מוצרי חלב מעדר עזים בו התפרצה מחלה מסוכנת מורשים לשיווק בישראל - על אף שנאסרו לייצוא לאירופה

מחלבות גד: זו ההנחיה שקיבלנו מהשירותים הווטרינריים ; השירותים הווטרינריים: החלב עובר פסטור כפול, ולא נמצאו חיידקי המחלה; הפסקת הייצוא נובעת מתקנים מחמירים של האיחוד האירופי ; בעקבות תחקיר "גלובס"

חלב עזים ידוע מזה שנים כבעל סגולות בריאותיות רבות. אלא שבין עשרות מוצרי חלב העזים הנמצאים בימים אלה על מדפי המקררים ברשתות השיווק נמצאים גם מוצרי חלב עזים שיוצרו מחלב שמקורו בעדר של החקלאי אריק יונה ממושב אשבול, עדר שהתגלו בו לפני מספר חודשים עזים החולות בקדחת מלטה (ברוצלוזיס).

קדחת מלטה היא מחלה מדבקת המשותפת לבעלי-חיים ולאדם, העשויה לגרום לנזקים בלתי הפיכים ובמקרים קיצוניים גם למוות.

השבוע, באיחור של כמה שבועות, הורו השירותים הווטרינריים שלא לשווק לייצוא מוצרים שמקורם בחלב העזים של משק יונה באשבול, אולם באותה נשימה אישרו להמשיך ולייצר מהחלב מוצרים המיועדים לצרכנים ישראליים.

אריק יונה עצמו דיווח כבר לפני מספר חודשים לשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, על המגפה בעדר העזים שלו, אולם רק בסוף השבוע האחרון, לאחר פרסום תחקיר שערך משה ליכטמן למוסף G של "גלובס", פנו טלפונית נציגי השירותים הווטרינריים למחלבות גד, להן מספק יונה את תוצרת החלב שהוא מפיק מהעדר, והורו לחברה להפסיק לרכוש ממנו חלב.

חשוב לציין כי למחלבות גד, שנקלעה לפרשה בעל כורחה, לא הייתה כל דרך לדעת כי בעדר ממנו היא קונה את תוצרת חלב העזים נתגלו עזים חולות במחלה. השירותים הווטרינריים הם אלה האמורים לנטר מחלות, להתריע ולהדריך את המגדלים ואת המחלבות מה יש לעשות במקרה שמתגלה מחלה מסוכנת.

במכתב שהעביר השבוע (א') למחלבה, ראש השירותים הווטרינריים, ד"ר משה חיימוביץ', ושהגיע לידי "גלובס", מורה האחרון למחלבה שלא לשווק חלב מהמשק של יונה לצרכי ייצור מוצרים לייצוא, אולם מתיר לגד לשווק מוצרים המבוססים על החלב הזה בשוק המקומי. המשמעות: מוצרים המיוצרים מחלב שמקורו בעדר שבו התגלתה המחלה אינם עומדים לכאורה בתקני האיחוד האירופי ומנהל הבריאות והמזון האמריקני, אולם מותרים לשיווק בישראל.

במסמך שהוציא חיימוביץ לאחר מכן נכתב: "כל חלב המגיע למחלבה ממשק המייצר את החלב, ואין עליו איסור יציאה מהמשק - ראוי לעיבוד למוצרי מזון. החלב המתקבל במחלבות גד תקין, בטוח וראוי לעיבוד ולצריכה".

מחלבות גד: המוצרים בטוחים לחלוטין לשימוש

במחלבות גד, שכאמור רוכשות מיונה את תוצרת החלב של העדר שבבעלותו, משוכנעים כי המוצרים הנמצאים כרגע על המדפים בטוחים לחלוטין לשימוש ולא מהווים כל סכנה.

לדברי מנהלת אבטחת האיכות במחלבות גד, ענת מנדלבאום, מוצרי חלב העזים שמשווקת המחלבה עוברים תהליך פסטור חזק משמעותית מזה המתחייב לפי התקנים, ובתהליך כזה מושמדים כל החיידקים, במידה שהיו כאלה: "הטמפרטורה הנדרשת לפסטור על-פי הנהלים היא 73 מעלות למשך 16 שניות. באורח קבע אנחנו מפסטרים חלב עזים ב-85-88 מעלות למשך חמש דקות. בפסטור כזה נהרס אפילו החלבון שבחלב, עובדה המוכיחה כי החלב סטרילי".

