גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המבקר על משרד הביטחון: חוסר יעילות, הפסדים כספיים

המבקר לינדנשטראוס מותח ביקורת חריפה על מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני: הפלה בין חברות, אישר עסקה ביטחונית עם מדינה שנאסר לסחור עמה ופעל בלי סמכות ■ משרד הביטחון: "הביקורת מקדשת את הביורוקרטיה על פני התכליתיות"

אישור עסקאות: בניגוד להנחיות

מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי שני, אישר לחברה ביטחונית ישראלית לבצע עסקה עם מדינה, בניגוד לעמדת משרד החוץ - כך קובע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בדוח השנתי המתפרסם היום (ג'). המבקר מתריע על ליקויים מהותיים בניהול רישיונות השיווק והיצוא הביטחוניים על-ידי משרד הביטחון, הניתנים על-ידי האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י).

הביקורת חשפה כי חרף ההנחיות, שני איפשר לאחת החברות הביטחוניות הישראליות למכור ערכה מסוימת למדינה, שזמן קצר קודם לכן החליט משרד החוץ להפסיק את הייצוא הביטחוני אליה בעקבות שינויי מדיניות ביחס לאותה מדינה. מהדוח עולה כי בסוף 2010 אישר ראש אפ"י, מאיר שליט, באישורו של שני, את העיסקה. מלבד ההתעלמות המופגנת של ראשי משרד הביטחון מעמיתיהם במשרד החוץ, המבקר העיר כי בהחלטתם, שני ושליט הפלו לרעה חברה ביטחונית ישראלית אחרת שבאותו זמן ביקשה לייצא ממוצריה לאותה מדינה.

ליקויים בהתנהלות משרד הביטחון והמנכ"ל שני נמצאו בעוד ארבע עסקאות, שלוש מהן לא באו לכדי מימוש. המבקר קבע כי שני פעל בלי סמכות; לא קיים את חוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני ותקנותיו; קיבל החלטות בלי עבודת מטה סדורה ולא התייעץ כמתבקש עם שר הביטחון, אהוד ברק. לדעת המבקר, אי מילוי הוראות חוק הפיקוח ביחס לתיאום ולהתייעצות עם משרד החוץ מעלה חשש לפגיעה באינטרסים המדיניים של ישראל.

ממשרד הביטחון נמסר: "משרד הביטחון מצר על כך שצוות הביקורת לא מביא לידי ביטוי את המורכבות והרגישות שבניהול מערכות יחסים אסטרטגיות-ביטחוניות עם מדינות שונות, ואת המשמעות האסטרטגית שיש למערכות יחסים אלה בשימור היתרון האיכותי של צה"ל. הביקורת איננה מתחשבת בנסיבות המיוחדות ומקדשת את הביורוקרטיה על פני התכליתיות".

פרויקט המל"טים עם תע"א: הפסדים נרחבים

ממצאי הביקורת בעניין התקשרות של משרד הביטחון וצה"ל עם תע"א חושפים ליקויים משמעותיים בתהליכי קבלת ההחלטות בעניין אישור ומימוש פרויקט המוגדר סודי בתחום המטוסים ללא טייס. מדובר בתוכנית שאפתנית בהיקף כספי גדול, שנועדה להביא לשיפור דרמטי ביכולות של מערך המל"טים. בשל רגישות הנושא, הדוח המלא נותר חסוי.

המבקר קובע כי בניהול הפרויקט נפקדו תכנון וראייה מרחבית הולמים, מצב שהוביל להפסדים כספיים נרחבים למערכת הביטחון.

מתע"א נמסר: "מנכ"ל התע"א פעל ופועל לשנות את התרבות הארגונית ושם דגש על קבלת פרויקטים עם שולי רווח נאותים". החברה פעלה בשנים האחרונות נמרצות ברוח המלצות המבקר ואף תמשיך בכך בעתיד".

ממשרד הביטחון נמסר: "מינהלת המל"טים, בשיתוף התע"א, למדה את ממצאי הדוח והפיקה את כל הלקחים המתבקשים. יודגש, כי אין בביקורת כדי להוריד ולו במעט מהיקף ועוצמת ההישגים של מערכת הביטחון ומדינת ישראל בתחום זה".

מיגון טנקים: העדפת רפאל על פני תעש, ללא מכרז

פרק נרחב בדוח מקדיש המבקר להצטיידות צה"ל במערכת ההגנה לכלי רק"מ (רכב קרבי משוריין) מפני טילים נגד טנקים מסוג "מעיל רוח" של חברת רפאל. המבקר חושף ליקויים בעבודת המטה של צה"ל ושל משרד הביטחון, תוך העדפת המערכת של רפאל על פני מערכת דומה של תעש המכונה "חץ דורבן", וזאת בלי לקיים בנושא מכרז לפי חוק חובת המכרזים.

