הנפט, הדולר והפסקת הטיסות לישראל: הכוכבים שוב מסתדרים לאל על

מניית אל על שוב מזנקת • הסיבות: נטישה של חברות תעופה זרות את ישראל, ירידה במחירי הנפט והתחזקות הדולר

מטוס אל על / צילום: יח''צ אל על
מטוס אל על / צילום: יח''צ אל על

מניית אל על  שוב נסחרת במגמה חיובית כאשר מאז תחילת יולי היא הוסיפה 23% לערכה, משקפת לחברת התעופה שווי של 2.2 מיליארד שקל. הסיבה: לאחרונה חזרה אל על להיות שליטה כמעט בלעדית בנתב"ג, עם הפסקת הטיסות של רוב המתחרות שלה מחו"ל. לכך, הצטרפו גם התחזקות הדולר וירידת מחיר הנפט שמשחקות לטובתה.

יציבה, רווחית ומחלקת דיבידנדים בנדיבות: אז מדוע מניית בזק יורדת? 
ההימור של פייזר והאכזבה של מרק: סיכום דוחות חברות הפארמה 

הסיבוב המוצלח של קני רוזנברג

בעל השליטה בחברה, איש העסקים קני רוזנברג, לא היה יכול כנראה לצפות למזל טוב יותר, כאשר רכש את מניות השליטה בשנת 2020, בעיצומו של משבר הקורונה שאיים למוטט את החברה.

בעקבות השיפור הדרמטי בתוצאות אל על, שהועצם בעקבות המלחמה והתייעלות תפעולית משמעותית שבוצעה עוד קודם לכן, נהנים בעלי המניות מנסיקה חדה במניה, שזינקה ב-115% מאז השבוע השלישי למלחמה.

את הזינוק האחרון חייבת אל על להסלמה הביטחונית שחלה בעקבות חיסולם של בכירי החמאס והחיזבאללה והחשש מתגובת נגד של איראן ובנות בריתה.

זו הובילה בין היתר לפיחות מהיר של השקל מול הדולר, שמיטיב אף הוא עם אל על, שכן החברה מוכרת כרטיסי טיסה בדולרים ומשלמת משכורות בשקלים.

במקביל, החששות ממיתון עולמי שהתגברו על רקע נתוני התעסוקה החלשים בארה"ב שלחו את מחיר הנפט לירידות של 11% בחודש האחרון. אל על, כמו כל חברות התעופה, היא צרכנית גדולה של דלקים ונהנית מכך שכעת היא יכולה לרכוש אותם במחירים נמוכים יותר.

הצלע השלישית והחשובה ביותר במשוואה שעובדת לטובת אל על היא העלייה במחיר כרטיסי הטיסה. החששות הביטחוניים גרמו לחברות תעופה רבות להודיע לאחרונה על ביטול והשעיית הטיסות שלהן לישראל וממנה, מה שמאלץ את הישראלים לרכוש כרטיסים באל על במחירים גבוהים.

אמנם אל על חוזרת וטוענת בעקשנות שהיא לא מעלה את מחירי הטיסות, אבל כאשר ההיצע מצומצם והיא שוב שולטת בשמיים המחירים עולים. כזכור, בחודשים הראשונים של המלחמה אל על הטיסה יותר מ-80% מהנוסעים שעברו בנתב"ג, כאשר מאז ועד לאחרונה הנתח שלה ירד לכ-40% בחודש יוני.

בשוק יש מי שמסבירים את העלאות המחירים בכך ש"התפוסה במטוסי אל על הייתה מלאה גם לפני חודש אוגוסט וההיצע שלה מוגבל. כאשר הביקוש גדול בהרבה על ההיצע זה מעמיס על המערכת". אך את ההסברים הללו לא יקבלו הנוסעים.

אותו גורם מנסה להרגיע את הקהל הישראלי "אני מציע לא להתרגש מכך שחברות גדולות כמו יונייטד ארייליינס ואיזי ג'ט ביטלו את הטיסות לתקופה ארוכה, בתחילת המלחמה יונייטד ביטלה את הטיסות עד הקיץ, אבל כבר באפריל חזרה לטוס לישראל".

גם הרבעון השני ישבור שיאי רווח?

אל על רשמה ברבעון הראשון של השנה את הרבעון הטוב בתולדותיה, עם רווח רבעוני של 80.5 מיליון דולר. לשם השוואה, בשנת 2023 כולה החברה הרוויחה 117 מיליון דולר (כשליש מהסכום ברבעון הרביעי, בעיקר בזכות המלחמה). אל על תפרסם בשבועות הקרובים את תוצאותיה לרבעון השני והמשקיעים לא יופתעו אם היא תשבור שוב את השיא, שכן אל על העריכה זאת בעצמה.