היום: ראש עיריית בת-ים לשעבר ייכנס לכלא ל-8 חודשים

שלומי לחיאני יתייצב הבוקר בכלא חרמון כדי להתחיל לרצות את העונש שנגזר עליו, לאחר שהורשע בהפרת אמונים במסגרת הסדר טיעון ■ בחודש שעבר דחה העליון את בקשתו לערער על עונשו

שלומי לחיאני / צילום: תמר מצפי
שלומי לחיאני / צילום: תמר מצפי

שלומי לחיאני מתחיל לרצות את עונש המאסר שנגזר עליו. לחיאני, ראש עיריית בת-ים לשעבר, יתייצב הבוקר (א') בכלא חרמון שבגליל התחתון, כדי לרצות את העונש של 8 חודשי מאסר שנגזר עליו בגין הרשעתו בהפרת אמונים.

"הבוקר בא כהרגלו. מרגיש כמו רץ מרתון אשר מגיע לאצטדיון לישורת האחרונה. 8 שנים מאז פתיחת החקירה, 6 שנים מאז המעצר - וכעת גראנד פינאלה. מחכה לטקס", כתב הבוקר לחיאני בכרטיס הטוויטר שלו.

נזכיר כי לחיאני הורשע במסגרת הסדר טיעון בבית משפט השלום בתל-אביב, אך השלום גזר על לחיאני עונש של עבודות שירות בלבד. הפרקליטות לא השלימה עם ההחלטה וערערה על קולת העונש לבית המשפט המחוזי, שבחודש אפריל האחרון החמיר בעונשו של לחיאני וגזר עליו עונש של 8 חודשי מאסר בפועל. זאת, בנוסף על קנס בסך 250 אלף שקל שהוטל על לחיאני ועל הקלון שנקבע כי דבק במעשיו וירחיק אותו מהזירה הציבורית ל-7 שנים לפחות.

"אמון הציבור מבוסס על ההערכה שמשרתיו עושים את מלאכתם בניקיון-כפיים, והוא ספג מכה קשה מהתנהלותו של לחיאני. ניגוד העניינים שבו פעל לחיאני הוא צורם ובוטה. כאשר הציבור מאבד את אמונו ברשויות השלטון, הוא מאבד את אמונו באמנה החברתית", כתבו שופטי המחוזי.

השופטים ציינו כי לעבירת הפרת האמונים יש פנים רבות. "במקרה הנוכחי, לצערנו, אנחנו נאלצים להסכים עם התביעה כי מדובר בהפרת אמונים הגובלת בשוחד. המלחמה בשחיתות לא יכולה להיעצר, והיא מחייבת ענישה בעלת מסר חד-משמעי. שקללנו את זכויותיו של לחיאני, והן אינן מעטות, אך האמירה הנורמטיבית מחייבת מאסר מאחורי סורג ובריח".

בית המשפט העליון דחה את בקשת רשות הערעור של לחיאני על גזר הדין. השופט אליקים רובינשטיין כתב בהחלטת העליון כי תרומתו ופועלו של לחיאני לא נעלמו מעיני בית המשפט, אולם הוסיף כי "על המערכת המשפטית מוטלת החובה להוקיע שחיתות ציבורית, ובמקרה דנא רמתה של זו גבוהה ואינה רחוקה מעבירת השוחד... כאן באים אנו לטענה בדבר שיקול הרתעת הרבים".

שופט העליון מני מזוז, שכיהן כיועץ משפטי בתקופת חקירות לחיאני, המשיך ואמר כי "אלמלא הסדר הטיעון, ראוי היה עונש חמור בהרבה. משנחתם - נכון היה למצות את הדין עם המבקש קרוב לרף העליון של טווח הענישה שנקבע בהסדר".