ענף התעופה הישראלי החבוט גם כך נתקל בעוד משבר, לאחר שהחיסולים המוצלחים בטהרן ובביירות הובילו לאיומי תגובת נגד חריפה של איראן וחיזבאללה. המרחב האווירי נותר פתוח לטיסות בינלאומיות, והתנועה האווירית ממשיכה במידה מסוימת, אך חברות התעופה חוששות לקחת סיכונים.
● חברות זרות מבטלות, אל על מתגברת: תמונת המצב המלאה של חברות התעופה בישראל
● ביטולי הטיסות בשיא הקיץ: מה אפשר לעשות אם נתקעתם בחו"ל?
● חברות התעופה הזרות בורחות. מי היעד שנפגע במיוחד?
לופטהנזה הייתה הראשונה שהחליטה על ביטול טיסות לתל אביב כבר ביום רביעי האחרון, ובמהרה הצטרפו אליה יונייטד איירליינס ודלתא, ולאחר מכן חברות נוספות בהן ענקית הלואו קוסט וויזאייר. גם חברות התעופה הישראליות סאן דור, ישראייר וארקיע נאלצו לבטל טיסות המופעלות באמצעות מטוסים חכורים. חלק מהחברות שביטלו טיסות, כגון פליי דובאי, אתיופיאן איירליינס ואייר בלטיק, כבר הספיקו להחזיר את פעילותן לסדרה.
הביטולים הותירו אלפי ישראלים ברחבי העולם ללא טיסה חלופית, ובחברות התעופה הישראליות ניסו לתת מענה לביקושים הגבוהים שנוצרו. כך למשל, בארקיע תגברו את הטיסות לאתונה בסוף השבוע ונערכים לתגבר טיסות נוספות, ובאל על תגברו טיסות לאתונה וללרנקה. יש עוד חברות תעופה שממשיכות לטוס ליוון ולקפריסין, בהן ריינאייר, טוס וסייפרוס איירווייז, אך גם אצלן היצע המושבים הולך וקטן.
במשרד התחבורה כבר החלו בהיערכות להסלמה אפשרית, ומסבירים כי במצב בו חברות זרות לא יטוסו לישראל, יפעילו שבעה "האבים" (מוקדי יציאה) תעופתיים משדות בעולם (JFK בניו יורק, דובאי, אתונה, פרנקפורט, בנגקוק, פריז ולונדון), כפי שהופעלו אחרי 7 באוקטובר. שדות התעופה בלרנקה ואתונה מתפקדים ככאלה כעת, אך לא כי הם מוגדרים כ"האבים" אלא בגלל החיבוריות לעולם וקרבת השדות, כך שחברה יכולה להפעיל 3-4 טיסות ביום.
במשרד התחבורה מבהירים כי המצב הביטחוני מאפשר טיסות מישראל ואליה, אך "חלק מחברות התעופה הזרות החליטו להשהות ו/או לצמצם חלק מטיסותיהן לישראל, מסיבות פנימיות שלהן".
הראשונה לתגבר טיסותיה הייתה ארקיע, שכבר ביום חמישי הודיעה על הוספת 8 טיסות חדשות לאתונה במהלך סוף השבוע, שעלותן עמדה על החל מ-538 דולר לכיוון כולל כבודה. אל על, שנודעה בהעלאות מחירים משמעותיות בתקופה האחרונה, דווקא הודיעה על מחירים אחידים לטיסות החילוץ שלה בסוף השבוע - 228 דולר לכרטיס LITE (בסיסי) מלרנקה לתל אביב ו-283 דולר מאתונה.
ביומיים הקרובים, ארקיע הוסיפה 19 טיסות חילוץ מלרנקה ומאתונה. גם אל על הוסיפה 9 טיסות, אך כבר לא ניתן לרכוש אליהן כרטיסים באתר החברה. ישראייר, לעומת זאת, לא הוציאה כלל טיסות חילוץ, ככל הנראה בעקבות צי המטוסים הקטן.
גם חברת התעופה היוונית בלו בירד הוסיפה ללוח הטיסות שלה ארבע טיסות ליעדים אתונה, לרנקה וכרתים. בלו בירד הפגינה יציבות גם במבצעים קודמים, ובאוקטובר האחרון החברה אף הפעילה טיסות חילוץ עבור ישראלים שנדרשו להתייצב למילואים. ייתכן כי מאחורי החמימות שמפגינה החברה, העובדה שהיא נרכשה ב-2016 על ידי בעלי קבוצת התיירות הישראלית "קווי חופשה", אחת מהחברות הגדולות בתחום התיירות בישראל.
כמה יעלה לחזור ארצה
באופן טבעי, עם הצטמצמות היצע החברות שטסות לארץ, מספר הטיסות יורד, והמחירים עולים. ולא די בכך, מדובר בשיא עונת התיירות. רוב הטיסות מלאות עוד לפני שהחלו ביטולי הטיסות, ואם נותרים כרטיסים פנויים, הם לרוב נמצאים במחלקות הפרימיום היקרות מלכתחילה.
מבדיקת גלובס עולה כי לא נותרו עוד הרבה מושבים, וחלק מהטיסות בימים הקרובים כבר התמלאו. כך למשל, ניתן למצוא כרטיסים לטיסה חזור מלרנקה לתל אביב בחברות טוס (מ-166 דולר), בלו בירד (272 דולר), ארקיע (638 דולר), סייפרוס איירווייז (280 דולר) וישראייר (270 דולר). מאתונה תוכלו לשוב רק עם בלו בירד (מ-656 דולר), ריינאייר (510 דולר) ואל על (820 דולר, ככל הנראה מדובר במושב פרימיום).
לדברי יו"ר ועדת הבריאות בלשכת סוכני הביטוח, נחמה גולדווסר, עשרות אלפי ישראלים תקועים בחו"ל ונאלצו להאריך את השהייה שלהם ולשלם על כך ביוקר. בניגוד למועד תחילת המלחמה, חודשי הקיץ הם תקופת שיא בתיירות, וגם ככה מחירי המלונות וחדרי האירוח גבוהים מאוד. "יש פער דרמטי בין מה שהחוק מחייב את חברות התעופה להחזיר על ביטול או דחיית טיסה, לבין מה שנוסעים נאלצים לשלם בפועל. הכרטיסים החדשים שישראלים נאלצו לרכוש כדי לשוב ארצה יקרים משמעותית, וזאת לצד עלויות נוספות כמו לינה, אוכל ועוד. שוק התעופה הישראלי הפך כרגע לדואופול, ובחלק מהיעדים למונופול. אסור לחברות הישראליות לנצל את המצב. לא ייתכן שטיסת חזור מאתונה תעלה 3,000 שקל".
אם חברות התעופה הזרות יחזרו כמתוכנן בימים הקרובים, הסיכוי שנראה ירידת מחירים ייגבר. ואכן, גם לפי מנוע החיפוש של גוגל טיסות, ניתן לראות שב-7 באוגוסט מחירי הטיסות מלרנקה יורדים, כשבין השאר ארקיע מציעה כרטיס ב-99 דולר בלבד.
עומדים על הגדר
חני סובול, מנכ"לית דיזנהאוז, אומרת כי למרות המצב ולהבדיל מאוקטובר, כמעט ואין ביטולים. גם יוני וקסמן, המשנה ליו"ר אופיר טורס, מעיד שהביקוש לחופשות באוגוסט נמשך, "אך המצב מורכב. כשזה נוגע לחופשות מתוכננות לשבוע הקרוב, הלקוחות עדיין אופטימיים ומעוניינים לנסוע. לא נרשמו ביטולים משמעותיים, וכרגע אין שינויים בטיסות. אנו ממשיכים לקבל הזמנות חדשות, אך יש ירידה של כ-30% לעומת השבוע שעבר בנוגע לחופשות בחו"ל".
רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים, מסבירה כי "בהתאם למצב וחוסר הוודאות, רבים מחכים עם הזמנות חדשות לשבוע השני של אוגוסט או ממתינים ובוחנים אם לממש את ההזמנות הקיימות שלהם או להשתמש באפשרויות הדחייה והביטול שרכשו".
לפי נתוני רשות שדות התעופה, ביום ראשון יעברו בנמל התעופה בן גוריון כ-55 אלף נוסעים ב-329 טיסות נכנסות ויוצאות, ירידה של כ-20% לעומת התנועה שנרשמה ביום חמישי האחרון.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.