גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניית טויוטה זינקה ב־40% מתחילת השנה בעוד טסלה צונחת: במי מהן כדאי להשקיע?

טויוטה מוכרת פי 6 מכוניות יותר מטסלה ומרוויחה הרבה יותר, אך גם לאחר הזינוק במניה בשנה האחרונה - היא שווה כ־200 מיליארד דולר פחות ● בשוק מעריכים כי מניית הרכב החשמלי של אילון מאסק עדיין "יקרה" ביחס למתחרה היפנית - אך מזכירים שהיא לא חברת רכב רגילה אלא "סופר הייטק"

טסלה מול טויוטה / צילומים: shutterstock
טסלה מול טויוטה / צילומים: shutterstock

רוב הציבור הישראלי מכיר את שמו של אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, חברת כלי הרכב החשמליים הגדולה בעולם מבחינת שווי, והאיש הצבעוני עם הפה הגדול שרכש את הרשת החברתית טוויטר, ומספק שערוריות חדשות לבקרים. מנגד, לא רבים יודעים להגיד מיהו מנכ"ל טויוטה, יצרנית כלי הרכב הגדולה בעולם שמוכרת פי 6 מכוניות מאשר טסלה. מדובר על קוג'י סאטו, שהחליף לפני שנה את המנכ"ל הקודם אקיו טויודה, נכד של מייסדי החברה.

● בארה"ב מפחדים מהמכוניות הסיניות. בארץ מחלקים אותן לקצינים 
ראיון | המחקר הישראלי שעלה למאסק בחבילת שכר של 56 מיליארד דולר 
בלעדי | קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל 

וזה רק הבדל אחד קטן המלמד על השוני בין שתי החברות. טסלה וטויוטה מייצגות בשנים האחרונות את שני הקטבים של תעשיית הרכב. טויוטה  היא חברת ענק שמרנית שדוגלת בפילוסופיה יפנית שמכונה "קאייזן", כלומר שיפור הדרגתי, איטי ויסודי, ששם דגש על מצוינות הנדסית בטכנולוגיית הייצור והסתמכות על הנדסת רכב קלאסית. האמינות נמצאת בראש סדר העדיפויות שלה, וגם כשהיא מציגה פריצת דרך טכנולוגית אסטרטגית, כמו ההנעה ההיברידית שהמציאה לפני שני עשורים, המטרה היא לא חדשנות לשמה אלא הפיכת הטכנולוגיה לרווחית בטווח הארוך.

 

לעומתה, טסלה  מחזיקה בפילוסופיה עסקית הפוכה לחלוטין של "שיבוש" (Disruption). כלומר שבירת כל המוסכמות הקיימות באמצעות קפיצות דרך טכנולוגיות ועסקיות, שמשנות את השוק ואת המוסכמות הישנות.

כך למשל, שינתה טסלה את עולם שיווק הרכב באמצעות AHY, שיווק ישיר ומקוון מהיצרן לצרכן. היא אינה משקיעה כלל בפרסום מקובל והגישה שלה ביחס לבאגים ובעיות, שעלולים להופיע בכלי הרכב שלה - וכאלה היו לא מעט לאורך הדרך - היא "נפתור את הבעיה תוך כדי תנועה".

מבחינת טסלה המכונית היא רק "מעטפת ניידת" להנעה החשמלית ולמערכות הממוחשבות שלה. "הסיפור" של טסלה, מובילת מהפכת הרכבים החשמליים, מעורר התלהבות גדולה ואפשר לראות זאת אפילו בכך ש־51 אנליסטים מסקרים אותה, לעומת 22 בלבד לטויוטה, כך על פי נתוני הוול סטריט ג'ורנל.

טסלה חתומה על אין ספור פטנטים פורצי דרך בתחום התוכנה, המנועים, טכנולוגיות ייצור ומה לא, שהפכו בשנים האחרונות למודל לחיקוי בתעשיית הרכב. ובזכות שיטות הייצור המתקדמות שלה היא גם רשמה, לפחות לפרק זמן מסוים, את שיעור הרווח הגדול ביותר פר כלי רכב נמכר.

