גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנהיג בכלא, המפלגה ניצחה: הבחירות שהכניסו לסחרור את מעצמת הגרעין

עוד בטרם הבחירות בפקיסטן אסר בית המשפט על השתתפות ראש הממשלה לשעבר, אימרן חאן, שנמצא במאסר ושל מועמדים מטעם מפלגתו ● אולם אלה התמודדו כ"עצמאיים" וזכו ברוב הקולות ● התוצאות הובילו להפגנות רבות ברחבי המדינה וזהות ראש הממשלה לא הוכרעה

תומכי מפלגת טחריק א־אנסאף מוחים נגד הונאת בחירות לטענתם / צילום: ap, Fareed Khan
תומכי מפלגת טחריק א־אנסאף מוחים נגד הונאת בחירות לטענתם / צילום: ap, Fareed Khan

בחירות מיועדות להביא באמצעות דעת הרוב להכרעה בנוגע לזהות המנהיגים שיובילו את המדינה. עם זאת, יש מצבים שבהם התוצאות מביאות לטלטלה חסרת תקדים, בדיוק כפי שקורה בימים אלו בפקיסטן. הבחירות הובילו להפגנות רבות ברחבי המדינה וכרגע, אין הכרעה בנוגע לזהות ראש הממשלה הבא. 

הבחירות הכלליות שהתקיימו ביום חמישי, הן אלו שקבעו את פילוח 336 החברים באסיפה הלאומית - הבית התחתון של הפרלמנט באיסלמאבד. עוד לפני הבחירות נמנעה השתתפותו של ראש הממשלה לשעבר אימרן חאן, שנמצא במאסר בשל האשמות לשחיתות, וכן נשללה האפשרות להתמודדות של מועמדים תחת מפלגתו - טחריק א-אנסאף (PTI). 

כשהתקבלה אותה החלטה של בית המשפט, ספק גדול אם הביאו בחשבון כי האפשרות שניתנה לאותם חברי טחריק א-אנסאף להתמודד בתור מועמדים "עצמאיים" תוביל למצב חסר תקדים כי אותם מתמודדים יקבלו את מספר הקולות הרב ביותר. זה קרה בתום יום סוער במיוחד, שבו נצפו אירועים חריגים כמו פגיעה בחופש התקשורת וגניבת קלפיות. מזכירות המדינה האמריקאית אף הביעה את דאגתה בנושא: "טענות להפרעה ולהונאה צריכות להיחקר היטב". 

מקום שביעי בגרעין

פקיסטן היא מדינה שמעניינת את העולם כולו משלוש סיבות מרכזיות: מיקומה האסטרטגי, היקף האוכלוסייה (חמישית בעולם) ומעל הכול: הארסנל הגרעיני. לפי מכון שטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI), פקיסטן מדורגת במקום השביעי בעולם במספר ראשי הקרב הגרעיניים (170) - כמעט פי שניים מישראל. על כן, אף אחד לא מעוניין כי את אותן העוצמות והידע האסטרטגיים יקבלו גורמים מסוכנים. 

הכלכלה תפסה מקום מרכזי במערכת הבחירות הסוערת של פקיסטן. כיום, כ-40% מאזרחי פקיסטן נמצאים מתחת לקו העוני, תוך שקצב האינפלציה השנתי עמד בינואר על 28.3%. סקרים מקומיים הצביעו כי האזרחים לא היו אופטימיים בנוגע למצבה של פקיסטן, כאשר כ-70% העריכו שהמצב הכלכלי אף יחמיר.

אימרן חאן, ראש ממשלת פקיסטן לשעבר / צילום: ap, K.M. Chaudary

בחודש יוני עמדה המדינה על סף חדלות פירעון, כאשר עתודות המט"ח עמדו על כ-4.4 מיליארד דולר, שבקושי מספיקים להיקף יבוא של חודש. בד בבד, הרופי המקומי נשחק בכ-50% מול הדולר (דולר אחד שווה כ-276 רופי פקיסטני).

למרבה המזל של איסלמאבד, ראש הממשלה דאז, שהבאז שריף, הצליח ברגע האחרון לקבל חבילת סיוע קריטית מקרן המטבע. ממשלתו של שריף הייתה אמונה על קצב צמיחה שנתי של כ-2%, שהוביל לתמ"ג לנפש של כ-1,470 דולר ב-2023. לצד זאת, במדד הפיתוח האנושי, מדורגת פקיסטן במקום ה-161 מתוך 191.

המשימה: 169 מושבים

התוצאות הסופיות מצביעות כי לכל אחד מן הגורמים תהיה משימה לא פשוטה להגיע לרוב (169 מושבים). בעת שאותם מועמדים עצמאיים, שהם ברובם אנשי טחריק א-אנסאף, גרפו 101 מושבים, מפלגת הליגה המוסלמית של ראש הממשלה לשעבר נוואז שריף קיבלה 75 מושבים ומפלגת העם (PPP) של שר החוץ לשעבר בילוואל בהוטו זרדרי סיימה עם 54 מושבים.

הסיטואציה הזו לא מנעה מתומכיו של כוכב הקריקט וראש הממשלה לשעבר אימרן חאן לייצר באמצעות בינה מלאכותית (AI) נאום ניצחון שלו, אף על פי שהוא בכלא מאז חודש אוגוסט. "שמרתם על האמון בי, וההצבעה האדירה שלכם הדהימה את כולם", אמרה גרסת הבינה המלאכותית של חאן.

השורה התחתונה שלא קשורה ל-AI היא שהתוצאות יוצרות כמה אפשרויות: שריף וזרדרי יחפשו יחדיו מפלגות נוספות כדי להגיע ל-169 מושבים לקואליציה; חיבור בין אנשיו של חאן לבין מפלגות נוספות לטובת רוב שיקבע את זהות ראש הממשלה הבא; זרדרי ינסה לדלג בין מפלגות כדי למצוא את עצמו כראש הממשלה; או, שהצבא ששלט במדינה במשך קרוב לשלושה עשורים ישתלט על המתרחש.

"כל הבחירות בפקיסטן לאורך שבעת העשורים התמודדו עם סוגיות שונות, בהן בחירת האישה הראשונה לראשות ממשלה במדינה בעלת רוב מוסלמי: בנזיר בהוטו", אומר לגלובס אחמד קוריישי, עיתונאי פקיסטני שמסקר את נושאי הביטחון הלאומי של המדינה מאז 2002. "הבחירות בפקיסטן צולחות במידה רבה את המבחנים, אך תמיד נפגעות מניסיונות כפייה - כאלו שלעתים מגיעות מלובי בתוך הצבא".

מחאות על זיוף קולות

עם זאת, הדאגה של מדינות העולם מהשלכות תוצאות הבחירות בפקיסטן אינן נובעות מההערכות העתידיות, אלא ממה שקורה כאן ועכשיו. כבר ביום שישי פרצו מחאות בשל האשמות לזיוף קולות וספירת קולות איטית שנמשכה כשלושה ימים. בשנגלה שבצפון-מערב המדינה שניים נהרגו ו-24 נפצעו בעימותים בין אנשיו של חאן ובין שוטרים. לאחר מכן, ביום ראשון התקיימו הפגנות באיסלמאבד בהובלת שועייב שאהין, שמזוהה עם מפלגתו של חאן, שהפסיד בתחרות על אחד מהמושבים של הבירה לטארק פאזל צ'אודרי.

שאהין לא קיבל את התוצאות, ושילב ידיים עם מפלגות ג'מעייט עולמה א-אסלאם (JUI) וטחריק א-לבאיק (TLP) להפגנה משותפת באיסלמאבד נגד התוצאות.

בה בעת, ג'מעת א-אסלאמי (JIP), אחת המפלגות הוותיקות בפקיסטן, הכריזה על הפגנות משלה בקראצ'י. "גניבת המנדט של קראצ'י היא בלתי מתקבלת על הדעת", נמסר מהמפלגה. לצד איסלמאבד וקראצ'י, הפגנות התקיימו בערים גדולות נוספות, כמו לאהור ופשאוור. זה לא היה הסוף, וביום שני חסמו תומכיו של חאן כבישים.

עתה, החשש הגדול הוא כי אותן הפגנות יהפכו לאירוע רחב היקף, כזה שיעודד את הצבא, שוב, להשתלט. מי שחווה על בשרו הפיכה צבאית הוא ראש הממשלה לשעבר, נוואז שריף. זה קרה בשנת 1999, כאשר הרמטכ"ל פרבז מושארף ביצע הפיכה צבאית נטולת שפיכות דמים. חוסר היציבות המופגנת ברחובות כיום לא מנעה משריף לשאת נאום שבו הגדיר את מפלגתו בתור הגדולה ביותר. מנגד, ראש הממשלה לשעבר הודה כי הוא מחפש שותפות לקואליציה.

שריף ויתר הפוליטיקאים קיבלו מסר ברור כבר ביום שבת מהרמטכ"ל הנוכחי, אסים מוניר: "האומה זקוקה לידיים יציבות ומגע מרפא כדי להתקדם מפוליטיקת האנרכיה והקיטוב שאינה תואמת מדינה מתקדמת עם 250 מיליון אזרחים. המדיניות והפלורליזם של פקיסטן ייוצגו היטב בממשלה מאוחדת".

"השוד האלקטורלי הגדול ביותר בהיסטוריה של פקיסטן התרחש בשנת 2018", מסכם העיתונאי קוריישי. "זו הייתה ההצלחה הגדולה ביותר של גניבת בחירות בתולדות המדינה, כאשר אימרן חאן תפס את השלטון. הוא העביר ארבע שנים שבהן כלא יריבים פוליטיים ותכנן להישאר בשלטון במשך עשור, או יותר. העוזרים שלו אפילו דיברו על 30 שנה.

"הפעם, תומכיו הציגו אותו כאנדרדוג דמוקרטי. המפלגה של חאן הצליחה בבחירות, אבל מיליונים רבים הצביעו גם נגד חאן והפוליטיקה שלו, שכוללת כאוס, קיצוניות ופילוג. פקיסטן חצויה בין הכת של חאן ובין המתנגדים לפופוליזם שלו".

עוד כתבות

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת