אחרי החגים יתייקר הכל? יצרני המזון נערכים להעלאות מחירים

חלק מהיצרנים מבקשים לנצל את אווירת היציאה מהמיתון ■ תנובה וטרה כבר העלו מחירים ■ מנכ"ל חברת מזון: "יצרנים ימצאו צידוק בעלייה במחירי הסחורות כדי להעלות מחירים וגם כדי לגשר על הפערים במכירות"

ההתאוששות בשווקים הפיננסים מתחילה לתת את אותותיה גם במחירי הסחורות, וחלק מיצרני המזון בארץ כבר נערכים להעלאת מחירים אחרי החגים. חלקם ימתינו לינואר 2010. כך נודע ל"גלובס".

תנובה וטרה כבר ביצעו בחודש האחרון העלאת מחירים בתחום החלב, ונראה כי זוהי רק סנונית ראשונה.

באופן רשמי בוחרות החברות להודיע כי לפי שעה לא הוחלט על עליית מחירים, אך מאחורי הקלעים אצל חלק מהיצרנים החלה כבר ההיערכות לקראת העלאת המחירים.

בעוד שחלק מהיצרנים מצדיקים את המהלך הצפוי בעלייה ריאלית של מחירי התשומות, אחרים מודים כי נוצרה הזדמנות לפצות על נזקי המיתון.

"מחירי התשומות התחילו לעלות. כאשר מחירי הגרעינים והמספוא שהם מקור כל החי, ומחירי המים שהם מקור כל הצומח - מתחילים לעלות, זהו הקטר של עלויות המזון. מצד ההיצע - יש כרגע סיבה. מצד הביקוש - הלחץ של המיתון יורד, השוק קצת משתחרר, במיוחד בארץ, והתוצאה היא שהביקושים מתחילים לגדול. מצד הצורך - הוא קיים כי כל החברות עברו שנה קשה מבחינה כלכלית, וכולם מחכים לפצות על הנזקים של המיתון", אומר מנכ"ל של חברת מזון גדולה.

"אין ספק כי אם השוק יתאושש, יצרנים ימצאו צידוק בעלייה במחירי הסחורות כדי להעלות מחירים - גם כדי לגשר על הפערים בצמיחה או בצניחה במכירות, בשל המיתון", אומר מנכ"ל חברת מזון אחרת.

הסוכר עלה, החיטה והתירס צנחו

חלק ממחירי הסחורות בעולם מראים בשבועות האחרונים סימני התאוששות אחרי שנפלו לשפל, אולם המחירים של כולם רחוקים עדיין ממחירי השיא שנרשמו בשנת 2008.

בעוד שמתחילת השנה השלים הסוכר עלייה של 65%, והקקאו עלייה של 9.5% - מחיר התירס ירד באותה תקופה ב-25.5%, מחיר החיטה ירד ב-24%, ומחירם של פולי הסויה רשם ירידה של 1.2%. מחיר האורז רשם אמנם עלייה, אבל הוא רחוק ממחיר השיא בכ-30%. התירס רחוק ממחיר השיא בכ-60%, וכך גם החיטה.

מנתוני סטורנקסט עולה כי מחירי העוף הקפוא, הגבינות הלבנות, הקוטג' ושימורי התירס לצרכן כבר הגיעו בחודש יולי בחזרה למחירי השיא שהם רשמו במהלך 2008. נזכיר כי במהלך 2008 חלה עלייה דרסטית בתשומות, אלא שלאחריה, עם פרוץ המשבר הכלכלי, הלכו מחירי התשומות ופחתו.

"הספקים הגדולים מנצלים את הכוח שלהם, ואני מאמין שהם יעלו מחירים למרות שאין להם סיבה. הדולר ירד, הנפט אמנם עולה, אבל הרמה שלו עדיין לא נושקת למחיר השיא שנרשם בשעתו ושבגללו העלו מחירים", אומר רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה.