רכבת הרים במניית טסלה

בשנים קודמות היה די ברור לטובת מי נוטה השוק. מי שלא הכיר את טסלה עד אז, גילה אותה ב-2020, כשהמניה רשמה זינוק מדהים של 743% בשנה אחת. המשקיעים והלקוחות של טסלה, שלעיתים קרובות היה קשה להבדיל ביניהם, נהרו אחרי החברה באדיקות. כל הכרזת כוונות מעורפלת של מאסק הקפיצה את המניה ושווי החברה, וכל הבטחה ותחזית נכזבת, ולא חסרו כאלה, זכו לסלחנות יתרה משוק ההון.

טויוטה נאלצה לצפות מהצד כיצד החברה האמריקאית הצעירה, שמוכרת בשנה מספר כלי רכב דומה למה שהיא מוכרת בחודשיים, מותירה אותה הרחק מאחור בשווי השוק.

אלא שמי שנכנס למניית טסלה אחרי ההייפ הגדול של שנת 2020 נחל בינתיים אכזבה. למרות צמיחה מרשימה ברווחים, מניית החברה איבדה מתחילת 2021 כ־40% מערכה, בעוד זו של טויוטה טיפסה ביותר מ־60%. לעומת העלייה היציבה של מניית טויוטה, העבירה טסלה את המשקיעים שלה רכבת הרים, כשהמניה מתרסקת ב־70% מהשיא שרשמה לקראת סוף שנת 2021, אחר כך מזנקת במחצית הראשונה של 2023 בלא פחות מ־150%, ומאז שוב מוחקת כ־40% מערכה.

איום סיני מעבר לכתפה

בעוד שבמספרים מוחלטים שמייצרים עסקי הרכב שלהן, טויוטה מרשימה בהרבה, הרי שבמונחי צמיחה טסלה מובילה בגדול: טויוטה מכרה בשנה האחרונה את מספר המכוניות הגדול בעולם - 11.2 מיליון, ששיקפו צמיחה של 7%; טסלה מכרה 1.81 מיליון מכוניות - צמיחה של 38%.

"הבעיה" של טויוטה היא שלמרות שהיא מוכרת ומרוויחה הרבה יותר, המשקיעים מסתכלים על העתיד ועל הצמיחה המרשימה של טסלה, כשבשוק מניחים שהמכוניות החשמליות שלה הן העתיד, בעוד מכוניות הבנזין (ואולי גם ההיברידיות) של טויוטה הן העבר.

טויוטה, שבתחילה ניסתה להיאבק בטרנד החשמלי וטענה שהטכנולוגיה עדיין אינה בשלה, נאלצה בסופו של דבר להיכנע וליישם אסטרטגיה של מעבר מואץ לחשמל, שעודנו בעיצומו.

אלא שבחודשים האחרונים נראה שמרוב השקעה בחדשנות, ביטחון עצמי וזלזול במתחרים, טסלה שכחה להסתכל מעבר לכתף. יצרני הרכב הסינים משכפלים את ספרי הלימוד של טסלה עצמה ומציעים רכבים איכותיים בהרבה פחות כסף. חברת BYD למשל מוסרת 50% יותר כלי רכב בשנה מאשר טסלה, אבל היא הרבה פחות רווחית, פחות מלהיבה את המשקיעים (למעט כנראה וורן באפט) ונסחרת בשביעית מהשווי של טסלה.

זאת ועוד: קו הדגמים של טסלה הולך ומזדקן במהירות - המשפחתית מודל 3 למשל כמעט לא השתנתה חיצונית מהשקתה ב־2017, ואילו הלקוחות בסין ובשווקים אחרים מחפשים יותר גיוון.

רווחי טויוטה מזנקים

טסלה גם נאלצה לחתוך מחירים בשנה האחרונה בסין, אירופה ואפילו בארה"ב, דבר שהשתקף בדוחות הכספיים שלה. היא פספסה פעמיים ברציפות את תחזיות האנליסטים הן בשורה העליונה והן בתחתונה, והמשקיעים מתקשים לזכור מתי זה קרה בעבר. הללו ראו לראשונה כיצד הרווח השנתי (המתואם) של טסלה צלל לעומת שנה קודמת, בשיעור של 23%, לסכום של 10.9 מיליארד דולר אשתקד. זאת בשעה שטויוטה רשמה דווקא זינוק של 72% ברווח לכמעט 32 מיליארד דולר (כשהיא נהנית מהיחלשות הין היפני לשפל של 34 שנה, מה שהוזיל משמעותית את העלויות שלה והקפיץ את הרווחים).

