גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוויר פסגות: פיז'ו-סיטרואן שוב מנסה לכבוש את פלח היוקרה

הפעם היא מנסה לעשות את זה עם קרוס-אובר מתוכנן היטב ● הביצועים והייחוס אולי לא ירשימו את בעלי הגרמניות, אבל זו הזדמנות טובה לחוות את מיטב הטכנולוגיה שיש לתעשיית הרכב להציע כיום מבלי להרגיש שנשדדתם

 

הקמת מותג פרימיום חדש מבראשית הוא "הגביע הקדוש" של תעשיית הרכב. זהו מסע הרפתקאות יקר ועתיר סיכונים לחיפוש אחרי יעד מיתולוגי וחמקמק, שאמור להבטיח למוצאיו עושר, כבוד ותהילה לאין קץ - אבל בפועל מביא בדרך כלל בעיקר מפח נפש ותסכול.

הסיכויים הקלושים לטפס לצמרת של פלח היוקרה הנחשק לא הפריעו עד היום לכל יצרני הרכב כמעט לנסות ולנגוס פלח ממנו. קונצרן פיז'ו-סיטרואן, למשל, עושה בימים אלה את הסיבוב השני שלו בניסיון להציב את המותג "S" בפלח הפרימיום. הסיבוב הראשון, שהחל ב-2009, היה די מהוסס וכלל שיווק גרסאות פרימיום על בסיס דגמים קיימים, עם בידול שבוצע בעיצוב, גימור ואבזור (ופרסום). המכוניות שווקו באולמות התצוגה של סיטרואן תוך הדגשת הקשר לדגם ה-DS ההיסטורי הנערץ של המותג.

קרוסבק DS7

האסטרטגיה הזו לא נשאה את הפירות המקווים והסיבוב השני החל בשנה שעברה עם השקת הקרוס-אובר היוקרתי DS7 "קרוסבאק". הפעם מדובר בפיתוח דגם ייחודי למותג, שתוכנן מבראשית כרכב פרימיום. במקביל, ליין הדגמים הקיימים של המותג קוצץ, אולמות התצוגה הופרדו, המותג הפך ליחידה עסקית עצמאית וכל קשר מוצהר לחברה האם טושטש ביסודיות.

גם העיצוב פונה לדרך שונה. אם בסיבוב הראשון הושם דגש על עיצוב יצירתי ושובר מוסכמות (ע"ע DS5, למשל) הרי שעיצוב הקרוסבק מכוון למיין-סטרים של שוק היוקרה. לכלי יש פרופורציות קרוסאובר קלאסיות, פרופיל שמרני ומשטחי גוף עגלגלים-מוצקים והדוקים, שכאילו שוכפלו מהתרשימים ההנדסיים של אאודי ושות'. הגריל השחור והענק בעל הזוויות המושחזות הוא דווקא בהשראת לקסוס, ומי שיחפש היטב ימצא קצת אינפיניטי בזווית החדה שבה משתפל עמוד הגג האחורי אל הזנב.

הייחוד נמצא בפרטים: פנסים אחוריים בתצורת מטריצת-יהלום מלוטשת, חישוקים מורכבים ומרהיבים, פגוש קדמי מסובך לייצור וכמובן פנסי ה-LED הראשיים, שבעת הפעלתם מסתובבים על צירם ויוצרים חיזיון אור דינמי מרהיב - אולי כמחווה היסטורית לדגם הסיטרואן XM . התוצאה הסופית הוא רכב שנראה יקר ויוקרתי. רכב ההדגמה שלנו משך הרבה תשומת ברחוב הישראלי, כולל מבעלי רכבי פרימיום שתהו מי השחקן החדש והמסתורי שפולש לטריטוריה שלהם.

אם מעצבי החוץ הוחזקו ברסן קצר, הרי שמעצבי הפנים קיבלו יד חופשית והתוצאה מזכירה קצת את הסט של מסיבת הכובען ב"עליזה בארץ הפלאות". לוח מחוונים דיגיטלי מרצד בשלל צורות מחוכמות וצבעוניות; מסך LCD הענקי והדקיק, נוסח מרצדס S קלאס, שמציג מכלול מסחרר של תפריטי שליטה וגרפיקה עם גיבוי של מתגים פיזיים שכמעט חבויים מתחתיו; קונסול מרכזי שמעוטר בשתי שורות אנכיות של מתגי שליטה מוכספים מסביב למוט הילוכים נוסח ג'ויסטיק של XBOX ואפילו ריפוד עור עם תצורה מורכבת של קימורים ובליטות. ויש גם שעון אנלוגי (של יצרן צרפתי נחשב), שסב על צירו בעת ההתנעה.

הוסיפו לכך תאורת LED בכל פינה עם פוטנציאל לבחירת גוונים פסיכדליים, וקיבלתם מסע מרתק אל סצנת העיצוב הניאו-טכנולוגי העכשווית של פאריס. בהחלט חוויה ייחודית ומרתקת, אם כי לא בהכרח ידידותית לטכנופובים או לחובבי תפעול אינטואיטיבי. היינו שמחים להחליף כמה מילים עם הגאון שהציב מתג בלם היד החשמלי בצמוד למתג פתיחת החלון. גרסת ה"אופרה" הבכירה בה נסענו מגיעה כסטנדרט עם אבזור טוטלי למדי, שהמתחרים אוהבים לגבות עבורו הון בתור אקסטרה - החל מגג פנורמי מרהיב, מסאז' לגב, מערכת קול משובחת, ניהוג סמי-אוטונומי ומערכת יעילה לראיית לילה יחידה מסוגה בפלח

החדשנות - סליחה, אוונגרד - לא באה על חשבון גימור וחומרים ברמה גבוהה, שאין להם מה להתבייש מול המיטב של גרמניה ויפן. ריפוד עור הנאפה מרגיש ומריח כמו חבילות עבות של שטרות, בידוד הרעשים עוטף את הנוסעים בשכבה עבה של בידוד והחוויה האקוסטית תרבותית מאוד. התא גם ימלא בקלות מטלות משפחתיות עם חלל מרווח לחמישה מבוגרים בגובה ממוצע, תא מטען שימושי וסף כניסה/יציאה נוח לבני כל הגילים.

סיטרואן בכלל וה-DS ההיסטורית בפרט זכו לתהילה בזכות שילוב בין נוחות נסיעה מרחפת ליכולת דינמית משובחת וה-DS7 ממשיכה את המסורת בסיוע טכנולוגיה עדכנית. הרכב מגיע לישראל כסטנדרט עם מערכת של בולמים ממוחשבים עם חיישנים, שסורקים את פני הכביש ומתאימים את השיכוך בזמן אמת (באירופה זו אופציה). במקביל הם גם מאזנים את המרכב תחת עומסים צדדיים בפניות. זוהי אופציה נדירה בפלח המחיר הזה ורוב המתחרים היוקרתיים גובים עליה תוספת של עשרות אלפי שקלים - אם היא בכלל מוצעת.

המערכת הזו ב-DS7 לוקחת את הרכב לטרייטוריית הפרמיום עם בידוד מרשים מהאספלט הישראלי המצולק ונסיעה חלקה ומעודנת בעיר ומחוצה לה, שאינה באה במחיר נטיות גוף בולטות בפניות הדוקות או על חשבון היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות. ההגה קצת מעורפל במצב הרגיל, אבל מצב התכנות הספורטיבי מחדד את ההיזון החוזר ומעניק שינויי כיוון מהירים. מניפיק.

בעוד כמה חודשים תגיע אלינו גרסה היברידית-נטענת של הקרוסבק, ובינתיים היא מגיעה אלינו עם מנוע 2 ליטר טורבו-דיזל מסורתי, שמייצר 180 כ"ס ומומנט בריא של 41 קג"מ. הטורבו-דיזל הזה אינו מעודן כמו הדיזלים המקבילים של אאודי וב.מ.וו, ובהתנעת בוקר טרטורו האופייני נשמע היטב. גם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.4 שניות לא מרגשת ימינו - הגרמנים עושים זאת בכמעט שנייה פחות. אבל בנסיעה עצמה צליל המנוע כמעט אינו נשמע וכאשר הוא נדרש לספק את התוצרת הוא עושה זאת היטב עם תאוצות עתירות מומנט בכל שיפוע, צבירת מהירות נוסח קטר רכבת ושיוט נטול מאמץ על הכביש המהיר.

תיבת 8 המהירויות מספקת העברות חלקות, זריזות יחסית ונטולות זעזועים וצריכת הדלק הריאלית, בסביבות 15 קילומטרים לליטר סולר, מכובדת לכלי מהקטגוריה הזו. עם מרווח גחון מוגבל יחסית והנעה קדמית בלבד, זה לא כלי להרפתקאות שטח.

השורה התחתונה מורכבת. אובייקטיבית, הקרוסבק החדש הוא רכב פרימיום ראוי, שמייצג השקעה הנדסית וטכנולוגית יקרה. במחיר של כ-240 אלף שקל ועד כ-300 אלף לדגם המפואר ביותר, ובהתחשב באופציות הטכנולוגיות הכלולות במחיר, הוא גם מציע יחס אבזור וטכנולוגיה למחיר שעושה בית ספר למתחרים. הבעיה היא שמדובר בפלח שבו הסטטוס והמוניטין הוא שם המשחק וקשה לנו לראות יצרן חיצוני, וצרפתי, מצליח לחצות את המחסום. כך או כך, זו בהחלט אופציה ראויה ל"מטפסים מלמטה", שרוצים לחוות את המיטב שיש לתעשיית רכבי היוקרה להציע בנקודת הנוכחית, מבלי לפשוט את הרגל. 

חלק מהמתחרות

אלפא סטלביו מילאנו

ב-290 אלף שקל, גרסת ה"מילאנו" ההתחלתית של אלפא סטלוויו מציעה אווירה יוקרתית-ספורטיבית וממדים מכובדים בתוך הרכב וממנו. במחיר הזה רשימת אופציות הנוחות והטכנולוגיה מוגבלת יחסית, אך יש שלדה אתלטית, הנעה כפולה ומנוע 2 ליטר טורבו-בנזין עם 200 כ"ס, שמאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-7.2 שניות.

ג'יפ צ'ירוקי

במחיר של 210 עד 320 אלף שקל מציע הצ'ירוקי החדש עיצוב אלגנטי וקשוח וממדים מכובדים. הגרסאות הבכירות עמוסות בגאדג'טים ועזרי פאר כמו שהלקוחות האמריקנים אוהבים והמנוע הוא 3.2 ליטר צמא עם 271 כ"ס. ייחודו של הכלי הוא ביכולת עבירות מרשימה, בהתאם למסורת המותג.

קאדילק XT5

335 אלף שקל, לפני מבצעים, הוא מחירו של קאדילק XT5. הממדים נדיבים, בסיס הגלגלים ארוך והמשקל העצמי מעל 1.8 טון. לגרסת הבסיס יש הנעה קדמית ומנוע V6 בריא בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 310 כ"ס ודוחף את הכלי מאפס ל-100 בפחות מ-8 שניות. האבזור התקני שופע למדי.

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; ההנג סנג קפץ בכ-2.5%

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה