טרכטנברג ברשת: כמה גולשים? כמה לייקים? כמה ציוצים?

נספח של 18 עמודים מהדוח הסופי של הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי עוסק כולו באופן שבו חברי הוועדה יצרו קשר ישיר עם הציבור באמצעות האינטרנט והרשתות החברתיות

בין אם מסקנות ועדת טרכטנברג, שהוגשו אתמול (ב') לראש הממשלה, נושאות בשורות חדשות לעתיד הכלכלי חברתי של כולנו, ובין אם לא - יש מסקנה אחת ברורה מקיץ המחאה של 2011: קולו של הציבור נשמע בקול חזק וברור. שימוש נכון ומושכל ברשת האינטרנט והרשתות החברתיות השונות, בלי כמובן להמעיט במצוקות השונות של אזרחי המדינה, הוציאו את הציבור מהאדישות שלו ומהבית.

תפקידן של רשת האינטרנט והרשתות החברתיות לא פסחו מעל ראשם של חברי ועדת טרכטנברג, בראשותו של הפרופסור מנואל טרכטנברג, וב-18 עמודים מתוך הדוח מתוארת עבודת חברי הוועדה מול הציבור באמצעים אלה, בנוסף למפגשים אישיים של חברי הוועדה עם פעילי המחאה במאהלים השונים ברחבי הארץ.

בזירת האינטרנט השתמשה הוועדה באתר הידברות, שעבר התאמה לצרכי הוועדה וכן באתר שיתוף הציבור הממשלתי. באתר הידברות ביקרו כ-35 אלף גולשים שונים (יוניקים), נצפו בו למעלה מ-180 אלף דפים ובסך-הכול נאספו בו כ-3,336 הצעות גולשים לוועדה. רוב הצעות הגולשים שנשלחו לוועדה באמצעות אתר הידברות עסקו בהצעת פתרונות למצוקת הדיור (38.3%), וכרבע מן ההצעות עסקו בשירותים חברתיים.

"ניתן לומר כי מפגשי השיתוף, כמו גם הפניות שהופנו אל הוועדה בערוצים השונים, הטביעו את חותמם על חברי הוועדה", כך נכתב בדוח המסכם. "כל אלה יצרו חיבור ישיר ושוטף עם האזרחים ועם הדברים שביקשו להפנות לוועדה, והשפיעו על עבודת החברים".

הנושאים המרכזיים שעלו לדיון בוועדה בעקבות פניות הגולשים נגעו בעיקר לפתרונות דיור לצעירים וסטודנטים, פיקוח על מחירי השכירויות, תחבורה ציבורית, חינוך חינם מגיל 3, הגברת התחרותיות במוצרים בסיסיים בשוק ונושאים רבים אחרים.

באמצעות 'קול קורא' שפרסמה הוועדה מספר ימים לאחר התכנסותה הפומבית הראשונה, התקבלו כ-1,391 פניות מהציבור, ומתוכם הופיעו בפני הוועדה כ-90 אנשים.

ועדת טרכטנברג עשתה שימוש גם בשידורי וידיאו חיים, ובמהלך פעילותה של הוועדה שודרו באתר הוועדה, בשידור חי, 8 מפגשים של חברי הוועדה.

הזירה הגועשת ביותר של המחאה החברתית התרחשה ברשתות החברתיות, בעיקר בפייסבוק ובטוויטר. גם משם לא נעדר יו"ר הוועדה והקים את עמוד הפייסבוק "צוות מנואל 2011", בו יכלו כלל הגולשים בפייסבוק לפנות ישירות אל פרופסור טרכטנברג. עד כה נרשמו לדף זה (עשו 'לייק') כ-3,963 גולשים, ביקרו בו כ-17 אלף גולשים שונים (יוניקים), ופורסמו בו כ-198 פוסטים, לעומת 1,918 פוסטים שפורסמו על-ידי הגולשים בדף.

בחשבון הטוויטר של הוועדה, Team Manuel 2011@, פורסמו כ-700 ציוצים ואחריו עוקבים כ-600 גולשים, ובבלוג הרשמי של צוות מנואל ביקרו כ-9,279 גולשים שונים.

לצוות מנואל הייתה נוכחות גם באתר שיתוף הווידיאו יו-טיוב, שבו פורסמו 14 סרטוני וידיאו של פרופסור טרכטנברג ודיונים מהוועדה, כאשר הסרטון הנצפה ביותר, "מנואל על צוות ספיבק", צבר כ-3,700 גולשים.

"חברי הוועדה נחשפו לרעיונות חדשים ולמידע חדש; חברי הוועדה נחשפו לעוצמת המצוקה, הכאב והתסכול של אזרחים בסוגיות מסוימות, ועל-ידי כך השתנתה הפרספקטיבה שלהם על בעיות להן היו מודעים", נכתב בסיכום הפרק על שיתוף הציבור. "הוועדה סבורה כי קיימת ציפייה ציבורית אמיתית של האזרחים להרחבת ערוצי הדיאלוג שביניהם ובין מקבלי ההחלטות ורשויות הביצוע, וכי ציפייה זו היא חלק אינטגרלי מסדר יומה של המחאה".