השוקו, הקוטג' והיופלה התייקרו

לפי נתונים שנמסרו ל"גלובס" על-ידי אחד הקמעונאים, תנובה העלתה את מחיר הקוטג' ב-5% וכן העלתה את מחיר השוקו, היופלה והגבינה צהובה, בשיעור של 3% כל אחד. ימים ספורים לאחר מכן העלתה טרה את השוקו ב-4.5%, את גבינת פטה כבשים ב-6.1% ואת הגבינה הלבנה בשיעור דומה.

"ביצענו עליות מחיר במספר מצומצם של מוצרים, בשל עליות בתשומות. חומרי הגלם עולים. מחירי הדלק והסוכר עלו, ומה לא?", מסביר מנכ"ל טרה, ארן אלסנר. בהתייחס לשאלה אם צפויות עליות מחיר נוספות בשוק בהמשך, אומר אלסנר, "אם מגמת ההתאוששות תמשיך, אני מעריך כי יהיו עליות מחיר נוספות. בחודש אפריל מחירי מוצרי החלב המפוקחים ירדו. מחירי המוצרים המפוקחים צמודים למחיר החלב הגולמי, ולכן אם יעלה - גם מחיר המפוקחים יעלו".

תנובה טוענת כי עליית המחירים שביצעה במוצרי החלב "מינימלית" ובאה "עקב האינפלציה שהגיעה ל-2.7%. ההעלאה בוצעה מתוך רגישות למצב במשק, ולכן נמנעה החברה מכל שינוי במוצרי בסיס פופולריים, וביניהם חלב בקרטונים, גבינות לבנות, גבינות צהובות עמק ואריזות משפחתיות".

בהתייחס לשאלה האם תנובה עומדת לבצע עליות מחיר נוספות, אומרים בתנובה כי הם בוחנים "את מדיניות המחירים מעת לעת לאור המדדים במשק. מדובר בהתנהלות מסחרית של תנובה, ואין בכוונתנו לפרטה מעל דפי העיתון".

גם העוף מתייקר בימים אלה, בין היתר בשל הביקוש. לדברי אחד הקמעונאים, מחיר העוף לקמעונאי עלה מ-12 שקל לק"ג ל-14.5 שקל לק"ג, לא כולל מע"מ.

"התשומות מתייקרות, המע"מ יותר גבוה, והריבית קצת עולה - אז ברור שצריך לאפס את זה. אף אחד לא רוצה לממן מהכיס. אם תהיה תקופת צמיחה - אז יצליח להם (לספקים - א"ח), אבל אם עוד פעם התחרות תתגבר ותהיה מלחמה על המחירים - זה לא יצליח להם", אומר קובי טרייביטש, מבעלי השליטה ברשת טיב טעם. "במלחמה כמו במלחמה. לפני כמה ימים התפרסמו תוצאות של חברה שהרווח הגולמי שלה 40% והיא מרוויחה כבר רבעון 41 ברציפות. יש הרבה שומן בחברות האלה. במילים אחרות - השוק לא מסודר, ואין בו תחרות אמיתית. כשיש 3 יצרנים של קוטג' - אז גם אין תחרות".

הספקים מצדם מבקשים לשמור את הקלפים צמוד לחזה. אף אחד לא צריך הרי לעורר התנגדות ערב הקניות לחג.

כך, למשל, חברת המשקאות יפאורה-תבורי מסרה כי היא "שומרת לעצמה את הזכות שלא לחשוף את מהלכיה האסטרטגיים".

באסם אומרים כי "כרגע לא מתוכננות העלאות מחירים". תשובה דומה בנוסח "כרגע אין תוכנית להעלות מחירים" התקבלה מקבוצת שטראוס.

גם יצרנים בתחום הנון-פוד מוסרים כי לפי שעה לא התקבלה החלטה להעלות מחירים. "לא מתוכנן כרגע שום דבר", אומרים בחברת סנו.

ואילו מחברת חוגלה-קימברלי נמסר כי "בימים אלה אנו עדים למגמת התייקרות של חומרי גלם לכל רוחב המוצרים. אנו נעקוב אחר מגמה זו, ובמידת הצורך נקבל החלטות בעתיד".

11