אפקט חנוכה: המכירות הקמעונאיות רשמו גידול לעומת השבוע הקודם

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בחנות הפיזיות ובאונליין • מנתוני הפניקס גמא עולה כי גם בהשוואה לחנוכה 2022 נרשמה עלייה במכירות

עסקים ברמת גן. ענף האופנה במגמת התאוששות / צילום: טלי בוגדנובסקי
עסקים ברמת גן. ענף האופנה במגמת התאוששות / צילום: טלי בוגדנובסקי

חג החנוכה וההסתגלות לשגרה המלחמה היטיבו עם העסקים ברוב הענפים במשק, למרות העצב והבשורות הרעות שליוו את השבוע החולף - כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי, הבוחן את מחזור הקניות, מספר הקניות וגובה הקניות הממוצע בשבעה ענפים. ההשוואה בכל הענפים נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר). 

הפעילות במרכזים המסחריים ובקניונים בזמן המלחמה משדרת סימני אופטימיות

לפי הנתונים, המכירות בחג החנוכה 2023 היו גבוהות גם בהשוואה לשבוע הקודם, וגם בהשוואה לחג בשנה הקודמת, עם עלייה של כ־13% במחזור הקניות. ככלל, המדד מצביע על התאוששות בהוצאות הציבור בכרטיסי אשראי בשבוע שבין התאריכים 10-16.12.23 - למעט בענף התיירות. למרות שבשבועות האחרונים נרשמה בענף זה התאוששות זהירה, כעת שוב נרשמת ירידה של כ־7% מול השבוע הקודם. 

ענף האופנה, שאחרי המבצעים של נובמבר רשם בשבוע שעבר ירידה של 10%, חוזר למגמת התאוששות עם עלייה של 22% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי, ועלייה יותר משמעותית של 60% מול ספטמבר. 

 

בתי הקפה והמסעדות רושמים גם הם גידול מתמשך בהכנסות. השבוע מדובר בעלייה של 8% במחזור הקניות מול השבוע הראשון של דצמבר, אך צריך לשים לב לחלוקה בתוך הענף: המתאוששות המרכזיות הן מסעדות המזון המהיר, בעוד שהמסעדות רושמות ירידה של כ־15%, ובתי הקפה רושמים ירידה של 5%.

"בתחום המחשבים והסלולר אנו רואים עלייה במחזור הקניות של כ־25% מול חנוכה שנה שעברה, בעיקר בגלל מבצעי סוף השנה האגרסיביים של הרשתות", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא.

"גם גובה הקנייה הממוצע בענף עלה השנה מול השנה שעברה ב־20%, מ־800 שקל ל־964 שקל, וזאת בין היתר בשל התייקרויות בענף".