בזמן שמשרד התחבורה קורס, גם מירי רגב נערכת לוועדת החקירה אחרי המלחמה

לגלובס נודע כי במשרד התחבורה הורו לעובדים לתעד את פעילותיהם כדי להיערך ליום שאחרי המלחמה • במקביל הושק "אולפן" לשידורי לייב בפייסבוק, וכבישים סומנו בדגלים • בינתיים, חברות תשתית קורסות, פרויקטים יקרים קפאו, והרכבת מקרטעת • והיכן השרה? "איש לא יודע"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

בענף התחבורה קיבלו בהפתעה בשבוע שעבר את הודעת משרד התחבורה על סגירת הסכם מול הזכיין שנבחר להקים את הקו הירוק בגוש דן. זאת, משום שעקרונות ההסכם אומנם אושרו על ידי המדינה, אבל נותרו עוד סוגיות פתוחות רבות בעיצומו של משא-ומתן בין הממשלה לבין הזכיין. השרה הממונה מירי רגב כמובן צוטטה אומרת: "עברנו היום עוד אבן דרך משמעותית בקידום הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן". אלא שגורם בממשלה ניסח זאת קצת אחרת: "במשרד התחבורה ממהרים להוציא הודעות לתקשורת בלי תיאום כדי להראות שהם עובדים, אף שהם לא מעורבים בתהליכים".

הכבישים כבר לא ריקים: מה קרה לעומסים בנתיבי איילון?
הנמלים דורשים מהיבואנים לפנות את כלי הרכב משטחם, המכס מאיים לקנוס

דבריו של הגורם נכונים בשגרה, וביתר שאת בשעת מלחמה. עם פרוץ מתקפת הפתע על ישראל ב־7 באוקטובר החל הצבא לגייס מילואים ולהקפיץ חיילים, אלא שבשבתות כזכור התחבורה הציבורית מושבתת. לאחר שעות ארוכות, התאספות המוני חיילים מחוץ לתחנות הרכבת והאוטובוסים, וביקורת ציבורית נוקבת - סוף סוף היא החלה לנוע, רק בשעה 17:00 באותו היום. כדי לא לעצבן את החרדים במשרד התחבורה התאמצו להצניע את העובדה שהרכבת פעלה גם בהמשך בשבתות, עד שבשבוע שעבר דווח בתקשורת כי משרד הביטחון הנחה את משרד התחבורה להפסיק את שירות הרכבות בשבתות. במשרד הביטחון לעומת זאת הכחישו זאת מכל וכל, וציינו כי מטעמם לא נאמר למשרד התחבורה להפעיל את הרכבת, ולכן גם לא נאמר להפסיק את פעילותה.

בכל אופן, התגובה המאוחרת בשבת השחורה הייתה לפי הערכות של גורמים במשרד, נקודת השבר שממנה בלשכת רגב הבינו שנמצאים במערכה. לא זו שמתחוללת בדרומה ובצפונה של המדינה, אלא זו שעל עתיד השרה והממשלה כולה. מאז המלחמה מיהר משרד התחבורה להשיק קמפיין טלוויזיוני תמוה בעלות המוערכת במאות אלפי שקלים: "גם במלחמה מחברים את ישראל", נאמר בו. טוב לדעת. הנחיתה הראשונה של השרה הייתה לדגלל את הכבישים, ובמשרד גם הוקם "אולפן" לשידורי לייב בפייסבוק, בו מתארחים עובדי המשרד ומספרים על פעולותיו בימי המלחמה. גם היוזמה המשונה לעמדת התרעננות בכביש 6 לכוחות הביטחון ספגה ביקורת, כשהסתבר ששעות הפעילות לא סדירות וכשמילואימניקים התלוננו שהיא גורמת לעומסי תנועה ומעכבת את הגעתם לבסיסים.

האולפן שהוקם. עובדי משרד התחבורה מספרים בו על פעולותיו / צילום: צילום מסך מיוטיוב
 האולפן שהוקם. עובדי משרד התחבורה מספרים בו על פעולותיו / צילום: צילום מסך מיוטיוב

"בלשכת השרה נערכים ליום שאחרי המלחמה ולוועדת החקירה, ולכן הם מנסים לשדר כל הזמן שיש 'רציפות תפקודית'", אומר גורם בכיר שבקיא בהתנהלות המשרד. "אלא שבפועל אין דיונים מקצועיים, המטה המקצועי מתפרק, המטה הניהולי שמורכב ממינויי רגב חסר ניסיון ולא מכיר את העבודה, ואיש לא יודע היכן מסתובבים השרה והמנכ"ל שמטיילים בין חמ"לים כדי לשדר עשייה".

בשיחה שערכה הנהלת המשרד עם העובדים בשבוע שעבר, ביקש המנכ"ל לשפר את תיעוד הפעולות. "אנחנו עושים המון דברים, אם זה לא יהיה מתועד לא נדע לשקף את זה בעזרת השם אחרי שצה"ל ינצח", אמר.

הבלגן חוגג

הרציפות התפקודית היחידה שנמשכת בינתיים היא במאמצים של רגב ואנשיה בתחום הליבה - מינויים והדחות. יום לאחר פרוץ המלחמה אמור היה לסיים את תפקידו מנכ"ל הרכבת לשעבר, מיכאל מייקסנר. המנכ"ל המוערך נאלץ לעזוב את תפקידו על רקע ניסיון הדחה של יו"ר הדירקטוריון משה שמעוני, ובשליחותה של רגב, לאחר שעל פי טענות מייקסנר התנגד למינויים פוליטיים בחברה.

מנהלת רשות החברות הפצירה בדירקטוריון להאריך את כהונתו של מייקסנר עד לסיום המלחמה, והאשימה את היו"ר בשיקולים פוליטיים. הדירקטוריון אישר את הארכת הכהונה בשלושה ימים בלבד. בינתיים, תחנות רבות ברכבת סגורות בשל היעדר מאבטחים והתנועה דוללה; קבלנים מאיימים לעצור עבודות במקטעים קריטיים בשל סכסוכים כספיים; פרויקט החשמול האסטרטגי נתקע לחלוטין (למי אכפת שהוזמנו קרונות חשמליים ב־1.6 מיליארד אירו?), והבלגן חוגג. בזמן מלחמה רגב מצאה זמן לפגוש את מנהלת רשות החברות ולדרוש את הארכת כהונתו של היו"ר שמעוני. העמדה המתגבשת ברשות היא להמליץ שלא לעשות כן.

הכאוס לצד היחצ"נות עובר כחוט השני בין הגופים השונים במשרד התחבורה. על מנהל התשתיות - היחידה החשובה ביותר במשרד התחבורה - רגב שמה דגש עם כניסתה למשרד. היא נפרדה מראש המנהל המוערך שי קדם, ובמקומו הציבה בתפקיד הקריטי את אבנר פלור. אולם פלור שימש מנכ"ל בפועל רק עד שהדיל של רגב מול הנציבות לאישור מינויו של איש הליכוד משה בן זקן לתפקיד המנכ"ל הקבוע הבשיל - חרף היעדר ניסיונו. גורמים בענף תיארו את פלור כמי שהועמד בפרונט, ובפועל בן זקן ניהל את המשרד. מאוחר יותר פלור תוגמל ושודרג לתפקיד היוקרתי, אך תחתיו המנהל בקריסה. יחידת המאיץ שנועדה לקדם נתיבי אוטובוסים, שבילי אופניים ומסופים, התבדרה למילואים ולמנהלת תקומה. בינתיים חברות תשתית קטנות קורסות, ופרויקטים נעצרו או מתנהלים בעצלתיים.

"החלטות מתקבלות עקום"

רגב התאמצה למנות גם את עידן מועלם למנהל הרשות לתחבורה הציבורית, שאחראית על 12 מיליארד שקל. במקביל, מרבית מנהליה המקצועיים של הרשות עזבו. הראשון היה ראש הרשות הקודם רן שדמי, אחריו הלכה גם סגניתו ומנהל אגף הרכבות ובשבוע שעבר דווח בגלובס על עזיבה נוספת של בכיר הרשות ניר משה, שוועדת האיתור לתפקיד המנהל מצאה אותו מתאים יותר מאשר את מועלם, אלא שרגב בחרה בסופו של דבר באחרון.

"אין ברשות דיונים מקצועיים", אמר לגלובס גורם בממשלה. "ובקרוב גם לא יהיה מי שיבצע תוכניות. אם ראש עיר כמו אשדוד נלחץ, כל המערכת נלחצת, והחלטות מתקבלות בצורה עקומה".

ואחרי כל זה צריך להזכיר שרגב אחראית. היא אחראית למצבו של משרד שתחת הדרג הניהולי הולך ומתפוגג הדרג המקצועי, שהחלשת שומרי הסף שלו עולה ביוקר. היא גם שותפה לאחריות במחדל הלאומי הכללי, כחברת ממשלה וכחברת קבינט. בראיון לחדשות 12 במהלך מבצע "שומר החומות" היא אמרה על מזוודות הכסף לחמאס כי מדובר ב"כסף קטארי שעובר לרצועה לטובת סוגיות הומניטריות". את האחריות הכפולה של רגב אף קמפיין לא יטאטא.

תגובת משרד התחבורה

ממשרד התחבורה נמסר כי "מדובר בטענות כזב, רובן ממוחזרות שאין ביניהן ובין המציאות מאומה. בכל הפורומים משרד התחבורה זוכה להערכה על תפקודו בכל הזירות, באוויר בים וביבשה, עדות לכך הוא גם האישור התקציבי והגיבוי לפעילות שניתן רק בשבוע שעבר בועדת הכספים.

"הפעלת התח״צ בזמן המלחמה מתבצעת בהתאם לצרכי הבטחון והערכות מצב. בניגוד לנטען על ידכם, משרד הבטחון כתב מפורשות כי הסעת החיילים היא תחת אחריותו ובטיפולו ולפיכך כל טענה בנושא אמורה להיות מופנית אליו.

"פתיחת האולפן נועדה לסייע לציבור בפתרון בעיות בירוקרטיות און ליין לצד ערוצי סיוע נוספים, ולספק מידע כפי שנוהגים משרדים נוספים ורשויות בארץ ובעולם. לא שודרה בערוץ כל פעילות יח״צ מכל סוג שהיא אלא אך ורק מידע ושירות, על אחת וכמה וכמה בעידן בו הפצת מידע כוזב הפכה פופולארית ישנו צורך במקור מידע מעודכן ואמין.

"תשדיר הטלוויזיה התמקד בהשקת המוקד האחוד החדש כאשר עד למלחמה היו מספר מוקדים למשרד (תחבורה ציבורית, רישוי וכיו״ב) והתשדיר בישר על איחוד המוקדים תחת קורת גג אחת ומספר יחיד.

"3 אנשי המקצוע שעזבו, הודיעו על כוונתם לעזוב מזה זמן רב. אחד מהם הודיע בשנה שעברה עוד בטרם נכנסה השרה רגב לתפקידה.

"מנהלי אגפים ובהם אנשי המקצוע נוכחים בדיונים על בסיס יומי עם המנכ״ל או השרה והטענות על כך שאינם נפגשים הן דיבה במלוא מובן המילה. חלק נכבד מהישיבות מתועדות וקל להיווכח שאין בטענות שלכם ממש.

"לא רק שהמשרד באמצעות העובדים המסורים מבצע את כל תפקידיו אלא מעבר לכך, הוא נותן יד ומסייע לפעולות שתחת סמכות גופים אחרים כמו למשל הפעלת מערכי היסעים לתלמידים שתחת אחריות משרד החינוך או פינוי הרכבים מכבישי העוטף ועוד.

"אנו מיצרים על העובדה כי בעת מלחמה אתם נותנים יד להפצת מידע שגוי הפוגע בעיקר בציבור ובעובדי משרד התחבורה הפועלים ללא לאות ושותפים למאמץ המלחמתי".