אל-על באולטימטום: מפסיקים לאבטח את טיסות ארקיע וישראייר

מנכ"ל החברה אליעזר שקדי במכתב לשר התחבורה: "מה-31 במארס נפסיק לספק שירותי אבטחה לחברות הישראליות האחרות" ■ "מצפים לקבל החזר ושיפוי מלאים מהמדינה"

האם טיסותיהן של ארקיע וישראייר לחו"ל בסכנה? מכתב מיוחד ששיגר אמש (א') מנכ"ל אל-על אליעזר שקדי לשר התחבורה ישראל כ"ץ מבשר כי החברה מתכוונת "להפסיק ליתן שירותי אבטחה לחברות התעופה הישראליות האחרות, החל מיום 31 במארס 2011".

עד מועד זה, כותב שקדי, תעמוד אל-על לרשות חברות התעופה הישראליות על מנת לסייע להן בהקמת מערך אבטחה חלופי.

כיום מספקת אל-על את שירותי האבטחה שלה גם למתחרותיה מבית בכל נמלי-התעופה העיקריים, אך כפי שנחשף ב"גלובס" כבר בחודש מאי השנה - כחלק מניסיונותיה של החברה להתייעל כלכלית ולעמוד בתחרות מול חברות התעופה הזרות, קיבלה אל-על החלטה אסטרטגית להפסיק את אספקת שירותי אבטחת התעופה לחברות האחרות ובהמשך גם לה עצמה.

החלטה זו מקבלת גיבוי גם במגתבו הנוכחי של שקדי הכותב: "הפסקת שירותי האבטחה תאפשר לאל-על לנהל את מערך הסיכונים בצורה הולמת ותקטין את חשיפת החברה".

בחברה הודיעו כי הם מברכים על כוונת משרד התחבורה להקים רשות ממלכתית לאבטחת התעופה הישראלית - בהתאם לסיכום בין השר כ"ץ לבין נשיא ארגון התעופה הבינלאומית, יאט"א, שביקר השבוע בארץ.

"אני מברך על שנאמר על-ידיך באופן רשמי בפגישה עם נשיא יאט"א העולמי בנוגע לכוונתך להקמת הרשות הממלכתית, אשר תהא אחראית באופן מלא לאבטחת התעופה הישראלית, הן מבחינה מבצעית והן מבחינה כספית ותאפשר לחברות התעופה הישראליות להתחרות באופן הגון מול חברות בעולם".

מאחר שתהליך הקמת הרשות עשוי להימשך שנים ארוכות - באל-על כותבים כי הם מצפים לקבל החזר מלא ושיפוי מלא מהמדינה עבור אבטחת הנוסעים.

"לפיכך", כותב שקדי לשר כ"ץ במכתב אליו מכותבים גם שר האוצר ומנכ"לי החברות המתחרות, "נבקשך לכלול החזר מלא בגין עלויות אלה כבר בתקציב המדינה לשנת 2011 - אשר עומד על סדר יומר של הכנסת בשבועות הקרובים".

מנכ"ל ארקיע, גדי טפר, מסר בתגובה: "ארקיע מברכת על הודעת שר התחבורה בדבר הקמת הרשות הממלכתית לאבטחת התעופה בישראל ובטוחה כי מדינת ישראל, כאחראית על ביטחון התעופה לא תפקיר את הנושא החשוב והמהותי".