דירוג בארונ'ס של החברות המכובדות בעולם: אפל ראשונה

אפל דורגה ב-2009 "רק" במקום הרביעי, אך השקת ה-iPad וגירסה מעודכנת של ה-iPhone הקפיצו אותה למעלה ■ גם העובדה שמנייתה זינקה בשנה האחרונה בשיעור של 102% סייעה לכך ■ רוב משתתפי הסקר מאמינים כי בשנה הבאה ייפגע הדירוג של טויוטה

לא פשוט להגדיר את המילה "כבוד". מילון אבן שושן מסביר כי פירושה "הערכה ויחס של אדיבות ודרך ארץ כלפי אדם", אך כש"בארונ'ס", השבועון הפיננסי המוביל בארה"ב, מנסה להגדיר את המילה "כבוד" לרגל הדירוג השישי במספר של החברות הכי מכובדות בעולם (כתבת השער של המגזין השבוע) הוא מצטט מנהל השקעות שהשתתף בסקר וטען כי "מדובר במושג שקשה להסביר אותו".

לדברי אותו מנהל, "יש מי שיחשוב שחברה כמו מקדונלד'ס אינה מכובדת. כל מה שהיא עושה זה לטגן המבורגרים. אך היא עושה מיליונים מהם, והיא טובה בזה, ולכן ראוי לכבדה". מקדונלד'ס וההמבורגרים שטיגנה נותרו השנה במקום השביעי.

בזכות האייפד

מי שהעפילה לצמרת היא לא אחרת מאשר אפל, פרי כפיו של סטיב ג'ובס, ומפתחת מוצרי הצריכה האלקטרוניים מהפופולריים בעולם. אפל דורגה בפעם הקודמת, ב-2009, "רק" במקום הרביעי, אך השקת האייפד וגרסה מעודכנת יותר של האייפון הקפיצו אותה למעלה. גם העובדה שמנייתה זינקה בשנה האחרונה בשיעור של 102% סייעה לכך.

"אפל מדורגת ראשונה מכיוון שיש לחברה יכולת לחשוב מחוץ לקופסה", אומר ל"בארונ'ס" ג'ון קריגן, ממנהלי ההשקעות שהשתתפו בסקר. "הם לא מנסים לנחש מה הצרכנים צריכים, כי אם אומרים להם 'הסתכלו על התקדמות הטכנולוגיה. זו מאפשרת לנו לעשות את זה ואת זה. אולי עדיין לא תרצו במוצר כזה או אחר, או אפילו אינכם יודעים מה לעשות איתו, אך אתם תרצו אותו ולכן אנו נפתח אותו'". אפל נסחרת כיום לפי שווי של 182 מיליארד דולר.

"בארונ'ס" מדרג את 100 החברות הגדולות בעולם (במונחי שווי) לפי מידת הכבוד שרוחשים להן מנהלי השקעות ברחבי ארה"ב, החל ממנהלים בחברות ייעוץ קטנות וכלה במנהלים בענקיות השקעות שמנהלות נכסים במיליארדי דולרים.

בסקר הנוכחי השתתפו 70 איש, והם דרגו את מידת הכבוד לפי חמישה קריטריונים עיקריים. הראשון, שמשקלו הוא הגדול ביותר בציון הסופי, הוא הנהלה חזקה (ראו גרף). השני בשקלול השנה הוא קריטריון האתיקה (על רקע משבר האשראי וספקות באשר לאופי הממשל התאגידי), ואילו במקום השלישי התמקם קריטריון שמודד את שקיפות האסטרטגיה העסקית של החברה.

גם למניה יש כבוד

שינויים בדירוג השנתי הם עניין שכיח, וכך גם הפעם. אפל נסקה למקום הראשון, לאחר שדורגה רביעית בשנה שעברה; יצרנית מוצרי הצריכה ג'ונסון אנד ג'ונסון ירדה למקום השני מהמקום הראשון; ברקשייר התאוויי , חברת ההשקעות של וורן באפט, ירדה מהמקום השני למקום החמישי; ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל נותרה במקום השלישי, ואילו ענקית המחשוב IBM ביצעה קפיצה משמעותית מהמקום ה-14 למקום הרביעי, בעוד רשת הקמעונאות וול מארט נפלה מהמקום החמישי למקום ה-12.

ב"בארונ'ס" מסבירים כי גם להתנהגות המניה יש משקל במידת הכבוד, ומדגישים כי מניותיהן של רוב החברות שנכללו בדירוג הציגו ביצועים מרשימים בשנה האחרונה. "כשמחשבים שווי נכסים - פיזיים, פיננסיים ואף מוניטין - גם למחיר המניה יש מקום. בעלי המניות משלמים כסף עבור מידת הכבוד של החברות מכיוון שחברות מכובדות שומרות על שוויין לאורך זמן".

ואכן, המניות של רוב החברות שמובילות השנה את הדירוג, נסחרות במחיר גבוה, או נמוך רק במעט מזה שהן נסחרו בו טרם נפילת ליהמן ברדרס. במקרה של אפל מציינים במגזין כי "אם בעל מניות באפל היה נרדם בקיץ 2008 ומתעורר רק בחג המולד 2009, הוא לא היה מפסיד אגורה מכיסו". מניית אפל נסחרת כיום לפי מחיר של 200.38 דולר, 43% מעל המחיר טרם נפילת ליהמן.

טויוטה לפני המשבר

מלבד IBM, חברה נוספת שביצעה קפיצה משמעותית היא גוגל, שעלתה מהמקום ה-23 למקום השמיני, לאחר שמנייתה זינקה בשיעור של 49%. ב"בארונ'ס" מדגישים כי הסקר בוצע לפני פרסום הידיעה בדבר מאבקי החברה בממשל הסיני, ולא בטוח שמשתתפיו לקחו בחשבון את ההתפתחות הזו.

ברקשייר התאוויי נפלה למקום החמישי מהמקום השני, ולטענת "בארונ'ס" הדבר נובע מהרכישה השנויה במחלוקת של חברת הרכבות ברלינגטון, שבוצעה תמורת 34 מיליארד דולר. "החברה גדולה מדי עבור מנכ"ל אחר חוץ מבאפט. עדיף שהחברה הייתה מחלקת את הכסף לבעלי המניות", אומר אחד ממנהלי ההשקעות.

ולבסוף, יצרנית הרכב היפנית טויוטה מוטור, שעלתה לכותרות על רקע פגם שנמצא בדוושת הגז של חלק ממכוניותיה, עלתה למקום השישי מהמקום השמיני, וגם הפעם מדגישים ב"בארונ'ס" כי הסקר נערך בטרם נודע על המשבר אליו נקלעה החברה. בשאלון שנערך לאחר היוודע הדירוג נמצא כי רוב משתתפי הסקר מאמינים כי בשנה הבאה ייפגע הדירוג של טויוטה.

"אף אחד אינו חסין בפני החוק הקשה של שוק ההון: הדבר היחיד שקשה יותר מלקבל כבוד הוא לשמור עליו", מסכם ה"בארונס".

22