בעוד המערכת של רפאל מותקנת בטנקי המרכבה סימן 4, המערכת של תעש תוכננה להיות מותקנת על הנמ"רים (נגמ"ש-מרכבה) החדישים. למרות זאת, מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, חזר בו מהתוכנית והחליט כי גם הנמ"רים וגם טנקי המרכבה יישאו מערכת הגנה זהה כדי לחסוך בעלויות של שתי מערכות שונות. מהדוח עולה כי בסוף 2010 הורה שני לבדוק היתכנות לאחד את הפרויקטים של רפאל ושל תעש.

העמדה של שני הציתה תבערה בין רפאל לבין תעש, שתיהן חברות ממשלתיות: מנכ"ל תעש, אבי פלדר, דרש להיות הקבלן הראשי של הפרויקט לפיתוח המערכת המשולבת עם רפאל. אלא שברפאל דרשו בדיוק אותו דבר. בניסיון להוציא את העגלה מן הבוץ, קבע שני לפני כשנה כי רפאל תהיה הקבלן הראשי, אלא שמבקר המדינה מצא כי שני חרג בכך מסמכותו, שכן לא התקיים בנושא מכרז.

סוגיית המכרז שלא התקיים וההעדפה המובהקת של רפאל הן רק חלק מהליקויים: המבקר מצא כי ההערכה של משרד הביטחון בנוגע ליכולת לשלב מבחינה טכנולוגית בין רכיבי המערכת של רפאל ורכיבי המערכת של תעש לא התבססה על עבודת מטה; משרד הביטחון לא העריך מבעוד מועד את מידת הנכונות של החברות לשתף פעולה זו עם זו; ולא נעשתה עבודת מטה ראויה שתבחן את מידת התרומה של מערכת כזו לצה"ל על רקע החלופות הקיימות ועוד.

שני מסר למשרד המבקר כי המערכת של תעש לא בשלה וכי החלטתו התקבלה על רקע איתנותה הפיננסית של תעש. המבקר פנה לשר הביטחון, אהוד ברק, והתריע על תהליכים לקויים בקבלת החלטות בנושא, שמשמעותם הצטיידות במאות מערכות הגנה לטנקים ולנגמ"שים בעלות של מיליארדי שקלים. המבקר דרש מברק לפעול כמתחייב בחוק ולפרסם מכרז טרם ייעשו מהלכים שיקשו על האפשרויות לשנות את פני הדברים ולתקן את הטעון תיקון.

ממשרד הביטחון נמסר: "כל עוד נקבע ע"י הגורמים המקצועיים במפא"ת ובצה"ל כי 'מעיל רוח' היא המערכת הבשלה והמבצעית היחידה שבנמצא, מערכת הביטחון תמשיך להצטייד בה".

תעש: קריסת קווי ייצור אסטרטגיים

משרד הביטחון הזניח במשך שנים את תעש, לא הזרים לה תקציב שהיה דרוש לתחזוקת קווי הייצור של תחמושת כבדה שנחוצה לצה"ל לשעת חירום, חייב אותה להחזיק בקווים אלה אף שאינם רווחיים אך בפועל הזמין ממנה כמויות זעומות. כשהחברה לא הייתה מסוגלת לספוג הפסדים נוספים - היא החלה לסגור על דעת עצמה חלק מקווי הייצור שהוגדרו "קווים אסטרטגיים עבור המדינה". במסגרת בדיקת מעקב בנושא, קובע המבקר כי "משרד הביטחון וצה"ל פעלו באופן לא יעיל... המשמעות היא איבוד יכולות ייצור של תחמושת כבדה לצה"ל ופגיעה במוכנות לעת חירום".

שר הביטחון, אהוד ברק ומנכ"ל משרדו, אודי שני, היו ערים לאורך כל הדרך למצב וידעו על קריסת קווי הייצור של התחמושת הכבדה, אך בחרו לפתור את הבעיה בקביעה שלפיה הסוגיה תוסדר במסגרת פתרון כולל להבראת תעש. בהתייחס לכך העיר מבקר המדינה כי "ראוי ששר הביטחון יפעל בהקדם לקבלת החלטה מגובה בתקציב מתאים בנוגע לקווי ייצור של תחמושת כבדה בתעש שיש לשמר, וזאת ללא התניה כלשהי".

ממשרד הביטחון נמסר: "לאחר מלחמת לבנון השנייה, משרד הביטחון וצה"ל קיימו תהליך בחינה מחודשת של כלל יעדי ההצטיידות ותוכנית הצטיידות שהושלמה רק לאחרונה. כל עוד לא תאשר הממשלה מתווה תקציבי למערכת הביטחון ותאשר את התוכנית הרב-שנתית שלה, לא ניתן יהיה להוציא לדרך את התוכנית ולהשלים את הפערים בסוגי התחמושת הרלוונטיים של צה"ל. בכל מקרה, התוכנית נועדה לכסות את צורכי מערכת הביטחון בלבד ואינה משחררת את הנהלת ודירקטוריון תעש מצעדי ההבראה המתבקשים".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות' הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס