רשויות התעופה האירופיות המליצו אתמול לחברות התעופה באיחוד האירופי להימנע מטיסות לישראל וללבנון עד סוף אוקטובר. ההמלצה ניתנה שעות בודדות לאחר חיסול מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, ובכירים נוספים בצמרת ארגון הטרור השיעי. ההמלצה מגיעה לאחר שכבר בשבוע שעבר החל גל ביטולי טיסות בעקבות מתקפת פיצוצי הביפרים בלבנון.
● הרבה יותר מגל ביטולי טיסות: מאות אלפי נוסעים עלולים להיפגע מההמלצה החריגה
● שאלות ותשובות | הטיסה בוטלה? מתי כדאי לתבוע את חברת התעופה בתביעה ייצוגית
בעקבות ההודעה, שש חברות תעופה אירופיות הודיעו על השעיית הטיסות לישראל, בהן אייר אירופה, חברת הלואו קוסט וויזאייר שרק לפני מספר ימים שבה לפעול בישראל, בולגרייה אייר וגולבאייר. בנוסף ביטלו גם בלו בירד היוונית וטוס הקפריסאית - שתיהן חברות בבעלות ישראלית, שמבטלות טיסות לארץ לראשונה מאז תחילת המלחמה.
בחברות התעופה הישראליות מביעים נכונות לתגבר את הטיסות לארץ, אך למרות הכוונה, קיים קושי רב עקב מחסור בצוותי אוויר, במכונאים ובטייסים, שמתמרנים בין עבודה בחברות לשירות מילואים. בנוסף, משאב המטוסים מוגבל, והחברות לא הודיעו כרגע על הסטת מטוסים מייעדים אחרים לטובת חילוץ ישראלים ברחבי העולם.
חברות התעופה שביטלו:
ביטלו עד 29.9: גוליב אייר, בלו בירד, טוס איירווייז
ביטלו עד 30.9: בולגריה אייר, אייר פראנס, קורנדון יורופ, אזרבייגן איירליינס
ביטלה עד 1.10: וויזאייר (לא ניתן להזמין במערכת ההזמנות עד סוף אוקטובר)
ביטלה עד 2.10: אייר אירופה (ביטלה עד 30.9, לא ניתן להזמין עד 2.10)
ביטלה עד 4.10: איבריה אקספרס
ביטלה עד 8.10: וירג'ין אטלנטיק
ביטלו עד 7.10: אג'יאן, בריטיש איירוויז
ביטלו עד 14.10: אייר בלטיק, LOT, קבוצת לופטהנזה (כוללת את לופטהנזה, סוויס, בראסלס, סוויס, יורווינגס)
ביטלו עד סוף אוקטובר: ריינאייר, ויולינג, ITA
ביטלה עד סוף השנה: דלתא
899 דולר בארקיע
אתמול (שבת) הודיעה אל על כי כל הכרטיסים בטיסות בימים הקרובים אזלו, אך היא מתגברת טיסות בקווים של אתונה ולרנקה עם שתי טיסות חדשות: טיסה LY540 מאתונה לתל אביב תמריא ב-30 בספטמבר בשעה 07:25; וטיסה LY5140 מלרנקה לתל אביב תמריא ב-30 בספטמבר בשעה 06:45. מחיר הכרטיס מאתונה עומד על 299 דולר, ומלרנקה על 199 דולר. באל על ציינו כי כרטיס טיסה בכיוון אחד יעלה כמחצית מהסכום.
לפי נתוני אופיר טורס, בארקיע אזלו המקומות בקו לרנקה-תל אביב לתאריכים 29-30 בספטמבר, וב-1 באוקטובר המחירים מתחילים מ-783 דולר לכיוון. באל על, למעט שתי הטיסות שנוספו היום, המצב דומה, עם מקומות פנויים החל מ-8 באוקטובר במחיר של 100 דולר לכיוון מלרנקה לתל אביב. בישראייר ניתן למצוא מקומות להיום מלרנקה לתל אביב במחיר של 370 דולר לכרטיס.
מאתונה, טיסות זמינות בחברת ארקיע החל מ-1 באוקטובר במחיר של 899 דולר. בנוסף, מבדיקה באתר ארקיע עולה כי ניתן לרכוש כרטיסים גם במחיר 949 דולר לכיוון מאתונה לתל אביב (לא כולל כבודה). באל על, הטיסה הקרובה מאתונה, בה יש מקומות בודדים, היא ב-11 באוקטובר במחיר של 198 דולר לכרטיס, ובישראייר הטיסה הקרובה היא ב-3 באוקטובר במחיר של 156 דולר.
