חובת רישום קורקינטים ואופניים חשמליים יוצאת לדרך: כך זה יעבוד

משרד התחבורה השיק מערכת חדשה לרישום כלים חשמליים • הרישום יאפשר אכיפה דיגיטלית על ידי מצלמות שיוצבו בצירים מרכזיים וסואנים

קורקינטים חשמליים בתל אביב / צילום: איל יצהר
קורקינטים חשמליים בתל אביב / צילום: איל יצהר

לאחר שנים של הבטחות, הצהרות ועיכובים, מערכת משרד התחבורה לרישום כלים חשמליים במערכות הרישוי של משרד התחבורה נפתחה היום. המהלך שקודם על ידי קבוצת חברי כנסת ועיריית תל אביב ואף היה מושא לביקורת בדוחות מבקר המדינה - נעשה רק לאחר שבוועדת הכלכלה של הכנסת קידמו חקיקה בנושא. בסופו של דבר שרת התחבורה מירי רגב חתמה על התקנות שלפיהן חלה חובת רישום של כלים חשמליים כשהאכיפה על חובה זו תחול בעוד חצי שנה, באוגוסט 2024.

שאלות ותשובות | המדינה תפקיע קרקעות מ־11 אלף איש לטובת המטרו. איזה פיצוי הם יקבלו?
הבחירה בין רכב חשמלי סיני למערבי לא קשורה רק למחיר. זה מה שכדאי לדעת

הרישום קריטי משום שהוא יאפשר אכיפה דיגיטלית על ידי מצלמות ויוכל לקדם תרבות רכיבה ראויה, שנפגעה באופן משמעותי מאז כניסת הכלים החשמליים לישראל.

אזרחי ישראל מעל גיל 16 ובעלי רישיון נהיגה או שעברו מבחן תיאוריה כמו גם חברות ותושבי חוץ מחויבים ברישום באמצעות מערכת ההזדהות הלאומית של משרד התחבורה. הרישום מבוצע ללא תשלום אגרה ולאחר מכן ניתן להפיק את לוחית הזיהוי בנקודות הטבעה והתקנה של משרד התחבורה, אלא שנכון לעכשיו ועל פי אתר המשרד קיימות רק שתי נקודות כאלו בירושלים ובתל אביב.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי "את האכיפה יבצעו משטרת ישראל ופקחי העירייה (בכפוף להאצלת סמכויות), בין היתר, באמצעות עשרות מצלמות שפזורות ברחבי העיר, לצד עשרות נוספות שמותקנות בימים אלו. המצלמות, שהוצבו בצירים מרכזיים וסואנים בעיר, מתעדות עבירות תנועה ונצפות על ידי פקחים שנמצאים במרכז אכיפה אלקטרונית. בנוסף ללוחיות הרישוי, לאחרונה הצטרפו למערך הפיקוח העירוני גם 50 פקחים חדשים, בדיוק בשביל להיערך לתגבור האכיפה בנושא".

לינק להרשמה במערכת משרד התחבורה - לחצו כאן

עוד נמסר מהעירייה כי "תל אביב-יפו היא הרשות הראשונה שהובילה לחקיקה ראשית לאכיפה נגד רוכבים בנושאים המונעים סכנת חיים - שימוש בקסדה, הרכבה, שימוש בנייד, נהיגה בניגוד לנסיעה ועוד, ואנחנו ממשיכים במלחמה העיקשת נגד רכיבה בלתי חוקית של רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים במדרכות, בשבילי הליכה להולכי רגל ובשבילי אופניים. נזכיר כי העירייה אף חייבה כבר לפני כ-3 שנים את חברות הכלים השיתופיים בהתקנת לוחיות זיהוי שמאפשרות אכיפה כנגד רכיבה לא חוקית.

החלטת הכנסת מסוף 2023 לחייב התקנה של לוחיות זיהוי גם על כלים חשמליים פרטיים היא החלטה חשובה. מדובר בבשורה גדולה על מהלך שהעירייה דחפה ולחצה רבות לקידומו לאורך השנים האחרונות".