חיי המדף של מוצרי חלב עזים ארוכים מאלה של מוצרי חלב פרה (כ-25 יום למוצרי יוגורט עזים, וכ-45 יום למוצרי גבינות עזים) עובדה שבעטייה סביר להניח שגם בימים אלה נמצאים במקררים מוצרים שיוצרו מחלב שמקורו בעדר של יונה. עם זאת, טוענים כל הגורמים הקשורים כי המוצרים בטוחים לחלוטין לצריכה, בשל הפסטור.

לדברי מנדלבאום, לאחר שיחת הטלפון שהתקבלה במחלבה ביום חמישי הופסקה מיידית רכישת החלב מיונה. "כיוון שחלק מהסחורה שמיוצרת במחלבה הראשית של גד מיועד לייצוא, לא מוכנס מיום חמישי האחרון לתחומי המחלבה הראשית חלב מהמשק של יונה. החל מיום ראשון, אחרי שקיבלנו הנחייה מתאימה ממשרד החקלאות, אנחנו מעבירים את החלב שאנחנו רוכשים מיונה לקבלני משנה שלנו, שמייצרים לשוק המקומי גבינות תחת המותג גד".

מנדלבאום מבקשת להדגיש, כי אם היה למחלבה ספק קל שבקלים לגבי איכות מוצרים שכבר יוצרו, אלה היו מורדים מהמדפים מייד עם קבלת ההודעה. "כל הבדיקות שלנו מראות שאין שום בעייה להמשיך ולצרוך את המוצרים האלה".

ממשרד החקלאות נמסר בעניין ההוראה על הפסקת הרכישה מיונה, כי "ביום חמישי לא הסתיימה הפרדת העזים בעדר, ולכן נמנעו השירותים הווטרינריים מלאשר שימוש בחלב. נכון ליום ראשון הפעילות בוצעה ואושר השימוש בחלב".

וטרינר ותיק שעבד שנים רבות בשירות הווטרינרי, טוען כי הנחיית השירותים הווטרינריים שלא לייצא את המוצרים המיוצרים מהחלב, מעידה על כך שהבעיה קיימת: "האירופאים מקפידים על איכות המזון המשווק ברחבי האיחוד וכאן מזלזלים בבריאות התושבים. למה בשוק המקומי מותר לשווק מוצרים המבוססים על חלב מעדר שאין ספק בכך שהוא נגוע במחלה? זה כמו שחברת מקורות תעביר לברזים מים שידוע מראש שהם עשויים להיות מזוהמים.

"אם חברת מקורות מוצאת זיהום באחד ממקורות המים שלה מיד מודיעים בתקשורת ומבקשים מהתושבים להרתיח את המים, אבל לא יקרה מצב שמקורות תשווק מים מזוהמים במודע, גם אם אלה עברו סינון.

"דוגמה נוספת לכך היא מקרה מי עדן ונביעות. הייתה סטיה וחוסר התאמה בבדיקות הבקטריאליות של המים ומיד הופסק הייצור. הפסטור אמור להרוס את החיידקים אבל אם ברור מראש שחומר הבסיס עשוי להיות נגוע בחיידק מסוכן, למה לקחת את הסיכון הזה ולא להורות על הפסקת שיווק תוצרת החלב של העדר עד שהמחלה תמוגר סופית?".

משרד החקלאות עורך בדיקות קבועות

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה, כי לאחר בדיקת כלל העזים בעדר של אריק יונה מאשבול אותרו 31 עזים שנושאות את נוגדני חיידק הברוצלה ועזים ואלו הופרדו מן העדר והומתו. עוד נמסר, כי החל מאיתור המחלה בעדר, מקיימים השירותים הווטרינריים בדיקות ודגימות קבועות, הן על העדר עצמו והן על תוצרת החלב, על מנת לוודא כי אין עזים נוספות שנדבקו במחלה. על מנת למנוע הדבקה, העדר נמצא בהסגר תנועת בעלי-חיים. עוד נמסר, כי עדרי הצאן בישראל מחוסנים נגד מחלה זו באופן קבוע.

לדברי אנשי משרד החקלאות חיידק הברוצלה מושמד באמצעות טיפול בחום ולכן לאחר פסטור, החלב בטוח לשתייה. "במשק בו התגלתה המחלה נבדקו מיכלי החלב לפני שיווקם ונמצאו נקיים מנוגדני החיידק ולכן בטוחים לשתייה. למען הסר ספק ולשם יצירת טווח בטיחות, מבצעים בחלב זה פסטור כפול. תהליך הפסטור הראשון משמיד חיידקים שעשויים להימצא בחלב ולגרום למחלות והפסטור הכפול מעניק, כאמור, עוד 'חגורת ביטחון' לכך. אילו בבדיקה היו נמצאים נוגדני חיידקים בחלב, כלל החלב במשק היה מושמד, על אף שכאמור, החיידקים מושמדים בפסטור".

חשוב לציין, כי למרות שמדובר בהתפרצות שנייה של המחלה בעדר בחודשים האחרונים, וגם על התפרצות זו דווח לשירותים הווטרינריים כבר לפני כחודש, רק בסוף השבוע שעבר הוחל הטיפול הרגולטורי בעדר.

המשרד מסביר כי אסר על שיווק החלב למוצרים המיועדים לייצוא שכן דרישות הייצוא האירופאיות, המעוגנות בחקיקה הישראלית המסדירה ייצוא מוצרי חלב, מאפשרות קבלת מוצרי חלב אך ורק מעדרים שבהם לא היו עזים שחלו בברוצולוזיס ולכן אין אפשרות לייצא חלב ממשקים אלו בשלבי הטיפול. המשק המדובר משווק את תוצרתו למחלבת גד, המאושרת גם לייצוא, ולכן מחלבה זו קיבלה הנחיות בנושא.

ממשרד הבריאות נמסר, כי "חיידקי הברוצלה רגישים לחום ומושמדים בתהליכי הפסטור המתבצעים במחלבות. הסמכות לקביעת עדר כעדר בריא או נגוע, נתונה בידי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות. עד לרגע זה, העדר מהמשק במושב אשבול לא הוגדר כעדר נגוע באופן הפוסל את שיווק החלב למחלבות".

קדחת מלטה - מבעיות עיניים ועד למוות

זו לא הפעם הראשונה שהמחלה המסוכנת פורצת בחווה של אריק יונה. בתחקיר מוסף G של "גלובס" נחשף באחרונה כי בעל דיר עזים גדול בדרום, אריק יונה ממושב אשבול, הגיש תביעת נזיקין נגד השירותים הווטרינריים בטענה לרשלנות מצידם בטיפול בו כאשר פרצה לפני חודשים אחדים בעדר שלו מחלת קדחת מלטה (בורצולוזיס). לדבריו, בגלל ייעוץ לקוי הוא הרג בידיים חשופות כ-500 מהעזים הנגועות, וכתוצאה מכך נדבק במחלה ואושפז בבית חולים בסכנת חיים. השירותים הווטרינריים עדיין לא הגישו כתב הגנה.

המחלה, כאמור, מסוכנת ועשויה להביא גם למוות. אגב, חיידקי הברוצלה ידועים כאחד מסוגי הנשק הביולוגי. המחלה עלולה לפגוע בלב במוח ובעצמות ועשויה להתבטא כדלקת קרום המוח. ברוצלוזיס יכולה להתבטא גם בהפלות, בפגיעה במערכת המין הנקבית והזכרית ואף פגיעה בפוריות, וכן דלקות באשך וביותרת האשך, ועלולה לפגוע במערכות נוספות הכוללות את הכבד, מערכת העיכול, דרכי הנשימה, הדם והעיניים.

ממשרדו של ד"ר משה חיימוביץ, מנהל השירותים הוטרינריים במשרד החקלאות, נמסר בתגובה: "כל חלב המגיע למחלבה ממשק המייצר את החלב, ואין עליו איסור יציאה מהמשק, ראוי לעיבוד למוצרי מזון. החלב שהתקבל ממחלבות גד תקין, בטוח וראוי לעיבוד ולצריכה".