למשקיע שחזה את משבר 2008 יש תחזית חדשה, והיא לא אופטימית במיוחד

סטיב אייזמן, מנהל קרנות הגידור שחזה את משבר הסאב-פריים, מזהיר בראיון ל-CNBC כי המשקיעים בוול סטריט אופטימים מדי • להערכתו, הפחתות הריבית שהשוק מתמחר אגרסיביות מדי והדבר עלול לייצר סנטימנט שלילי בשוק: "למשקיעים אין סבלנות לחדשות רעות"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

סטיב אייזמן, מנהל קרנות הגידור שחזה את משבר הסאב-פריים והיווה את ההשראה לסרט "מכונת הכסף" ("The Big Short"), מטיל ספק בשוריות בוול סטריט בראיון שנערך השבוע ב-CNBC, ומזהיר כי המשקיעים נכנסו לשנת 2024 אופטימיים מדי. 

ההמלצה על המניה שירדה ב-27%, ומה חושבים על אלביט: העדפות ההשקעה של הבנקים ל-2024 
נאסד"ק שובר שיאים? זה הסקטור שמכה את המדדים המובילים של וול סטריט 

אייזמן, נזכיר, חזה את משבר הסאב-פריים מספר שנים לפני פרוץ המשבר ב-2008. הוא הימר נגד שוק משכנתאות הסאב-פריים, פתח פוזיציית שורט ענקית על אג"ח מגובות משכנתאות וגרף רווח עצום כאשר הבועה התפוצצה. 

"למשקיעים אין סבלנות לחדשות רעות"

אייזמן מסביר כי לאור ההתלהבות של המשקיעים סביב מניות הטכנולוגיה ("Magnificent Seven") והציפיות להורדות ריבית מרובות השנה על ידי הפד, למשקיעים יש מעט מאוד סבלנות לחדשות רעות ולדברים שישתבשו. במקביל, הוא מדגיש כי "בטווח ארוך, אני עדיין מאוד שורי. אבל בטווח הקצר, אני פשוט דואג שכולם נכנסים לשנה החדשה בהרגשה טובה מדי".

אמש (ד'), ביום המסחר הראשון של השנה, המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו במגמה שלילית: הנאסד"ק ירד ב-1.6%, מדד S&P 500 ירד ב-0.6%, והדאו ג'ונס עלה ב-0.1%. למרות פתיחת השנה העגומה בוול סטריט, ב-2023 המדדים העיקריים סיכמו שנה חזקה היסטורית: הנאסד"ק עלה ב-43%, מדד ה-S&P 500 זינק ב-24% והדאו ג'ונס עלה בכמעט 14% ב-2023.  

"המשקיעים דאגו מאוד בכל שנת 2023. אז עכשיו, שנה מאוחר יותר, לכולם, כולל אותי, יש ראייה אופטימית על הכלכלה", מדגיש אייזמן. "הבעיה היא" מסביר אייזמן, "שכולם נכנסו לשנת 2024 כל כך שוריים, שבמידה ויהיו אכזבות מה יחזיק את השוק?".

"ציפיות השוק להפחתת ריבית הפד אגרסיביות מדי"

אייזמן מציין שלהערכתו השוק צפוי להתאכזב מכמות הפחתות הריבית של הפד ומדגיש כי הדבר עלול להוביל לסנטימנט שלילי בוול סטריט בטווח הקצר: "הפדרל ריזרב חוזה שלוש הפחתות ריבית השנה, בעוד שתמחור החוזים העתידיים בשוק מצביע על הפחתות ריבית מרובות יותר".

להערכתו, ציפיות השוק אגרסיביות מדי. "הפד עדיין מפחד לחזור על הטעות של ראש הפד לשעבר פול וולקר (כיהן בתפקיד בין השנים 1979-1987) בתחילת שנות ה-80, אז החליט לעצור את מתווה העלאות הריבית, והאינפלציה שוב יצאה משליטה", מסביר אייזמן. "אם אני שם את עצמי בנעלי הפד ומסתכל על המקרה של וולקר, הייתי אומר לעצמי שאין לי לאן למהר". עם זאת, אייזמן מדגיש שזה עדיין מצב של "לחכות ולראות". 

"כל עוד המשק האמריקאי לא נמצא במיתון, אני לא רואה סיבה שהפד צריך להיות אגרסיבי בהורדת הריבית" מסביר אייזמן. עוד הוא מוסיף כי "אם הייתי יושב בכיסא של ג'רום פאוול הייתי טופח לעצמי על השכם ואומר 'כל הכבוד על העבודה' ".