גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניצב מני יצחקי: אנו מסרבים לרוב ההצעות להפוך לעדי מדינה

יצחקי, ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה לשעבר, בכנס לשכת עוה"ד: "יש הרבה עדי מדינה? ריבוי חקירות מביאה לריבוי עדים" ● סנגורו של עד המדינה ניר חפץ: "הוא קיבל חסינות מלאה בגלל התמורה שעדותו עשויה לספק" ● נציג הפרקליטות: "אני יכול להבין את הביקורת שאנחנו בעצם 'קונים' עדות"

ניצב בדימוס מני יצחקי / צילום: תמר מצפי
ניצב בדימוס מני יצחקי / צילום: תמר מצפי

ניצב בדימוס מני יצחקי, ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה עד לאחרונה, נשא הבוקר (ג') דברים בכנס לשכת עורכי הדין באילת, במסגרת פאנל בנושא עדי מדינה

"על בסיס חשיפה שלי לעשרות, ואולי למאות עדים, אפתח במסקנה שאני מצדד בעדי מדינה, נקודה", אמר יצחקי. "עדי מדינה חסכו פיצוצים, פגיעה בחיי אדם, חסכו עבירות מין ואלימות במשפחה, חסכו גזילה של מאות מיליונים מקופת המדינה, חסכו כאב של קורבנות פוטנציאליים תמימים".

לדבריו, "תמיד היו עדי מדינה, עכשיו הם בתדירות גבוה והם בשיח הציבורי... ישנו ניסיון שיטתי ומתכוון לטשטוש את הציבור בין עד מדינה לעד שנדרש על-פי חוק לתת עדות.

"קפצנו בצורה דרמטית ביכולות שלנו, גם מבחינת טכנולוגיה, ועדי המדינה סוגרים לנו מעגל. המהפך התקיים לדעתי בפרשה 242 (ישראל ביתנו, ב"ש) ובפרשה 512 (שעוסקת במספר משפחות פשע), שפתחו לנו ציר רחב לעדים במדרג השני".

יצחקי הגיב גם למספר טיעונים הנשמעים נגד עדי מדינה, ובייחוד נגד עדי מדינה בפרשיות שחיתות: "הטיעון שזאת עבודה קלה למשטרה, אני אומר לכם בצורה ישירה שההפך הוא הנכון. המשימה מחייבת אותנו עכשיו לשמור עד ולטפח אותו, הוא נותן טונות של מידע, מסית אותנו מהתוכנית המקורית שלנו, ואנחנו מתנהלים לפי הקצב שהוא מכתיב, למרות שאנחנו לא אוהבים את זה.

"לגבי הטיעון שיש ריבוי עדים, הנוסחה מאוד פשוטה - ריבוי חקירות מביאה לריבוי עדים. עלינו בהיקף החקירות. אנו מסרבים, תקשיבו טוב, למרבית הבקשות. לגבי הטיעון שהתיק חלש, ולכן מגייסים עדי מדינה - זה טיעון נכון. אבל במרבית המקרים התיק חזק, אחרת לא היה עד מדינה, אין מתנדבים.

"בנוגע לשימוש של עדי מדינה בפרשיות שחיתות - המשקל שלהם הוא עצום בפרשות האלה, כי בשחיתות יש קשר שתיקה. לאף גורם אין אינטרס, הזיכרון מתעדה בכניסה ללהב. לכן תוכנית הגיוס חייבת להיות יצירתית שתוביל את הפחות מושחת לספר. השחיתות מתחת לרדאר בדרך-כלל, היא נעשית ללא ריח וצבע, ללא עקבות, עד המדינה פורם לנו למעשה את הקשר ועוזר לנו להבין את הסיפור. אנחנו מכוונים אל הקמב"ץ, שהוא מי שעשה הכי מעט ויודע הכי הרבה".

עו"ד יוסי קורצברג מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) התייחס לביקורת הציבורית על תשלום כסף לעדי מדינה, והאם אין חשש שהתשלום מהווה למעשה 'קנייה' של העדות שהתביעה מחפשת: "אני יכול להבין את הביקורת שאנחנו בעצם 'קונים' עדות, אבל זאת תפיסה לא נכונה, כי אנחנו בודקים מה הוא אומר. ואם בזכות הכסף העד נותן לנו בסוף עדות אמת, שמחוזקת בראיות נוספות, אז אני שואל אתכם, האם פיענוח של פרשה כל-כך חמורה לא מצדיק את התשלום ששילמנו? האם כחברה המהלך הזה לא משתלם, עם כל הביקורת וכל התחושה הלא נוחה? לדעתי אם אנחנו עומדים ברף הזה, של עדות אמת, אני חושב שהמחיר הוא מוצדק". 

סנגורים לא אוהבים לייצג עדי מדינה

עו"ד דורית נחמני-אלבק, הסנגורית הציבורית המחוזית (מחוז מרכז), התייחסה למעורבות של הסנגוריה הציבורית כמייצגת עדי מדינה: "זה לא סוד שסנגורים לא כל-כך אוהבים לייצג עדי מדינה. אנחנו מייצגים את כל מי שעל-פי חוק זכאי לייצוג, ובשנים האחרונות אנחנו מוצאים את עצמנו יותר ויותר מייצגים עדי מדינה בשלבים מוקדמים של ההליך.

"הניסיון שלנו מלמד שיש עכשיו יותר מקרים שהמדינה חותמת הסכם עם עד המדינה, ללא ייצוג, ולפעמים מאחורי גבו של הסנגור המייצג. בשנים האחרונות נעשות יותר פניות אלינו, מתוך הבנה שעד מדינה שלא מיוצג יכול לא להבין על מה הוא חתם, ואז מגיעים למצב שהוא מפר את ההסכם וחוזר בו מגרסאות קודמות.

עו"ד נחמני-אלבק סיפרה על מקרה ספציפי בו חזרה המדינה מהסכם עם עד מדינה, לאחר שזה שינה את גרסתו באופן מינורי לקראת עדותו בבית המשפט: "לפני כמה זמן הגיע אלינו עד מדינה שחתם ושיתף פעולה עם המשטרה, אחרי 3 שנים הנאשמים הועמדו לדין, ובמסגרת ריענון העדות שלו במשטרה לקראת המשפט הוא שינה את הגרסה שלו בקשר לכמה נתונים קטנים... המדינה החליטה לבטל איתו את הסכם עד המדינה ולהעמיד אותו לדין על כל האישומים. בית המשפט אמר שלמרות שעד המדינה שיתף פעולה ושינה גרסה רק לגבי שני פרטים קטנים, החוזה מאפשר את זה".

עו"ד אילן סופר, המייצג את עדי המדינה מיקי גנור (פרשה 3000) וניר חפץ (פרשות ראש הממשלה נתניהו), התייחס לאתגר בניהול המשא-ומתן עבור לקוח שעומד להפוך להיות עד מדינה: "חלון הזמן הצר הזה, מהרגע שאתה פוגש את החשוד ועד השלב שנחתם עד המדינה, הוא האתגר הסניגוריאלי המורכב ביותר שאני נתקלתי בו. אתה נדרש לעשות ניתוח, לרכוש את אמון הלקוח, להבין האם הוא משתף אותך בצורה מלאה, או שהוא עובד עליך. אתה צריך ליצור את גשר האמון בין החשוד ובין המשטרה והפרקליטות, והכול נעשה במסגרת זמן מאוד קצרה ומוגבלת, ואתה נדרש לקבל החלטות הרות -ורל, כמעט להכתיב אותן ללקוח, שהוא מאוד מבולבל בשלב הזה, ולקוות שאתה משיג עבורו את התוצאה הטובה ביותר. בניסיון שלי, כדי להתמודד עם הקונפליקטים, אני מנחה את עצמי לפי עיקרון אחד לבד - טובת הלקוח. בכפוף למגבלה אחת, שאני לא אנחה את הלקוח שלי להגיד דברים שהם אינם אמת למשטרה". 

בהמשך התייחס סופר לטענה שחפץ קיבל הנחת סלב בדמות חסינות מלאה בתמורה לעדותו נגד ראש הממשלה והמעורבים הנוספים בפרשות בהן הוא יעיד: "הוא קיבל את מה שהוא קיבל בגלל התמורה שעדותו עשויה לספק לפרקליטות והמשטרה מחד, ומאידך תפקידו המינורי עד זניח בפרשה בכללותה. הוא בהחלט פעל ועשה דברים, על חלקם הוא בוודאי לא צריך להתגאות, אבל הוא רחוק מלהיות מחולל הפרשה".

לגבי שיקוליו של חפץ לחתום על ההסכם, הסביר סופר: "מהניסיון שלי, לא בגלל פשפשים בתאי המעצר אנשים נורמטיביים חותמים על הסכם עד מדינה. הם חותמים כי בניתוח שלהם הם מעריכים שהאלטרנטיבה עדיפה פחות. במקרה של ניר חפץ השיקול היה לא להיגרר למשפט ארוך, הוא לא רצה להפוך להיות מוקד בפרשה שגדולה ממנו עשרות מונים".

השופט בני שגיא: אין מקום לביקורת שיפוטית כבר בשלב החתימה על הסכם עדי מדינה

השופט בני שגיא מבית המשפט המחוזי בתל-אביב התייחס לשאלת המנחה, עו"ד נתי שמחוני, בנוגע להצעה שכבר קיימת לשילוב ביקורת שיפוטית כבר בשלב החתימה על ההסכמים עם עדי המדינה: "אני לא חושב שההצעה הזאת ישימה וטובה, אני לא חושב שהיא תוביל אותנו בסופו של דבר לתוצאות הרצויות. חתימה על הסכמי עדי מדינה בפרשות הגדולות דורשת מעורבות עד צוואר של הפרקליטות. עד המדינה מספר איזה יעדים הוא יכול להפליל, צריך לבדוק איזה ראיות סיוע יש, צריך לתעדף מבחינת התביעה על איזה יעד אפשר לוותר. להכניס שופט לכל התמונה הזאת, גם אם הוא לא יהיה השופט של התיק העיקרי, אני חושב שזה עודף מידע, שרצוי שהשופטים לא יחשפו אליו. בסופו של דבר הפרשות מצטלבות ומתקשרות, ולכן להפוך שופט למעין פרקליט על בנקודה של עדי מדינה - זה בעייתי.

"העדים האלה מעידים בסופו של דבר בהליך, ואז בפריזמה של הגנת הנאשם, יכול בית המשפט להתייחס בראיה לאחור, אבל לא בראיה צופה פני עתיד, שזאת עבודתה של התביעה. בית המשפט יחכה לו בסוף הדרך, ויפקח אז". 

עו"ד אורי קורב, עד לאחרונה פרקליט בכיר בפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) ומי שליווה את פרשות 1000 ו-2000 בתחילת דרכן, התייחס לשאלה בנוגע לריבוי עדי מדינה באותה פרשה: "זה תלוי בתיק, צריך לבדוק כל עניין לגופו. צריך לדבר על הפיל שבחדר, הרבה פעמים זאת לא העבירה, אלא העבריין. דינו של ראש הממשלה לא כדינו של אדם אחר, לטוב ולרע... ברור לגמרי שכשיש דמות שמעניינת אותך, וודאי שזה נכנס במארג השיקולים, ואז צריך להחליט האם נכון לתת יותר עדים רק בגלל שמדובר בראש ממשלה".

באשר לנסיבות החתימה של חשודים על הסכמי עדי מדינה, התייחס קורב: "השוטרים אומרים לפעמים 'אנחנו נשבור אותו, והוא יחתום', אנחנו (הפרקליטות, ב"ש) מסבירים להם שאי-אפשר לפעול כך, זאת לא עילת מעצר, אבל איך אומרים במערכון של ארץ נהדרת? 'כך יצא'.

"יכול להיות שבתוך ההנחיות המקצועיות צריכה להיות הנחיה שאומרת שכאשר אדם נמצא במעצר, בוודאי רשויות האכיפה לא צריכות ליזום את זה, כי האדם נמצא במצב ששיקול-הדעת שלו לא הכי טוב. במסגרת הרצון לחפש את האמת, חשודים במצב הזה מוכנים להגיד הכול, ולכן צריך לבחון את זה בשבע עיניים, וקשה לעשות את זה כשהאדם נמצא במעצר, כי ההתנהגות שלו לא בהכרח רציונלית". 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח