ללא אנשי מקצוע: רגב רוצה להעביר חצי מיליארד שקל לחדרה. באוצר בולמים

משרד האוצר צפוי לעצור השקעה לפיתוח התחבורה בחדרה • לפי גורמים, הסיבה היא התפרקות יחידת "המאיץ" שגיבשה את הפרויקט והייתה אמורה לנהל אותו: "אין דרג מקצועי מתפקד"

חדרה. בעיגול: מירי רגב / צילום: עינת לברון, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)
חדרה. בעיגול: מירי רגב / צילום: עינת לברון, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

שרת התחבורה מירי רגב צפויה לחתום השבוע על הסכם של כחצי מיליארד שקלים עם עיריית חדרה - אולם במשרד האוצר בולמים את התקצוב שלו. לפי גורמים הבקיאים בנושא, הסיבה לכך נובעת מהתפרקות היחידה המקצועית שגיבשה את ההסכם המדובר והייתה צריכה לנהל את הפרויקט - לאחר שחמישה מתוך שבעת העובדים ביחידה עזבו מאז נכנסה רגב לתפקידה. "אין דרג מקצועי מתפקד במשרד", אמר גורם ששוחח עם גלובס.

בלעדי | "חלומות של פקידים, זה לא יקרה": בהסתדרות מגיבים לראשונה לכוונה לפגוע בקרנות ההשתלמות
סיבוב הפרסה של סמוטריץ': הצו להחזרת "מס הסוכר" פורסם בטעות

ההסכם מול עיריית חדרה כולל סלילת נתיבי תחבורה ציבורית בעיר, שבילי אופניים, הקמת מסופים לאוטובוסים, וכן גם השקעה גדולה בנראות של הרחובות בעיר. היחידה שגיבשה כאמור את ההסכם היא יחידת המאיץ במשרד התחבורה, שנחשבת ל"סיירת" של המשרד, ואחראית על 23.3 מיליארד שקלים.

לפני כשבועיים נחשף בגלובס כי חמישה מתוך שבעה אנשי מקצוע ביחידה עזבו אותה, ומנהל היחידה משרת כעת במילואים. "במשך שנה, עד לכניסת השרה מירי רגב, עשו שם עבודה מטורפת", אמר גורם בענף על היחידה.

עיתוי ההסכם והמחסור באנשי מקצוע במשרד

גורמים הבקיאים בנושא ששוחחו עם גלובס אמרו כי למשרד האוצר לא הוצגו תועלות ההסכם מול עיריית חדרה ותכולותיו. הדבר מיוחס לכך שהיחידה שעמלה על ההסכם, המאיץ, כבר לא קיימת בפועל. "אין דרג מקצועי מתפקד במשרד, שום דבר לא זז, שום דבר לא קורה ופשוט לא עובדים", אמר גורם הבקיא בנושא לגלובס.

ההסכם אמנם נבנה לפי אמות מידה מקצועיות, והוא חלק מתוכנית אסטרטגית למרחב חדרה־נתניה שביצעו במשרד התחבורה, אך כבר כעת מתגלים קשיים בניהולו. זאת, לנוכח התפרקות היחידה שאמורה לנהל ולפקח על הפרויקט. מעל היחידה במינהל התשתיות במשרד מונו דמויות חסרות ניסיון רלוונטי: ראש מינהל התשתיות ומנכ"ל המשרד.

גם עיתוי חתימת ההסכם - כחודש לפני הבחירות המקומיות - מעלה תהיות וקושי משפטי שנבחן בלשכה המשפטית של משרד התחבורה. בראשות עיריית חדרה עומד ניר בן חיים, בכיר ההסתדרות לשעבר שהתמודד למועצת העיר מטעם מפלגת "כולנו". בן חיים מונה לאחר שראש העירייה הנבחר צבי גנדלמן הושעה בעקבות כתב אישום שהוגש נגדו. הבחירות לרשויות המקומיות צפויות להתקיים בסוף חודש ינואר, לאחר שנדחו בעקבות פרוץ מלחמת חרבות ברזל.

הבטחת רגב לחדרה: שני מחלפים והסכם המאיץ

זו לא הפעם הראשונה שרגב מבקרת בחדרה. זמן קצר לאחר כניסתה לתפקיד שרת התחבורה היא ביקרה בעיר, הבטיחה שני מחלפים חדשים ואת כניסת העיר להסכם המאיץ בהיקף של יותר מ־450 מיליון שקלים. בהודעה רשמית של משרד התחבורה נכתב כי ההסכם כולל "פיתוח תשתיות תחבורה ציבורית ושבילי אופניים ברחבי העיר, בדגש על חיבור תחנות הרכבת. במסגרת התוכנית, תבצע חברת נתיבי ישראל הרחבה לגשר צה"ל במזרח העיר". בהודעה שהופצה לאחר מכן רגב צוטטה: "אני מודה לראש העיר ניר בן חיים, יחד נוביל מהפכה תחבורתית, חדרה הולכת קדימה".

כזכור, יחידת המאיץ הוקמה תחת ההנהלה הקודמת במשרד התחבורה, כסיירת מובחרת של אנשי מקצוע מובילים וצוערים לשירות המדינה. כמה גורמים בענף שעמם שוחח גלובס תיארו כיצד מאז כניסתה של רגב לתפקיד שרת התחבורה, היחידה דעכה, צעד אחר צעד.

"המכה הראשונה (ביחידה, א"ז) התחילה עם ההצהרות של השרה נגד נתיבי תחבורה ציבורית ריקים. איפה נשמע דבר כזה? מצד שני היא אומרת שנתיבי תחבורה ציבורית זה חשוב. המסרים הסותרים משדרים שהיא לכאורה אומרת את הדברים הנכונים, אבל בפועל נותנת גב לסרב לזה ולתקוע את זה. היא לא מתווה מדיניות אלא סוכנת כאוס", אמר גורם בענף. "יש עכשיו יש כאוס, והוא משתק ומחרב".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "תכנית המאיץ לחדרה נמצאת בתעדוף משנת 2022 ולאחרונה הבשילה לחתימה תוך שת"פ עם האוצר וגורמי המקצוע. לאור הסמיכות לבחירות המוניציפאליות ביצועה נדחה לאחרי הבחירות. אנו פועלים לשפר את מערך התחבורה לתושבי חדרה וכך נעשה".