גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פלג אין הדור הבא: הכירו את הדור הבא של רכבי היוקרה שעדיין נהנים מהטבות מס

פרצה האהודה והמוכרת ביותר בשנתיים האחרונות היא כלי הרכב בעלי ההנעה ההיברידית–נטענת (פלאג-אין), שכבשו בסערה את המכירות בפלח רכבי היוקרה ואת ערוצי הייבוא האישי והמקביל

רשות המסים ויבואני/רוכשי הרכב בישראל מנהלים זה שנים רבות משחק של "חתול ועכבר". רשות המסים מנסה לסתום את כל פרצות ומקלטי המס, שעשויים לפגוע בהכנסות העשירות ממיסוי רכב (ולו גם סמלית), אבל השוק מצליח למצוא פרצות חדשות ומסתער עליהן. הפרצה האהודה והמוכרת ביותר בשנתיים האחרונות היא כלי הרכב בעלי ההנעה ההיברידית-נטענת (פלאג-אין), שכבשו בסערה את המכירות בפלח רכבי היוקרה ואת ערוצי הייבוא האישי והמקביל. זאת, הודות להטבה של כמעט 60% במס הקנייה, ששווה לרוכשים עשרות עד מאות אלפי שקלים ומגדילה גם את רווחיות היבואנים.

ברשות המסים אומנם חורקים שיניים, אבל שר האוצר נחוש שלא לבטל את ההטבה, כך שהחגיגה נמשכת בינתיים. השוק הזה ממשיך להתפתח גם בעולם ואל הדגמים המוכרים היטב בישראל עתידים להצטרף בעתיד הנראה לעין עוד דגמים, שחלקם יגיעו בייבוא מקביל.

הנה כמה דוגמאות שטרם עלו על מסכי הרדאר בישראל. 

לינקולן AVIATOR: וולבו על הכוונת

לינקולן, מותג הפאר של פורד, אמור היה להיכנס לנעליים הגדולות והיוקרתיות של וולבו וריינג’רובר, שהיו לפני עשור חלק מקבוצת פורד המורחבת, אבל נמכרו בנזיד עדשים בתקופת המשבר הכלכלי. ההבטחה טרם התממשה ולינקולן מסתפקת בינתיים בעיקר בשוק הצפון אמריקני. אבל, המצב הזה עשוי להשתנות החל מהשנה הבאה, כאשר לינקולן תתחיל להשיק ליין שלם של דגמים היברידיים וחשמליים ותפתח את מערך הייצוא הבינלאומי שלה.

הסנונית הראשונה היא רכב הפנאי-שטח החדש AVIATOR, שמיועד להתחרות ישירות בדגמים כמו וולבו XC90 ואפילו ריינג’רובר ספורט. הכוונות הללו בולטות מאוד בעיצוב החיצוני שמציג קווי מתאר מוצקים-מלוטשים נוסח אירופה ומוסיף עליהם הידור אמריקאי טיפוסי דוגמת גריל ענק ונוצץ ושימוש נדיב בכרום לאורך הגוף ולרוחבו.

פורד טרם שחררה מפרטים טכניים מלאים, אולם הכלי יגיע כסטנדרט עם שבעה מקומות ישיבה פלוס מקום סביר למטען. החידוש המרכזי, שהופך אותו רלוונטי במיוחד עבורנו, הוא הנעת פלאג-אין, שמבוססת על מנוע חשמלי חזק, סוללה שנטענת גם מרשת החשמל ומנוע טורבו-בנזין 2 ליטרים. הטווח החשמלי המרבי בין טעינות אמור לעמוד על כ-50 ק"מ פלוס-מינוס וצריכת הדלק הרשמית תנוע באזור ה-30 ק"מ לליטר.

פרט לכך, יצויד הכלי במיטב החידושים הדיגיטליים של הקבוצה כולל מערך מתקדם לסיוע בנהיגה ואפשרות להשתמש באפליקציה בטלפון כתחליף למפתח הרכב - כולל שליטה מרחוק בהתנעה, בפתיחת תא המטען וכו’. ניתן יהיה אפילו לשגר את קוד הפתיחה לטלפון של אחרים - בני משפחה, מוסכניק וכו’ - כדי שיוכלו להשתמש ברכב גם ללא מפתח.

המחיר לא ידוע, אולם אפשר לצפות לתמחור באזור ה-XC90 פלאג-אין, שכידוע, זוכה אצלנו להצלחה רבה בזכות הטבת המס ההיברידית.

הונדה קלאריטי PHEV: משפחתית מתוחכמת ויקרה

מעט מאוד מותגים מייצרים כיום דגמי פלאג-אין קומפקטיים ו/או משפחתיים. הסיבה לכך די ברורה. אלה כלים יקרים מאוד לייצור, על גבול ההפסד ליצרן, שיקרים גם לרכישה. לפיכך, הכדאיות שלהם תלויה בהטבות מס, שיכולות להתכווץ או להיעלם על-פי גחמות פוליטיות. לעומת זאת, ברכבי יוקרה ורכבי כביש-שטח יוקרתיים, קל יותר להטמיע את העלויות במחיר הכולל. זו הסיבה שרוב היצרנים שכן מייצרים דגמים כאלה, דוגמת יונדאי (איוניק), טויוטה (פריוס) ופולקסווגן (גולף), מקפידים על שיווק בעצימות נמוכה ורוב השוק מדלג על השלב הזה וקופץ ישר לחשמליות "נטו".

גם להונדה יש משפחתית פלאג-אין אולטרה-מתוחכמת, אך ספק אם שמעתם עליה אף שהיא נמכרת בארצות הברית זה כשנה. הקלאריטי PHEV היא האחות האקזוטית של ההונדה סיביק. ממדיהן דומים פחות או יותר, אבל לקלאריטי יש עיצוב האצ'בק עתידני, נוסח רכבי תצוגה, עם חיפוי אווירודינמי על הגלגלים האחוריים.

העיצוב מסתיר מתחתיו שלדה ייחודית והרבה טכנולוגיה מתקדמת. הונדה לא עיגלה פינות וציידה את הרכב במנוע חשמלי חזק ובסוללה אימתנית של 17 קילוואט, שביחד עם מנוע 1.5 ליטר בנזין ירקרק מייצרים הספק כולל של 211 כ"ס. צריכת הדלק הממוצעת היא של 67 ק"מ לליטר ויכולת לנוע על חשמל למרחק של 75 ק"מ - שיא חדש בסגמנט.

הנדסה יפנית קפדנית אפשרה לארוז את כל הטכנולוגיה הזו תוך הותרת מרווח משפחתי רציני בתא הנוסעים ושמירה על חלוקת משקל אופטימלית. עם זאת, היא לא זולה: החל מ-34 אלף דולר בארצות הברית, לפני זיכוי המס. אצלנו הונדה עדיין לא מאפשרת ליבואן לייבא את הרכב, אבל כבר ראינו כזו מסתובבת כאן על הכבישים בחסדי הייבוא המקביל (ומשרד התחבורה).

קאדילק CT-6 פלאג-אין: האופציה הסינית

גרסת הפלאג-אין של קאדילק CT-6 המפוארת ממחישה עד כמה מסוכן ו"פוליטי" עלול להיות פלח כלי הרכב הירוקים בימינו. היא החלה את דרכה בתחילת העשור כפרויקט דגל של GM, שבו השקיעה החברה מאות מיליוני דולרים בפיתוח ובהקמת פס ייצור נפרד בסין. היא יצאה לשוק הסיני ב-2016 ולשוק האמריקאי ב-2017, וזכתה לביקורות אוהדות.

אולם בטרם הספיקה לצבור נפח מכירות, הגיעה מלחמת הסחר של ממשל טראמפ והפכה את הייצוא שלה לארצות הברית לבלתי כדאי. החודש הודיעה החברה כי בשנה הבאה היא תפסיק לשווק את הרכב בארצות הברית. נכון לרגע זה, היא עדיין נמכרת בארצות הברית, מה שעשוי לשמור על זמינותה בייבוא עקיף.

פוליטיקה לחוד, המכונית מצוידת במערכת הנעה, שמשלבת מנוע 2 ליטרים טורבו ביחד עם מנוע חשמלי וסוללה של 19 קילוואט. על-פי נתוני היצרן, ההספק הכולל עומד על כ-335 כ"ס והיא מסוגלת לזנק מאפס ל-100 קמ"ש בפחות מ-5.5 שניות ועדיין להחזיר ממוצע משוקלל של יותר מ-100 ק"מ לליטר הודות לטווח נסיעה חשמלי של כ-50 ק"מ.

היא גם מגיעה עם כל הפאר והטכנולוגיה של הסדרה, פלוס כמה גאדג’טים ייעודיים כולל מערכות ניהוג סמי-אוטונומיות. המחיר בארה"ב, לפני הפסקת הייצוא, התחיל בכ-74 אלף דולר לפני הטבת המס הפדראלית - שווה ערך פחות או יותר למחיר של ב.מ.וו סדרה 5 פלאג-אין.

גם אם המכונית עצמה תיעלם בין דפי ההיסטוריה, קאדילק מבטיחה שמערכת ההנעה שלה תמשיך להתקיים ותוצע כנראה בדגמים עתידיים של החברה - ייתכן שבדור הבא של "אסקלייד".

DS7 קרוסבאק E-TENSE: חשמל צרפתי

ה-DS7 קרוסבאק, דגם הדגל היוקרתי של מותג הפרמיום DS מבית קונצרן פיז’ו-סיטרואן (ואופל), נחת בישראל השנה, אבל עד כה לא הותיר חותם משמעותי על השוק. לא מעט בשל העובדה שהגיע עם מנוע טורבו-דיזל בלבד בעידן שבו רוב השוק נע לכיוון דגמי פלאג-אין. את הפער השיווקי צפוי הקרוסבאק לסגור בשנה הבאה עם הגעת גרסת הפלאג-אין הייבריד שמכונה "E-TENSE".

הרכב משלב בין מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין, בהספק של 200 כ"ס לבין מנוע חשמלי רציני של 80 קילוואט וסוללה של כ-13 קילוואט. ההספק הכולל עומד על 300 כ"ס והמומנט הוא 45 קג"מ, שזמין כמעט מסיבובי סרק. כל המכלול הזה אמור לספק לו נתונים תחרותיים מאוד בפלח: טווח נסיעה על חשמל בלבד של עד כ-50 ק"מ על-פי מבחני התקינה העדכניים (WLTP), מהירות נסיעה על חשמל בלבד של עד 135 קמ"ש וטווח נסיעה רצוף משוקלל של כמעט 1,000 ק"מ על מכל דלק מלא וסוללה טעונה במלואה.

סיטרואן השקיעה לא מעט בטכנולוגיית הטעינה ומספקת את הכלי עם מטען ביתי תלת-פאזי, שיכול לטעון את הסוללה במלואה בתוך כשעתיים בלבד. חיבור לשקע חשמל רגיל יעשה את אותה עבודה תוך כ-8 שעות.

כמקובל בכלים כאלה, יש גם מצב נהיגה שבו מנוע הבנזין פועל כגנרטור ומטעין את הסוללה תוך כדי נסיעה. המנוע החשמלי גם מספק מעין "הנעה כפולה", שנכנסת לפעולה אוטומטית בעת אובדן אחיזה. הביצועים מכובדים בהחלט: אפס ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות ותאוצת ביניים מ-80 ל-120 קמ"ש ב-4.4 שניות. כל זה עם פליטת CO2 של פחות מ-50 גרם לק"מ וצריכה משוקללת של כמעט 50 ק"מ לליטר.

העיצוב הפנימי המרהיב נותר ללא שינוי ומיקום הסוללות ברצפה הותיר גם את נפח תא המטען כמעט ללא שינוי לעומת הגרסה הרגילה. האבזור והעיצוב שונה במעט מהגרסה הרגילה, והוא כולל חישוקים חדשים וייעודיים. המחיר הוא עדיין בבחינת נעלם: הרכב יהיה יקר יותר באירופה מגרסת הדיזל הנוכחית, אבל בסיוע הטבת המס המקומית, יש להניח שהוא יתומחר בצורה די אגרסיבית.

עוד כתבות

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

צ'אט AI מסתורי מטריף את הרשת, והעקבות מובילות לסם אלטמן

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

אאורה מוכרת בגבעתיים חלומות לפינוי בינוי. העירייה לא מכירה את הפרטים

בדיווח לבורסה כללה החברה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית בעיר ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי