגיסטי בכלל מקימה חברת שפיר, אז החצים הופנו אליה. וכמו הונאת פונזי, כמו חובות בעייתיים שנארזו, אוגחו וגולגלו לפראייר הבא שהזדרז להעביר אותם הלאה, לכולם היה נוח במודל החדש. אפשר לחיות לא רע עם הבינוני והגרוע, כי תמיד אפשר לגלגל את האחריות מאיתנו והלאה.

השרים לא מוכשרים? החברות הממשלתיות הן מפעלי ג'ובים ותו לא? הכל בשליטה. יש עמותות וחברות בשוק הפרטי שיעשו את העבודה. רק להוציא מכרז. על הדרך גם צוברים ידידים שם בחוץ, ליום שאחרי או סתם כדי לצבור כוח במגרש הפוליטי.

עשרות שנים התייאשנו וויתרנו על מגזר ציבורי מתפקד וראוי. הפרטנו הכל, וזה אפילו מצא חן בעינינו. המחדל העצום של מערכת הביטחון ושל ממשלת ישראל באוקטובר 2023, שעוד יגיעו ימים לחקור ולשפוט אותם אחרי שננצח (אין לנו ברירה אלא קודם כל לחרוק שיניים ולנצח), הוא רק תוצאה נוראית ואיומה למגזר ציבורי שפשט רגל והתמכר לבינוניות.

בביטחון אין מגזר פרטי

וכשמדובר בביטחון ובמשילות, שם אין מגזר פרטי שיכול לחסות על הערווה, התוצאות נוראיות והמוח לא יכול להכילם. אבל ראינו את המחלה הזו בכל מקום, שנים: בשירותי הרווחה הממלכתיים שהופרטו במקרה הטוב ושהתרסקו במקרה הרע, אבל ממילא מדובר באנשים שקופים. במשבר הדיור, במדינה שמחזיקה ברוב מוחלט של הקרקעות וניהלה בעיקר מדיניות של קוריוזים לטווח קצר. במצב שירותי הבריאות, כשאזהרות כל מנהלי בתי החולים מקריסה נתקלו בשר בריאות בקושי ברבע משרה (שום טענה למשה ארבל. מישהו פשוט החליט שהוא צריך להיות גם שר פנים, וכל זה על תקן ממלא מקום עד שאריה דרעי יחזור לממשלה). או במשבר התחבורה. לרוע המזל, הכבישים והרכבות חייבים להיות ציבוריים, והפתרון של מכונית לכל פועל כבר מוביל אותנו לפי פחת. אבל המערכת הציבורית העדיפה ללהג פתרונות רחוקים ודמיוניים כמו רכבות קליע מדן ועד אילת, במקום לטפל בבעיות של כאן ועכשיו.

ניחמנו את עצמנו במגזר פרטי ובמגזר שלישי מוצלחים למדי. זה של היוניקורנים ועמותות החסד. רק כדי לסבר את האוזן: בשנת 2022 עבדו 584 אלף ישראלים במוסדות ללא כוונת רווח (מלכ"רים), לעומת פחות מ-500 אלף לפני 5 שנים. בעשרות אלפי עמותות של רווחה, בריאות, חינוך ועוד - כאילו אין לנו משרדים ממשלתיים לענייני רווחה, בריאות וחינוך, עם תקציב של עשרות מיליארדים. או למשל שהקימו פה משרד הסברה בתקציב מובטח בסך 100 מיליון שקל, אבל אפילו לא היו לנו ציפיות של ממש שהוא יהיה יותר ממפעל ג'ובים והזרמות כסף למי שקרוב לצלחת. במקום זה, כולנו התמלאנו גאווה כשאנשים פרטיים הציפו השבוע את הרשתות והדהדו את המסרים של ישראל בעולם.

אש תתחלף באש

לפני פחות משנה וחצי קברנו 45 מתים מיותרים במירון, האסון האזרחי הגדול ביותר שקרה כאן, בלי שאיש שילם על המחדל. השר לביטחון פנים אמר ש"אחריות אין פירושה אשמה", וכולנו השקטנו את המצפון בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, שאוטוטו תתחלף בוועדת החקירה הבאה. האש של ל"ג בעומר תתחלף באש של שמחת תורה.

איך יתכן שנבהלנו לפני כחצי שנה מהחשיפה שפעיל הליכוד יוסי שלי עומד להתמנות למנהל הלמ"ס (חשיפה שסיכלה את המינוי), אבל זרמנו עם זה שהוא מנהל את משרד ראש הממשלה?! עזבו כן או לא ביבי, בואו נסכים שפעם ועוד פעם ראינו את שרי הממשלה - נבחרי הציבור שלנו, לבושתה של השיטה הדמוקרטית - ממנים עובד ועוד עובד ללא שום כישורים וניסיון רלוונטיים. השלמנו עם הבינוניות וההשחתה של המגזר הציבורי, כאילו הן גזרות גורל. המינימום הוא להישבע לעצמנו היום שלא ניתן לזה להימשך, ולא ניתן להם להמשיך בתפקידם.

כוכבי השבוע

מצוין: פיקוד העורף האזרחי והאמריקאי

"מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך". בתוך העננה השחורה שעטפה אותנו בשבוע האחרון, בלטו אין־ספור אזרחים "רגילים", שהזכירו לכולנו את החשיבות ואת הכוח הגדולים של הפצת אור קטן (לכאורה). אנשים שקלטו במהירות שרשויות המדינה נמצאות בהלם מוחלט, בהכללה כמובן, ופשוט נטלו בצניעות את מקומן - אלה קינן שהסתערה על פעילות הסברה בינלאומית, דנה גת שפתחה חמ"ל רווחה ששינע ציוד וסיוע לכל רחבי הארץ, ערן אפרת שעסק בגיוס כספים ורכש של ציוד בהיקפים אדירים ועוד רבים וטובים שפתחו את הלב ואת הארנק, וסיפקו לנו תקווה ואמונה כה נחוצות שנעבור את זה יחד.

והיה כמובן ג'ו ביידן. נשיא ארה"ב שעמד כצוק איתן וללא גמגום או היסוס מיהר להעניק לישראלים וליהודים ברחבי העולם משענת של פלדה - במילים ובמעשים. תודה.

בלתי־מספיק: כמה שכחו את המסר של גולדה?

הנשיא האמריקאי ריגש רבים כשציטט את הדברים שאמרה לו גולדה מאיר ערב מלחמת יום כיפור, בתחילת ספטמבר 1973, כשעוד היה סנטור צעיר בלימודי המשפטים. ראש ממשלת ישראל סיפרה לביידן על "הנשק הסודי" שלנו: "אין לנו מקום אחר ללכת אליו".

אבל ביום שאחרי, נהיה מוכרחים לחזור גם למסר המהדהד והפשוט ההוא של גולדה. לשאול את עצמנו האם האקסיומה ההיא, תובנה ותולדה של אלפיים שנות גלות איומה, עדיין כל כך ברורה לכל ישראלי שחי כאן. כמה ישראלים אתם מכירים ששוקלים בכל זאת ללכת לגור במקום אחר, כי פה קשה מדי, יקר מדי, מסוכן מדי, או סתם שונה מדי מהארץ שהם הכירו זמן רב? כמה כבר נמצאים שם, ומשוכנעים ששם הוא ביתם החדש?

הפרטנו גם את החינוך, את הציונות ואת ההיסטוריה שלנו. נצטרך לנער באומץ גם אותם. אבל קודם ננצח.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

רוב הבורסות באירופה סגורות; ג'ונסון אנד ג'ונסון תשלם 6.5 מיליארד דולר להסדרת רוב התביעות נגדה

מדד ניקיי ירד ב-0.4% ● AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7%במסחר המאוחר ● גם סופר מיקרו צוללת ב-10% בעקבות הדוח הרבעוני ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס מזנקות, אינטרקיור ב-19%

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.8% ● השקל מוסיף ומתחזק מעט, 3.73 שקלים ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה מזנקת ב-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ●  נאייקס השלימה את רכישת חברת הטכנולוגיה הברזילאית VMtecnologia ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לישראל יש הזדמנות להכריע את איראן, וזה לא בעזרת הצבא

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטעמה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר