99.7% מהאנליסטים בטוחים: כך תשפיע האינפלציה על הריבית בארה"ב

הקצב השנתי של האינפלציה בארה"ב באוקטובר ירד ל-3.2%, לעומת הערכות לירידה של 3.3% ולעומת 3.7% בספטמבר • ברמה חודשית המדד נותר ללא שינוי, בעוד הצפי היה לעלייה קלה של 0.1% • דודי רזניק, אסטרטג הריביות בבנק לאומי: "בשל המדד הנוכחי נראה שהפד יוכל להותיר את הריבית ללא שינוי"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

האינפלציה בארה"ב מתקררת מהר מהצפי. כך, הקצב השנתי באוקטובר 2023 ירד ל-3.2%, לעומת הערכות לירידה של 3.3% ולעומת 3.7% בספטמבר. ברמה חודשית המדד נותר ללא שינוי, בעוד הצפי היה לעלייה קלה של 0.1%. מדד הליבה עלה ב-0.2% בלבד, לעומת תחזיות של 0.3%, ובקצב שנתי הוא עומד כעת על 4%. 

כל השוק חיכה לשמוע מתי הריבית תתחיל לרדת. זה מה שענה יו"ר הפד
הכלכלה הגדולה בעולם בדרך לתפנית? 3 גורמי סיכון על המשק האמריקאי 

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, אומר בשיחה עם גלובס כי "הנתונים הצליחו להתעלות על הציפיות בשוק, שם חזו עלייה גבוה יותר בעשירית האחוז". זבז'ינסקי מדגיש כי מדד הליבה ממשיך לעלות בצורה מתונה, כאשר ב-4 החודשים האחרונים הוא עלה בממוצע ב-0.25% בחודש. "מדד הליבה בחודשים אלה מראה עלייה שנתית של פחות מ-3%, מה שמראה על התכנסות מדד הליבה אל עבר יעד האינפלציה של הפדרל ריזרב, העומד על 2% בממוצע", אמר.

איך ישפיעו נתוני האינפלציה על הריבית בארה"ב?

הפד הותיר בנאומים האחרונים של בכיריו פתח לעליית ריבית נוספת. כך, יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר מספר פעמים כי נתונים חיוביים במספר חודשים בודד אינם מספיקים בשביל להצביע על ניצחון מול האינפלציה.

עם זאת, לפני פרסום נתוני האינפלציה השוק החזיק בסבירות נמוכה להעלאת ריבית בפעימה הקרובה בחודש דצמבר. כעת, הסתברות זו התאפסה. אתר CME, המציג את ההסתברויות השוק לשינויי הריבית, מציג הסתברות של 99.7% שהריבית תישאר בטווח 5.25%-5.5% עד לסוף שנת 2023.

דודי רזניק, אסטרטג הריביות בבנק לאומי, אומר לגלובס כי "בשל המדד הנוכחי נראה שהפד יוכל להותיר את הריבית ללא שינוי". רזניק סובר כי הפד יוכל להתחיל ולדבר על הורדת הריבית כבר במחצית הראשונה של 2024.

איך תשפיע הירידה בתשואות האג"ח?

בהחלטת הריבית האחרונה ב-1 בנובמבר, פאוול דיבר על כך שהתשואות הגבוהות באג"ח בארה"ב משמשות מעין העלאת ריבית נוספת על השוק ותורמות להקשחת התנאים הפיננסים. כלומר, התשואה הגבוהה "מיתרת" העלאות ריבית. עם זאת, מאז התשואות ירדו. כך, לדוגמה, התשואה ל-10 שנים עמדה לפני החלטת הריבית הקודמת על 4.9%. היום היא נמצאת על 4.46% וממשיכה לרדת לאחר נתוני האינפלציה.

האם הירידה בתשואות תמנע הורדת ריבית בקרוב? זבז'ינסקי אומר כי הוא לא רואה את התשואות על האג"ח משפיעות יותר מדי על החלטות הפד. "התשואות עדיין גבוהות ביחס למה שהיה בעבר. מעבר לכך, גם הריביות על המשכנתאות והריביות על הלוואות נותרו גבוהות, ולכן ממשיכות לצנן את השוק".