גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חגיגת הביטוחים לרכב: אלה הדגמים שהתייקרו במיוחד ומה צפוי בהמשך?

בשנה האחרונה חברות הביטוח העלו את מחירי ביטוחי הרכב בעשרות אחוזים, בטענה שהתחום הפסדי ● דוחות הרבעון השלישי מגלים כי העלאות המחירים הללו החזירו את התחום לרווחיות ● לפי נתוני Wobi, בחודש אוקטובר ההתייקרויות החלו להיבלם, אבל בענף חלוקים לגבי השאלה האם המגמה תימשך ● וגם: האם המלחמה הביאה לירידה בגניבות הרכבים?

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

מכת גניבות הרכבים הייתה אחת הסיבות המרכזיות להתייקרות ביטוחי הרכב בשנתיים האחרונות (יחד עם עליית מחירי החלפים והרכבים וגידול במספר התביעות). מי שקיווה שהמלחמה, וההידוק הביטחוני שמתלווה לה ביהודה ושומרון יעצרו את המגמה, כנראה שנכונה לו אכזבה. אמנם בחודש הראשון למלחמה נרשמה ירידה דרסטית בהיקף הגניבות - אבל בשלושת השבועות האחרונים חל זינוק מחודש בתופעה.

עיכובים והתייקרות הביטוח: כך צפויה להשפיע חטיפת הספינה על שוק הרכב 
האם מחירי המכוניות החדשות יעלו בתחילת 2024? בענף מחכים לרגע האחרון

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים, מספר כי בחודש שלאחר ה־7 באוקטובר הנוכחות של הצבא בגדה הקטינה את היכולת של הגנבים להיכנס לישראל ולחזור לשטחים. "אולם, כשחלף הזמן הלחץ הכלכלי בשטחים גדל, כך שיש עלייה גדולה של ניסיונות גניבה", הוא אומר.

"בשלושת השבועות האחרונים נרשמה עלייה חדה, ובשבועיים האחרונים היא הפכה לקטסטרופה", אומר דודי שלמה, סמנכ"ל תפעול ומבצעים בפוינטר. "רוב הגנבות מתרכזות ברמת גן, גבעתיים, נס ציונה, רחובות, חולון וראשון לציון כשמדי לילה הם מנסים לגנוב עשרות רכבים וזה רק ילך ויחמיר".

גולדשטיין מסביר שהעלויות של חילוצי הרכבים מהשטחים זינקו פי שלושה בעקבות המתיחות הגואה בשטחים. "כשאנחנו נכנסים לשטחים להוציא כלי רכב אנחנו כבר נכנסים עם רכב ממוגן ירי וכוחות מתוגברים של צבא ומג"ב. אם פעם כל הכפר היה עומד בצד ומסתכל, היום כולם מצטרפים עם מטחי אבנים".

ההתייקרויות הפכו את ההפסדים לרווחים

את העלייה בהיקפי הגנבות כולנו עשויים לשלם בחידוש ביטוח הרכב הבא. על פי סוכנות הביטוח הדיגיטלית Wobi, המפעילה פלטפורמה להשוואה ורכישה של מוצרי ביטוח, מתחילת השנה עד לסוף חודש ספטמבר נרשמה התייקרות ממוצעת של 13% בתעריף ביטוח הרכב הממוצע (חובה+מקיף). זאת בנוסף ליותר מ־20% בהם התייקרו התעריפים במהלך שנת 2022.

 

מבט על דגמים נבחרים מגלה כי בין אוקטובר אשתקד לאוקטובר השנה רכבים דוגמת קיה ספורטארז', ניסאן קשקאי ומיצובישי אאוטלנדר התייקרו ב־27%, בעוד מאזדה 3 וטויוטה קורולה התייקרו בכ־23%.

אותן התייקרויות, או כפי שהן מכונות בדוחות הכספיים של חברות הביטוח "התאמת תעריפים", איפשרו לחברות לצמצם הפסדים בעיקר בביטוחי רכב רכוש (מקיף וצד ג'). כך, 14 חברות הביטוח המציעות ביטוחי רכב רשמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה הפסד מצרפי של 181 מיליון שקל. עדיין מדובר בהפסד, אך הוא מהווה קיטון של כ־85% לעומת הפסד של כמעט 1.3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב־Wobi חישב על פי דוחות החברות כי ההתייקרות הכוללת של ביטוחי הרכב (מינואר עד ספטמבר השנה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד) עומדת על 35% בכל הענף.

