גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על רקע המשבר: לאן נעלמו הדירקטורים בחברות התקשורת

המשבר העמוק בענף התקשורת, כפי שבא לידי ביטוי בדוחות האחרונים לבורסה, מוביל לשאלה מתי יבינו קברניטי החברות שלאורך זמן לא ניתן להמשיך בלי צעדי התייעלות דרמתיים ● ניכר שמשרד התקשורת מתחיל להבין את עומק הבעיה, אבל תפוח האדמה הלוהט הזה כבר יתגלגל לשר הבא

ניר שטרן, מנכ"ל סלקום / צילום: תמר מצפי
ניר שטרן, מנכ"ל סלקום / צילום: תמר מצפי

הדוחות האחרונים של חברות התקשורת חשפו את עומק המשבר שבו מצוי השוק. בשורה התחתונה, כל החברות מפסידות כסף אם מנטרלים כל מיני תרגילים חשבונאיים. אלו לא רק בשורות רעות עבור החברות. גם המשקיעים, משרד התקשורת והציבור כולו צריכים להיות מודאגים.

שלשום (ב') פרסמנו כי משרד התקשורת מבין את עומק המשבר וכבר החל להיערך למצב של משבר עמוק בשוק, שיכול להגיע עד לקריסה של אחת החברות. הדאגה של משרד התקשורת בהחלט במקומה, כי העובדה שהוא מנהל רגולציה של שוק שנמצא במשבר מעמידה אותו כל הזמן בפני הדילמה: כיצד יושפעו ההחלטות שיקבל על המפעיל שמפסיד כסף.

כשמשווים את התוצאות של פרטנר לסלקום ב-2018 רק בפעילות הסלולרית, מבינים מדוע פרטנר הצליחה לייצר נראות - חשובה מאוד יש לומר - שסלקום, בניהולו של ניר שטרן, נמצאת במצב קשה יותר. גם אם מנטרלים כל מיני משחקים חשבונאיים, ובפרטנר בניהולו של איציק בנבנישתי יש לא מעט כאלה. 

בשורה התחתונה, הפעילות הסלולרית בפרטנר פשוט נשחקה פחות. הנתונים מלמדים שפרטנר במונחים שנתיים נשחקה בפעילות הסלולר (הכנסות משירותים והכנסות מציוד קצה) ב-4% לכ-2.5 מיליארד שקל, וסלקום נשחקה ב-12% לכ-2.4 מיליארד שקל. פלאפון גם נשחקה באותו שיעור כמו בפרטנר, והפעילות אצלה הסתכמה ב-2.4 מיליארד שקל.

למרות העובדה שהאינדיקציות מראות שסלקום נשחקה יותר, הרי שבשורה התחתונה צריך להבין שההשוואה בין החברות הסלולריות הפכה לכמעט בלתי אפשרית. מדוע? ראשית, צריך להוציא את פלאפון מהמשוואה, כי היא היחידה שיש לה רווחי מימון, ולכן אין לה החובות של סלקום ופרטנר. שנית, הרווח הנקי של פרטנר וסלקום משקלל את נתוני הפעילות הקווית ואת האינטרנט - שירותים שאין לפלאפון, ולכן עוד יותר קשה להשוות בין החברות. ולבסוף, פלאפון נמנית עם קבוצת בזק, והחיים בצלה נוחים יותר.

ההשוואה הופכת למורכבת יותר כשמבינים שכל חברה מסווגת את הציוד קצה בסעיפים אחרים. לדוגמה, חברה אחת מוכרת טלוויזיות ומסווגת אותן כציוד קצה סלולרי, וחברה אחרת מסווגת אותן בתור ציוד קצה נייח.

השיעור שאפשר ללמוד מגולן טלקום

לצורך התרגיל המחשבתי, למרות הקושי והתרגילים הפיננסיים של כל חברה וחברה, בואו נשווה את הרווח התפעולי בסלולר בלבד של החברות הוותיקות לרווח התפעולי של גולן טלקום, שהיא חברת סלולר נטו שמוכרת רק שירותי זמן אוויר. אין לה מכירה של ציוד קצה. 

הרווח התפעולי של גולן טלקום הסתכם בשנה שעברה ב-92 מיליון שקל. החברות הוותיקות? הן נותרו הרחק מאחור. פלאפון הפסידה 2 מיליון שקל, פרטנר הרוויחה 68 מיליון שקל וסלקום הרוויחה 46 מיליון שקל. 

המספרים האלה מספרים את הסיפור כולו. גולן טלקום, חברה עם עלויות אפסיות בהשוואה למתחרותיה הוותיקות, מייצרת רווח תפעולי גדול יותר. וזה מעלה את השאלה הגדולה, היכן הדירקטורים של פרטנר וסלקום ולמה קולם לא נשמע? יכול להיות שהם מחכים לנס שיציל את החברות, כי ללא שינויים משמעותיים וללא התייעלות משמעותית, העתיד שלהן לוט בערפל.

 

מי החברה שנשארה מתחת לרדאר

בעוד שהדוחות חשפו תמונה עגומה ברוב החברות, חברה אחת נותרה מתחת לרדאר - חברת הוט. מאחר שהאג"ח שלה הפסיק להיסחר בבורסה בישראל, הדוחות של הוט מוטמנים בתוך הדוחות של החברה האם אלטיס, ולכן הם חסרים מאוד מבחינת נתונים. 

ואולם גם מה שניתן לחלץ מהדיווח המצומצם של אלטיס מספיק כדי להבין שהמשבר בשוק התקשורת אינו פוסח על הוט. ברבעון האחרון של 2018 הכנסות החברה נשחקו ב-10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והסתכמו בכמיליארד שקל. ה-EBITDA (רווח לפני הפחתות ומסים) נשחק ב-20% לעומת אשתקד והסתכם ב-495 מיליון שקל, ירידה של 99 מיליון שקל.

גם הלקוחות הצביעו ברגליים. ב-2018 הוט איבדה 11 אלף מנויים, שאותם היא מגדירה כמנויים בטלוויזיה, באינטרנט ובטלפוניה, כולל מנויי טריפל. עם זאת צריך לסייג ולומר כי ישנם סימנים מעודדים לרבעון הראשון 2019 והתמתנות בשחיקה ברבעון הרביעי.

הדוחות של הוט תמיד היו מורכבים יותר לפיענוח, גם כאשר החברה נסחרה בישראל. אבל הפעם לא צריך לנבור יותר מדי בדוחות של בעלת השליטה הצרפתית כדי להבין את גודל השחיקה במגזרי הפעילות השונים: הסלולר, הטלפוניה, הטלוויזיה והאינטרנט.

ב-2018 איבדה הקבוצה 212 מיליון שקל בהכנסות הכוללות, שירדו מ-4.2 מיליארד שקל לכ-4 מיליארד שקל. עיקר השחיקה היא בפעילות הנייחת, שכאמור כוללת את הטלוויזיה והאינטרנט והטלפוניה כולל במגזר העסקי. בפעילות זו לבד החברה איבדה בתוך שנה 201 מיליון שקל, וזאת בזמן שהיא מצליחה להגדיל את ההכנסות בפעילות הסלולר ב-48 מיליון שקל, למרות הצמצום בגיוסים שצמחו מעט מאוד. המשמעות היא שטיוב הפעילות בסלולר והפסקת המבצעים המטורפים הניבו את התוצאה המיוחלת.

במונחים רבעוניים, השחיקה בהכנסות ברמת הקבוצה מראה שמרבעון שלישי לרבעון רביעי איבדה הוט 20 מיליון שקל שהסתכמו ב-959 מיליון שקל. הסלולר והשוק העסקי, שצמחו בהכנסות ברבעון האחרון, מיתנו את השחיקה.

למרות ההתאוששות, הוט עדיין נשחקת

בטלוויזיה הכוללת את הפעילות הקווית של הוט, איבדה הקבוצה כאמור 11 אלף מנויים, אך ברבעון האחרון היא איבדה 2,000 מנויים בלבד. ונראה גם שמגמת הנטישה נעצרה. על פי נתונים שהגיעו לידי "גלובס", החברה חזרה לצמוח ברבעון הראשון של השנה ב-2,000 מנויים, אך חשוב להדגיש שהמספרים שמדווחות החברות מוטים בצורות שונות. כמעט בלתי אפשרי כיום לדעת איך כל חברה רושמת את מנוייה, והאם היא כוללת מנויים באפליקציות בספירה כפולה וכו'.

מה שחשוב זו השורה התחתונה, והיא שהוט נשחקת כמו כולן. לשם השלמת התמונה בסלולר, הוט כמעט וקפאה בגידול במנויים ב-2018 והוסיפה 2,000 מנויים בלבד. תזרים המזומנים החופשי של הקבוצה נשחק ב-215 מיליון שקל ל-728 מיליון שקל.

הקלפים בידיים של משרד התקשורת

השחיקה הזו מובילה אותנו לשאלה החשובה באמת - מה הסיכוי שהוט תפתח את הכיס ותיכנס לפרויקט הסיבים האופטיים. על פניו הסיכוי הזה נראה נמוך מאוד. אם הוט תישאר מאחור, זה ישנה את כל תפיסת ההשקעות בשוק הקווי בישראל, כי הוט למעשה שוברת את התפיסה שיש בישראל שתי רשתות נייחות מתחרות בפריסה אוניברסלית, היא ובזק. 

ולמשרד התקשורת שנאלץ לנהוג ברגישות כלפי החברות בגלל מצבן הקשה, לא תישאר ברירה אלא לפטור את הוט מחובת הפריסה האוניברסלית של סיבים אופטיים בגלל מצבה. בקיצור, המשרד היום אוכל את פירות הבאושים שהוא בעצמו יצר, אך הבעיה היא שגם הוא לא יודע כיצד לתקן את המצב. אולי כניסת שר חדש תשנה את התמונה.

השנה הנוכחית היא שנת מבחן לענף התקשורת כולו, והכתובת כבר על הקיר. השאלה שתישאל היא מי מהחברות תפסיד יותר ומה יהיו ההשלכות של הפסדים אלו. 

עוד כתבות

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים