גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לנשיא מותר לעבור על החוק, אבל אסור לו להחמיץ הזדמנות לשחרר חטופים"

זה מה שאמר רונלד רייגן לפני כמעט 40 שנה כאשר נשא ונתן עם חיזבאללה על שחרור חטופים אמריקאים ● נשיאים מאז תחילת המאה ה-19 יצאו מגדרם לחלץ בני ערובה, וג'ו ביידן ממשיך את דרכם ● האם הוא גם רוצה לשנות את הדינמיקה של מלחמת עזה?

רונל דרייגן, נשיא ארה"ב לשעבר
רונל דרייגן, נשיא ארה"ב לשעבר

פדיון שבויים שזור כחוט השני בהיסטוריה הדיפלומטית של ארה"ב, אפילו עוד לפני שהייתה ארה"ב. מלחמותיה הראשונות מעבר לים היו קשורות במישרין בצורך לחלץ בני ערובה, או להרתיע חוטפים מקצועיים מלחטוף אותם. החוטפים היו לעתים קרובות מוסלמים מן המזרח התיכון ומצפון אפריקה.

את הרגישות הזו אפשר לייחס בעיקר לצרכים פוליטיים. הדאגה לנושאי דרכונים אמריקאים הייתה הביטוי הראשון של עמידת ארה"ב הצעירה על ריבונותה, לפני 220 שנה. בזמננו היא התפתחה גם להתחייבות רגשית ומוסרית. 

יואב קרני, פרשנות | מה כתב הנשיא ביידן על מדיניות החוץ האמריקאית ומה לא קראו רוב הישראלים

באופן בלתי נמנע רווחות היום השערות, שתמיכתו הפעילה של הנשיא ג'ו ביידן בעסקת החטופים היא ניסיון לשנות את הדינמיקה של מלחמת עזה, כדי לקרב הפסקת אש מלאה. ראש הממשלה רמז להשערות האלה בבוקר יום ד', וביטל אותן מעיקרן; אפשר שהוא ביטל אותן בטון פסקני יותר מדי.

ראוי כנראה להאזנה מיוחדת הוא הציטוט, שהובא אתמול מפי בכיר אמריקאי לא מזוהה. הוא אמר לכתבים, כי ההסכם "נבנה בסופו של דבר כדי לתמרץ (incentivize) שחרורים מעבר ל-50". זה נשמע כביטוי של תקווה מצד הממשל, שהעסקה תשנה את אופי המלחמה ואת הקצב שלה. אבל מוטב גם להאמין לנשיא, שגורל החטופים טורד את מנוחתו.

המוטיב של הפקרת חטופים, וממילא של הצלתם, נכנס אפילו לתרבות העממית האמריקאית. הסרט "רמבו" של שנות ה-80 נגע במישרים לתיאוריית קונספירציה מפולפלת על בגידת הפוליטיקאים במאות שבויי מלחמה אמריקאים, שהקומוניסטים הוסיפו כביכול להחזיק בג'ונגלים של וייטנאם גם לאחר שהמלחמה הסתיימה. זו הייתה אחת מתיאוריות הקונספירציה המפורסמות של זמנה. היא נשכחה, אבל הפוטנציאל שלה מוסיף לרבוץ על תודעתם של פוליטיקאים, אולי בייחוד של הזקנים שבהם.

ביידן החזיק פתק בכיס

ג'ו ביידן נעשה סנאטור בימיה האחרונים של מלחמת וייטנאם. במהלך כהונתו הארוכה, 35 שנה, הוא היה ידוע כאחד מניצי הסנאט, והצביע לטובת שורה של מלחמות ופעולות צבאיות מעבר לים. תמיכתו במלחמת עיראק השנייה, ב-2003, רודפת אותו מני אז. הוא הביע חרטה, אבל רבים בשמאל של מפלגתו מתקשים לסלוח לו.

את החלטתו החפוזה והרת האסון להסתלק מאפגניסטן, באוגוסט 2021, אפשר לייחס לרגישותו לחיי אמריקאים בקו האש. לגודל הטרגדיה, 13 חיילים אמריקאים נהרגו במהלך הפינוי. היה נדמה שקומתו שחה. כאשר בא לשדה התעופה הצבאי לקבל את ארונותיהם, הוא הראה למשפחות השכולות פתק עם שמות החללים שהיה טמון בכיסו. השכולים הגיבו בצינה גלויה.

חרדה לגורל אמריקאים בשבי הדריכה אותו פעמים נוספות, למשל כאשר שחרר סוחר נשק רוסי ידוע לשמצה תמורת כדורסלנית אמריקאית, אשר הרוסים שלחו למחנה כפייה על עניין של מה בכך. הוא לא הצליח לשחרר שני אמריקאים נוספים, כולל עיתונאי ב"וול סטריט ג'רנל", שעליהם הרוסים טפלו אשמת ריגול.

ביידן הצליח לעומת זאת לחלץ חמישה אסירים אמריקאים-איראנים מן הכלא באיראן. הוא שלח תמורתם אסירים איראנים והפשיר שישה מיליארד דולר של איראן, שהוקפאו מקודם בבנקים דרום-קוריאניים. הוא מיהר להתחרט, וחזר והקפיא. הכסף מחכה בקטר, אלא מה.

אין מקום לפקפק בכנות חרדתו של הנשיא לגורלם של בעלי דרכונים אמריקאים. הוא חושב, כפי שחשבו קודמיו, כי אמנה לא כתובה מטילה על נשיאים את החובה לדאוג לגורלם של אזרחים, הנופלים בידי אויב.

"הנשיא הגדול והחזק"

הנשיא האמריקאי הפופולרי ביותר של מאה השנה האחרונות היה רונלד רייגן. הפעם היחידה שבה נשיאותו נקלעה למשבר קיומי, באמצע שנות ה-80, הייתה כאשר נודע שהוא התכחש להתחייבותו הפומבית החוזרת, ונשא ונתן עם טרוריסטים (חיזבאללה, דרך איראן) על שחרור חטופים אמריקאים בלבנון. אחד מבכירי הקבינט שלו הסביר לימים בזיכרונותיו, כי רייגן אמר ש"הוא יוכל לעמוד בהאשמות על מעשה לא חוקי, אבל הוא יתקשה לעמוד בהאשמות ש'הנשיא הגדול והחזק רייגן ויתר על הסיכוי לשחרר חטופים'".

איש ממנהיגי ישראל כנראה אינו יכול להתיימר כיום שהוא "גדול וחזק", אבל את טענת היסוד של רייגן הם היו מאמצים ברצון.

מפעם לפעם, נשיאים אמריקאים מראים כי אף הם מועדים לעסקות שליט. ב-2014, ברק אובמה שחרר חמישה מנהיגים בכירים של הטליבאן תמורת חייל אמריקאי יחיד. חמשת המשוחררים מילאו אחר כך תפקידי מפתח בהשתלטות הטליבאן על כאבול, והם משמשים עכשיו בכהונות בכירות מאוד במערך הביטחון והביון של האמירות האיסלאמית.

את הקשר בין מלחמה לשחרור חטופים אפשר למצוא עוד באמצע המאה ה-18, כאשר האמריקאים עדיין היו נתינים בריטיים נאמנים. קצין ממוצא שווייצרי, אנרי בוקה (Bouqet), שלחם בשורות הצבא האנגלו אמריקאי, הצליח ב-1764 לחלץ 200 בני ערובה מידי אינדיאנים בעמק נהר האוהיו. ציור מן הזמן ההוא מראה את בוקה מקבל את פני המשוחררים. ביניהם נראים גם שני זאטוטים.

פוליטיקה של בחירות

אפשר לטעון, כי פדיון חטופים היה סיבה חשובה להקמת כוח צבאי אמריקאי קבוע. לארה"ב לא היה צבא סדיר בימי שלום עד לאחר מלחמת העולם השנייה, אבל הגרעין של כוח לוחם נוצר בתחילת המאה ה-19, כאשר ראשוני המארינס נשלחו אל חופי לוב של ימינו, כדי לשחרר חטופים ולהבטיח חופש שיט. האפיזודה ההיא נכנסה אפילו להמנון המארינס.

ב-1904, הנשיא טדי רוזוולט שלח את הכוח הימי הגדול ביותר בתולדות ארה"ב עד זמנו אל חופי מרוקו, כדי להבטיח את שחרורו של חטוף אמריקאי. הוא הודיע לסולטן של מרוקו, כי אחת לו, או שימציא את החטוף חי, או שימציא את החוטף מת. החטוף שוחרר בשלום. למרבה הנוחיות, החטיפה והשחרור התרחשו בסמיכות זמנים לבחירות לנשיאות. היסטוריונים מאמינים כי התנהלותו במשבר מרוקו עזרה לטדי רוזוולט להיבחר לתקופת כהונה שנייה, בהפרש עצום.

מאז, מפעם לפעם, הדאגה לחטופים ולבני ערובה העסיקו נשיאים עד אובססיה, אפילו לרעת יכולתם למשול. חטיפת 53 הדיפלומטים האמריקאים בטהראן בסוף 1979 הטילה צל ארוך, כבד וקודר על השנה האחרונה של נשיאות ג'ימי קרטר. היא גם הבטיחה שזו אומנם תהיה שנתו האחרונה. ניסיונו לשחרר את החטופים באמצעים צבאיים הניב כישלון מזעזע.

האיראנים התעללו בקרטר עד יום נשיאותו האחרון. הם שחררו את בני הערובה שעות אחדות לאחר השבעת יורשו. קרטר היה איש הגון, והשיג הישגים לא מבוטלים, אבל הוא ייזכר שלא לטובה בעיקר על החטופים באיראן.

אגב, הפעם הראשונה שבה ביידן התחיל להשתעשע ברעיון של התמודדות על הנשיאות הייתה בדיוק בימים ההם, בהיותו סנאטור צעיר מאוד, כאשר מספר גדל של דמוקרטים חיפשו חלופה לקרטר, כדי להפיח רוח חיים במפלגה הדמוקרטית. הוא לא עשה כן. כמעט 45 שנה אחר כך, ביידן מזכיר את קרטר, בחולשתו ובאי-אמון שהוא מקרין. ספק ניכר אם שחרור החטופים ישנה את מצבו הפוליטי, אבל הוא ישפיע אולי לטובה על מצבו הרגשי.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני . ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם