האביר איל גבאי ומלחמתו במונופולים

הממשלה כבר בטח תדע איך לנהל את חחא"י - חברת החשמל והאינטרנט לישראל

יוסי לובטון הוא מנכ"ל משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי והפרסומאי של HOT

בוקר אחד התעורר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מר איל גבאי, וגילה את האביר על הסוס הלבן שיפתור את תחלואי המשק ויביא מזור לשוק התקשורת.

מיהו אותו אביר? לזה נגיע מיד.

איל גבאי החליט כך פתאום להכריז על בזק ו-HOT כדואופול בשוק התקשורת, ולטענתו יש לטפל בדואופול באספקת תשתית אינטרנט מהיר בישראל. מאחר שאיל גבאי הוא כלכלן מוכשר ממני ועברו שנים רבות מאז היינו שנינו סטודנטים לכלכלה באוניברסיטה העברית, בדקתי מהי הגדרת דואופול בספרות.

אז בקצרה: "במצב דואופול, בגירסתו המודרנית, מגיעות שתי הפירמות, על-ידי התאמות הדדיות, כל אחת לכמות המוצעת של רעותה... התוצאה בשיווי המשקל, בדומה למקרה של מונופול, היא כמות קטנה יותר ומחיר גבוה יותר של המוצר מאלה שהיו מתקבלים בשוק תחרותי".

אז על איזה דואופול מדבר גבאי? בואו נפנה לעובדות. מר גבאי בטח זוכר את אותו מונופול ממשלתי "בזק", שמאז שהופרט - נהפך לאחת החברות המצליחות במשק, עם צוות ניהולי מהטובים שיש, עם רמת שירות שהרבה חברות פרטיות יכולות רק להתקנא בה, ואפילו עם יכולת להשיא במקביל את תשואת בעלי המניות שלה לשיאים חדשים.

הפרטה במיטבה. וכן, אותה בזק גם השקיעה בשנה האחרונה סכום עתק של מעל מיליארד שקל בהקמתה של אחת מרשתות התקשורת המתקדמות בעולם - רשת NGN. השקעה שדרך-אגב התעכבה לא מעט בשל הרגולטור.

אבל בזה בזק לא עצרה: בזק השקיעה כ-50 מליון שקל בפרסום NGN! כ-50 מליון שקל שכל דואופול היה משלשל לכיס בעלי המניות שלו. לא כך, מר גבאי?

ומהצד השני - HOT. חברה פרטית שב-10 השנים שחלפו כמעט והובלה אל עברי פי פחת על-ידי הרגולטור. חברה שבעלי המניות הפרטיים שלה ספגו הפסדים מצטברים של כ-2 מיליארד שקל, אבל בניגוד למסורת הנהוגה בארץ - עמדו בכל המחוייבויות הרגולטוריות שלהם, המשיכו להשקיע ביצירה עברית מאות מליוני שקלים מדי שנה, הקימו את ה-VOD המצליח בעולם, הקימו רשת טלפוניה שפתחה את עידן התחרות בתקשורת הנייחת, וכאשר בזק הקימה את רשת ה-NGN - הקימה HOT במקביל, במהירות שיא ובהשקעה לא קטנה את רשת ה-UFI, כדי להציע ללקוחותיה אינטרנט במהירות של 100 מגה.

איזה דואופול מטורף נתגלה כאן. ממש שיכתוב של התיאוריה הכלכלית. אבל כל העובדות שתוארו לעיל לא נחשבות כנראה. גבאי מצא את האביר על הסוס הלבן. מיהו אותו אביר? נא לשבת -חברת החשמל! אני חוזר שנית - חברת החשמל.

כן. זאת שלפני כמה ימים קראתם שהשכר בה הוא הגבוה בעולם. זאת, שיש כמה מעמיתיו של גבאי לשירות הציבורי שאומרים עליה כי היא "חברה שיש לה מדינה", ולא להפך. זאת, שכמו כל מונופול טוב, מייצרת במשך עשרות שנים כותרות על העסקת מקורבים, על חריגות שכר, על הטבות שונות ומשונות לעובדים. היא ולא אחרת אבירת התחרות של מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

האם כעת נקרא על הטבה נוספת לעובדי חברת החשמל - אינטרנט חינם לכל עובד? האם לשם ילכו כעת כספי משלם המסים?

אבל אל דאגה. הממשלה תדע איך לנהל את חחא"י, בשמה החדש (חברת החשמל והאינטרנט לישראל): הוא תדאג שלא יהיה סבסוד צולב בין השירותים של חברת החשמל. איך עושים את זה בדיוק? מי יוודא שלא יהיה כתוב בדו"חות של חברת החשמל שמגזר האינטרנט מפסיד ומגזר החשמל הוא רווחי? או להפך? או שמא הומצא פטנט סודי שטרם שמעו עליו במחוזותינו?

אז מר גבאי הנכבד, ישנם הרבה חוליים בשוק הישראלי. ישנם מקומות שבהם כשל השוק פוגע בצרכן, והלוואי ומנכ"ל משרד ראש הממשלה יסייע לפתרונם. גם שוק התקשורת זקוק לתיקונים כאלה ואחרים. אבל לא כאן ולא כך. בהצלחה.