"צריך להיות יצירתיים"
האם ניתן להגיע ארצה בדרכים יצירתיות, ומה מומלץ לעשות כדי להפחית בעיות?
"אנחנו עדים לתקופה מאתגרת בעולם התעופה הישראלי, שמחייבת אותנו להיות יצירתיים ולחשוב מחוץ לקופסה", מציינת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים. "סוכנינו מקבלים שיחות במשך כל שעות היממה מישראלים שמנסים לחזור לארץ או מאנשים שמנסים לצאת לפעילות עסקית או לחופשה שתכננו מראש.
"בעוד שהאפשרויות באירופה מצטמצמות, אנחנו בודקים באופן רציף מקומות בחברות הישראליות שמגיעות להאבים באתונה ובלרנקה ופועלות לתגבור הטיסות. במקביל, אנחנו בוחנים את האופציות הקיימות באמירויות, באתיופיה וביעדים נוספים שבהם החברות עדיין פעילות ויש מקומות פנויים".
יוני וקסמן, המשנה ליו"ר אופיר טורס, מעדכן כי "אנו מזהים מגמה של נוסעים שטיסותיהם בוטלו מיעדים שונים, המנסים להגיע לישראל דרך אירופה, בעיקר דרך אתונה או לרנקה. למרות שבדרך-כלל יש טיסות רבות מיעדים אלה, הן היו מלאות גם טרם סבב הביטולים האחרון, מה שמקשה על מציאת מקומות פנויים.
"לנוסעים בחו"ל חשוב לבדוק בקפידה הודעות במייל או ב-SMS, שכן היו מקרים שבהם לקוחות לא שמו לב להודעות חשובות. מומלץ גם לעקוב אחרי לוח הטיסות של נתב"ג כדי לבדוק את סטטוס טיסת החזרה. רוב ביטולי הטיסות מתוכננים להסתיים הלילה, והחל ממחר צפויות חברות רבות לחדש את פעילותן. אנו עדים גם לעלייה בביקוש לטיסות פרטיות, שעדיין ממשיכות לפעול לפי דרישה כל עוד נתב"ג פעיל.
"חשוב לציין כי המצב דינמי ומשתנה במהירות, ולכן אנו ממליצים לנוסעים להישאר מעודכנים ולפעול בהתאם להנחיות הרשמיות ולעדכונים מחברות התעופה".
השפעה על מחירי המטען
אלעד ברשאן, מומחה למכס ולשילוח בינלאומי, מנכ"ל SlickChain, מתאר את ההשפעה המשמעותית של הפסקת הטיסות על הובלת מטענים: "בכל פעם שמטוס נוחת בישראל, הוא מביא גם נוסעים וגם מטען (מה שפחות רלוונטי לחברות לואו קוסט). ברגע שחברות התעופה מצמצמות את פעילותן לישראל, יש פחות אפשרויות לשילוח אווירי, מה שמוביל לפחות זמינות והיצע של מקום בבטן המטוס להובלת הסחורות ולהתייקרות מחירי ההובלה. לצורך ההשוואה, כמו שאנחנו שומעים על אנשים שנאלצים לרכוש כרטיסי טיסה במחירים גבוהים מאוד בגלל ביטולי טיסות של חברות תעופה זרות, תופעה שמטבע הדברים מתרחשת גם בתחום הובלת המטענים.
"זה מצב חמור, כי בהרבה מקרים פשוט אין לנו גישה ישירה למדינות אחרות. המחיר של שילוח אווירי עולה משמעותית, וזמן ההובלה עולה. הלקוחות שלי, שהתרגלו לקבל משלוחים בזמן מסוים, כבר מבקשים ממני להקים מרכזי הפצה לשילוח ימי, לדוגמה בסלובניה, שירכזו את כל המשלוחים המגיעים באוויר למקום אחד, ומשם להשיט לנמלי ישראל. המצב הזה מחמיר את תחושת המצור שאנחנו חווים.
"וזה לא הכול - צפויה שביתה של עובדי הנמלים בארה"ב, ואנחנו נכנסים לתוך 'סופה מושלמת': המצור בים האדום, החרם הטורקי, חברות התעופה שמצמצמות את פעילותן ועכשיו גם השביתה בארה"ב. כל זה יפגע בסופו של דבר בצרכן - במחירים שאנחנו נשלם בסופר".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.