טסלה אף נאלצה להוריד את התחזיות שלה, כשלדבריה "קצב הגידול בייצור עשוי להיות נמוך משמעותית מקצב הצמיחה שהושג בשנת 2023". בחברה הסבירו שהיא עובדת על השקת רכב הדור הבא שלה.

את התוצאה ניתן לראות בשטח. טויוטה, נציגת "העולם הישן" בתעשיית הרכב, הולכת ומתחזקת בכל השווקים ועם כל סוגי הרכבים, והמשקיעים תגמלו אותה בתשואה של 85% בשנה האחרונה. מנגד, מניית טסלה השלימה ירידה של 7%, כששאר 6 "המופלאות" של וול סטריט (מניות הטכנולוגיה מיקרוסופט, אפל, אנבידיה, אמזון, גוגל ומטא) מזנקות בעשרות אחוזים. מתחילת 2024 הפערים בולטים אף יותר: זינוק של 40% במניית טויוטה מול ירידה של כ־30% בטסלה.

בשיא, בסוף שנת 2021, שווי השוק של טסלה (שעלה מעל 1.23 טריליון דולר) היה גבוה מזה של 10 חברות הרכב הגדולות בעולם, מלבדה, גם יחד. היום, כשהיא נסחרת בשווי של 560 מיליארד דולר, מספיק השווי של חמש חברות כדי לעקוף אותה: טויוטה (הנסחרת בשווי שיא של 343 מיליארד דולר), BYD, פולקסווגן, ג'נרל מוטורס ופורד.

"לא רק חברת מכוניות"

אם תשאלו את האנליסטים, מניית טסלה לא אמורה לעלות בינתיים ואילו זו של טויוטה צריכה להמשיך ולטפס, לפחות בטווח הקצר. קונצנזוס האנליסטים על טויוטה הוא המלצת "קנייה" ואילו על טסלה המלצת "החזק" בלבד. מניית טסלה גם נחשבת "יקרה", עם מכפיל רווח של 65 לעומת מכפיל של 11 בלבד לטויוטה.

אבל ייתכן גם שהגלגל יתהפך שוב. מאסק, מי שנחשב לאיש העשיר בעולם עד לפני חודשים ספורים, הוכיח לאורך השנים שהוא יודע להפתיע. השאלה היא כמה שפנים עוד נותרו לו בכובע.

בשיחת המשקיעים האחרונה אמר מאסק שהרכב החדש, טסלה 2, יושק במחצית השנייה של 2025, ולדברי יאיר לפידות, מייסד ובעלים משותף של בית ההשקעות ילין לפידות, זה מה שעשוי להוביל לזינוק הבא במניית החברה: "מדובר בגרסה מוקטנת שאמורה להיות מאוד מהפכנית, וזולה משמעותית מהדגמים הנוכחיים. טסלה תוכל למכור גם 5-6 מיליון יחידות כאלה בשנה, בנוסף לדגמים הקיימים". לדברי לפידות, מדובר בחברה שהיא "סופר הייטק, והשוק טעה כשהתייחס אליה כאל חברת רכב בלבד".

דורי זרמי, סגן מנהל אגף השקעות עמיתים בכלל ביטוח ופיננסים, מחזק את הדברים: "לטווח הארוך יש לטסלה עוד הרבה סגמנטים שאינם רכב - ישנן הבטריות הכי טובות ויעילות לתחום האנרגיה המתחדשת, ובנוסף היא מפתחת רובוטים דמויי אדם, לסיוע בפעולות יומיומיות. היא גם מקשרת את הרכבים לתחום ה־AI כדי להגדיל הבטיחות ולאפשר מידע על הנסיעה. גם אם רק חלק מהתוכניות יתממשו - טסלה תרוויח מכך מאוד".

עוד כתבות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?