עיקר השינוי מורגש בביטוחי הרכוש, אשר ספגו את מירב ההפסדים בשנה שעברה (יותר ממיליארד שקל), ובחודשים ינואר עד ספטמבר הסתכמו בהפסד של 313 מיליון שקל "בלבד". ברבעון השלישי של השנה, נרשם מהפך של ממש, כשהחברות עברו מהפסד מצרפי של יותר מ־300 מיליון שקל לרווח של כ־100 מיליון.

גם בביטוחי החובה מורגש שינוי לחיוב מבחינת חברות הביטוח, וכאן הרגולטור מקפיד יותר על עליית התעריפים. בביטוחי החובה החברות נהנו מעליית הריבית וזו אחת הסיבות למעבר מהפסד של 223 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2022, לרווח של 132 מיליון בתקופה המקבילה השנה.

"בביטוח חובה, המכסה נזקי גוף, זנב התביעות ארוך שמשמעו הוצאות גבוהות יותר פר תביעה מאשר בביטוח רכוש, והחברות נדרשות ליותר זמן לאמוד את הפגיעה ולשלם בגינה, תהליך שיכול לארוך גם חמש ושש שנים. לכן, הן מהוונות את ההתחייבויות שלהן, כלומר מתרגמות כמה יהיו שוות ההתחייבויות שלהן בעתיד". מסביר שרייבמן. לדבריו, העלאות הריבית מקטינות למעשה את השווי הנוכחי של ההתחייבויות של החברות לשנים הבאות. וכשמדובר בהתחייבויות ששוות מיליארדים, רק העלאת הריבית לבדה משמעותה תוספת של עשרות מיליוני שקלים ישירות לשורת הרווח.

מנורה מבטחים: עם הרווח הגדול בתחום

כאשר בוחנים את החברות הגדולות, אפשר לראות כי מנורה מבטחים בולטת מעל כולם בתוצאות החיוביות. היא היחידה שרשמה רווח בתשעת החודשים הראשונים של השנה בביטוח רכב רכוש (63 מיליון שקל) וגם ברכב חובה רשמה את הרווח הגדול ביותר (71 מיליון שקל). הסיבה לכך היא בראש ובראשונה ניתוח נכון של ההתפתחויות ברמת המאקרו של שוק הרכב הישראלי שכללה כאמור את סוגיית העלייה בגנבות. זאת, לצד ניהול טוב של התחום וחיתום נכון שכלל בין היתר מיקוד בסוגי רכב ספציפיים תוך ויתור על סוגים אחרים וכן סינון בעבודה מול סוכני ביטוח והתמקדות באיכותיים שבהם.

"הם היו הראשונים שהתחילו לטפל בנושא ביטוחי הרכב כבר באמצע 2021", אומר יועץ הביטוח חגי שפירא. "עד אז החברה הייתה הגדולה ביותר בענף הרכב. היא אמנם לא קטנה הרבה מאז אבל נתנה לאחרים לעקוף אותה בתפוקה של הפוליסות וכך בעוד שאחרים עסקו בגידול בתפוקה הם עסקו בשיפור התיק. ברמה החיתומית מנורה מבטחים טובה מאחרים".

עם זאת, שפירא מוסיף כי תוצאות הרבעון השלישי אמנם עשויות ללמד על מגמה, אך הן גם מכילות עיוות מסוים. לדבריו, החברות רשמו קיטון בסעיף שנקרא "פרמיה בחסר". סעיף זה לא משקף אירועים שקרו, אלא מתייחס להערכות עתידיות בעקבות ירידה בעלויות. בנוסף, הוא מעריך, במנורה מבטחים ובחברה הבת שומרה הנושא "תפס תאוצה".

ההתייקרות נבלמה, אך האם זו מגמה?

השאלה הגדולה היא האם חברות הביטוח סיימו את סבב ההתייקרויות. כאן נציין כי גם בחברות עצמן וגם ברגולטור המפקח עליהן - רשות שוק ההון - טוענים שלא מדובר בהתייקרות בתעריפי הספר אותן אישר הרגולטור, אלא בביטול הנחות שנתנו החברות מתחת למחיר המאושר.

מנתוני Wobi עולה כי לראשונה מזה מספר חודשים, נבלמה באוקטובר עליית מחירי ביטוח הרכב, כאשר בחודש ספטמבר האחרון, נרשמה עלייה של 1.6% בממוצע. ישנם אף דגמים בהם נרשמה הוזלה כמו יונדאי i 10 (הוזלה של 3.8%), דגם מסוים של שברולט ספארק (4.1%-) וסיאט איביזה (3.2%-).

שרייבמן אומר כי "מה שיכול להעיד על מגמה לעצירה בעליית התעריפים הוא ה־Loss ratio (כמה משלמת חברה בתביעות חלקי הפרמיות שגבתה. ככל שהשיעור נמוך יותר, הרווחיות הגולמית של החברה גבוהה יותר, ר"ו). בתשעת החודשים הראשונים של השנה הוא ירד מ־99% אשתקד ל־87%, וברבעון השלישי מ־94% לפני שנה ל־78% השנה. המשמעות היא שה־Combined loss ratio (יחס הרווח הגולמי בתוספת הוצאות לשיווק, עמלות והוצאות הנהלה ואחרות) עומד על סביבות 100% או 101% כך שהחברות הן מאוזנות בתחום". לכן, הוא מעריך שנראה התייצבות של מחירים. לדבריו, חברות שהגיעו לאיזון ביחס התביעות ששלומו לפרמיות שנגבו יכולות גם להרוויח מהתחום - בתנאי שאין ירידות חדות בשוק ההון אליו הן חשופות, "ובכל מקרה חברות שיגיעו ל־Loss ratio של 75% בביטוחי רכב רכוש, אפילו יכולות להרוויח מהתחום ללא תלות בשוק ההון", הוא אומר.

חברות הביטוח דורשות יותר מיגון

המלחמה בישראל עשויה להשפיע דווקא לחיוב על תוצאות הרבעון הרביעי של השנה בענף ביטוחי הרכב. היקף הנסועה בחודש אוקטובר היה נמוך משמעותית מאשר בחודש רגיל, ולכן נרשמו בו פחות תאונות וכאמור עצירה כמעט מלאה בגנבות הרכב.

עם זאת, בטווח הארוך התמונה עלולה שוב להשתנות, מכמה סיבות. הראשונה שבהן היא כאמור אם לאחר תום המלחמה היקף הגנבות ישוב לקדמותו. בשנת 2022 חברות הביטוח שילמו 700 מיליון שקל בגין גנבות רכב, זינוק של פי שניים לעומת השנה שקדמה לה. על פי רשות שוק ההון הגנבות "אחראיות" לבדן ל־15% מהפרמיה.

אבל גם המתיחות הביטחונית כשלעצמה עשויה להשית עלויות על חברות הביטוח. ב־Wobi כבר זיהו מגמה בולטת בנתוני המדד של החמרת דרישות מיגון הרכבים מצד חברות הביטוח. בחודש ספטמבר 18.5% מהרכבים נדרשו במיגון, יותר מפי שניים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז רק 7.8% מהרכבים המבוטחים נדרשו למיגון נוסף.

במקביל, הן מחירי החלפים והן מחירי הרכבים החדשים צפויים להתייקר בתקופה הקרובה בעקבות מתקפות החות'ים מתימן על ספינות העוברות בים האדום. הסכנה במסלול הימי הקפיצה את מחירי התובלה ואת פרמיית הסיכון שמשלמות חברות ספנות המבקשות להגיע לארץ. ההתייקרות הזו, תשורשר לתעריפי הביטוח.

אז מה מומלץ לעשות? "צריך להשוות בין הצעות המחיר כי יש חברות שיהיו מאוד אגרסיביות בתעריפים שהן מציעות ואפשר לקבל מהן מחיר הרבה יותר טוב מאשר בעת חידוש בחברה הקיימת", אומר שרייבמן. "יש סלקטיביות גם בחברות הביטוח, ולקוחות טובים עם עבר ביטוחי נקי יכולים לקבל מחירים טובים יותר".

עוד כתבות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

המכירות של אפל צנחו בשיעור היסטורי, אז למה המשקיעים מרוצים

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

בורסות אירופה נפתחו בעליות קלות; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"