גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדילמה הקשה של היצרנים: פגיעה ברווח או ייצור מותג פרטי

ההתייקרויות במשק מובילות לירידה במכירות המזון והטואלטיקה, ולא מעט ספקים מתלבטים האם להתחרות בעצמם על המדפים בסופרמרקטים ● במקרה שיבחרו בכך, יידרש מהם שינוי כואב

מוצרי מותג פרטי של שופרסל לצד מוצרי המתחרים / צילום: גלית חתן
מוצרי מותג פרטי של שופרסל לצד מוצרי המתחרים / צילום: גלית חתן

הכותב הוא מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל לשעבר, מחבר הספר "הדרך להיות מנכ"ל" 

על רקע עליות המחירים בשוק מוצרי הצריכה, לא מעט בעלי רשתות שיווק ופארם ממליצים לאחרונה לתחלף את צריכת המותגים היקרים במותגים פרטיים של הקמעונאים. אין כמעט רשת או קמעונאי גדול שלא מחזיקים במגוון המוצרים שלהם מותג פרטי. הדוגמה הטובה ביותר למשמעות הדבר היא רשת שופרסל, שאצלה מכירות המותג הפרטי מתקרבות לכ-30% מסך מחזור המכירות.

ראיון | מייסד סוכנות הפרסום לצעירים: "2024 תהיה שנת השיווק בוואטסאפ"
יום שיא למשק: הישראלים הוציאו מעל 1.5 מיליארד שקל ביום הבחירות
קסטרו מציגה: לראשונה מנכ"ל שהוא לא אחד מבני המשפחה

מדוע הרשתות הקמעונאיות מחפשות להגדיל את נתח המותג הפרטי מהמכירות, זה ברור. אבל העובדה שיותר ויותר חברות ייצור מוצרי צריכה ישראליות מתמודדות על "הזכות" לייצר מותג פרטי עבורן, ובעצם מחזקות את התחרות במותגים שלהן עצמן - זה פחות טריוויאלי, ומעניין להבין את המניעים לכך.

עלות הייצור גדלה

המותג הפרטי שאנחנו פוגשים על מדפי החנויות מתואר על-ידי הקמעונאים כ-Same Value Less money. כלומר, איכות טובה כמו המותגים הגדולים, אך במחיר נמוך יותר. לכאורה, הצעת ערך מושלמת. בחלק גדול מהמקרים זה נכון, ואכן אנחנו רואים קטגוריות שבהן המותג הפרטי של הרשת מהווה את רוב המכירות של הקטגוריה (מזון יבש כמו אורז, קמח ושימורים, מוצרים לניקוי הבית ועוד).

יש קטגוריות שמאופיינות במעורבות צרכנית גבוהה (כמו מזון לתינוקות או מוצרי חלב), ויש קטגוריות שבהן פועלים מותגים חזקים (קוקה-קולה, במבה, מותגי אלכוהול וכו'), ולכן בהן כל ניסיון משמעותי להשיק מותג פרטי לא צלח עד כה. אבל בסך-הכול, תמהיל מכירות המותג הפרטי הולך ועולה עם השנים, ומגמת הקנייה באונליין (שמאפשרת לו חשיפה רבה) יחד עם יוקר המחיה מחזקים אותו.

בתפיסה של מנכ"לי חברות מוצרי הצריכה, המותג הפרטי היה ועודנו מותג מתחרה לכל דבר, שנהנה מיתרון יחסי שמעניק לו הקמעונאי. כתוצאה מכך, במשך שנים היצרנים הגדולים במשק לא היו מוכנים לייצר עבור רשתות השיווק מותג פרטי. גם כי הם לא מעוניינים להגביר את התחרות של המותג הפרטי בהם, וגם כי הרווחיות הגולמית (מדד הצלחה מהותי בחברות הגלובליות) של מותג פרטי נמוכה מרווחיות גולמית ממוצעת של מוצר ממותג.

אבל המציאות מתחילה להשתנות. התופעה של עליות מחירים, יחד עם צמצום צריכה עקב קשיים כלכליים, מביאה לידי כך שלמרות שמחזור המכירות של יצרני מוצרי הצריכה עולה (עקב העלאות המחירים), המכר הכמותי של יחידות מוצר בפועל לא עולה, ובמקרים רבים אף יורד. התוצאה הישירה: יצרנים שמייצרים בארץ לא מנצלים את יכולת הייצור של המפעלים שלהם במלואה.

מכיוון שההוצאות הקבועות נשארות כאלה, ומתחלקות כעת על פחות מוצרים מיוצרים, עלות הייצור ליחידת מוצר עולה, ובהתאם הרווחיות יורדת. כך, הפגיעה ברווחיות שהתחילה במחירי חומרי הגלם שעלו יחד עם מחירי התובלה וכו', והביאו להחלטות על עליות מחירים - מתבטאת כעת בצמצום הצריכה, ירידה בכמות הייצור ופגיעה נוספת ברווחיות, שאותה כבר לא ניתן לאזן בעליית מחיר נוספת.

שתי אפשרויות גרועות

מנכ"לי החברות מחפשים כעת דרכים למכור יותר. אופציות מבצעי הקד"מ מוגבלת, שווקים חדשים לא קל למצוא, ולכן חוזרת לשולחן האפשרות למלא את קווי הייצור דרך הסכם ארוך-טווח עם אחת הרשתות למכר עבור מותג פרטי.

לכאורה, מה הבעיה? הרי המותג הפרטי ימשיך להתקיים ולצמוח, והשאלה היחידה היא מי יספק את הביקוש הזה - יצרן ישראלי בעל כושר ייצור פנוי או יצרן בחו"ל.

אבל כאשר מדובר בקטגוריות שבהן היצרנים השקיעו במותגים עשרות אם לא מאות מיליוני שקלים במשך השנים, הדילמה קשה: האם כדאי למכור יותר כדי למנוע פגיעה ברווח, ותוך כדי כך להחליש את המותג שלך עצמך? נראה שההתנגדות העקרונית כבר נבחנת כעת.

יצרן שמשווק מותג ומבקש לגבות עליו פרמיה מהקמעונאי ודרכו מהצרכן, נדרש לפתע למכור את אותו מוצר (ברוב המקרים ההבדל בין המוצר הממותג למותג הפרטי יהיה נמוך, אם בכלל) במחיר נמוך משמעותית - זאת בנימוק שאין צורך להעמיס עליו הוצאות שיווק וכו'. אבל מכיוון שהכמות שנמכרת כמותג הפרטי מחליפה מכירות של המותג בפרמיה, הרווחיות של היצרן נפגעת שוב.

וכך, מהתנגדות אידאולוגית כמעט לייצור מותג פרטי, הדיון עבר לדיון כלכלי עסקי שבו שתי האפשרויות עבור היצרן גרועות. יצרנים שעוברים לייצר מותג פרטי חייבים לשנות את מבנה החברה ולצמצם את הוצאות התקורות שלהם למינימום, כיוון שהיכולת להרוויח מייצור מותג פרטי מחייבת מערכת יעילה ו"רזה" ככל הניתן.

רוב החברות היצרניות בעלות המותגים לא בנויות כך היום, ולכן במקרה שיחליטו לעשות כן, יידרשו לשינוי משמעותי וכואב. אבל ככל שהזמן עובר, ומגמות הקטנת הצריכה או המעבר למותגים פרטיים ממשיכות, תידרש החלטה ופעולה בהתאם.

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

"מעטים עמדו לצידי": איך נראים החיים של סטודנט ישראלי בארה"ב

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?