גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפנים הנוספות של תעשיית האוטו-טק הישראלית

רכבת אווירית של בכירים מתעשיית הרכב העולמית תגיע ביוני לתערוכת "אקומושן" השנתית • הם יגלו ענף חדשני שמפתח טכנולוגיות גם לתחום הביטחוני, הפיננסי והרפואי, את מובילאיי שרוצה לשנות את עולם ההסעות האוטונומיות ואת החברה שעשויה להיות המובילאיי הבאה

ביל פורד, יו"ר חברת פורד / צילום: רויטרס Regis Duvignau
ביל פורד, יו"ר חברת פורד / צילום: רויטרס Regis Duvignau

מי שינסה להזמין כרטיסי טיסה במחלקה ראשונה לישראל בשבוע השני של יוני, או אפילו לשריין לעצמו מקום חניה למטוס מנהלים בנתב"ג באותם תאריכים, עלול לגלות שאיחר את המועד. כמעט הכול הוזמן מראש בידי בכירי תעשיית הרכב, במסגרת "העלייה לרגל" השנתית לתערוכת האוטו-טק "אקומושן" בתל אביב.

למרות העובדה שזו השנה השמינית שבה מתקיימת התערוכה, העלייה לרגל לא מפסיקה להפתיע אותנו, ולא רק כיוון שישראל היא שוק רכב מזרח תיכוני מבודד, שאין בו אפילו מפעל אחד לייצור לכלי רכב. אלא גם בשל העובדה שלחלק גדול מהשחקנים המרכזיים בתעשיית הרכב הגלובלית ונגזרותיה כבר יש משרדי אינטרסים קבועים ומנהלים, שסורקים מקרוב את האקוסיסטם של האוטו-טק הישראלי במשך כל השנה.

חרף זאת, המנהלים הבכירים של ארגוני רכב גלובליים בעלי מחזורי מכירות של עשרות מיליארדי דולרים בשנה מתעלמים מאזהרות המסע ומגיעים לאקומושן כדי לראות את הפלא במו עיניהם. השנה, למשל, אורח הכבוד הרשמי הוא יו"ר פורד העולמית, ביל פורד, שיגיע בליווי מנכ"ל החברה, ויפתח את האירוע רשמית בראיון חי. אבל בשקט, מאחורי הקלעים, תגיע לכאן עוד ארמדה של בכירים, כולל לפחות עוד שלושה מנכ"לים, שמלווים בגדודים של "סוגרי עסקאות" עם פנקסי צ'קים פתוחים. יהיה להם בהחלט מה לראות - מכיוון שהאוטו-טק הישראלי ממשיך להתפתח ולהשפיע אסטרטגית על התעשייה העולמית בקצב מואץ.

מובילאיי משנה כיוון

נפתח עם חברת מובילאיי: כשהקדשנו לה כאן טור לפני מספר שבועות, היא עדיין הוגדרה רשמית בתור חברה בת של אינטל, שייעודה לפתח ולשווק טכנולוגיות סיוע בנהיגה (ADAS) ומיפוי. אבל החודש היא כבר עברה רשמית שינוי מהותי בהגדרה העסקית - היא הפכה לקבלנית ואינטגרטורית הוליסטית לפיתוח מערכות רכב אוטונומי עבור לקוחות מתחום שירותי המוביליות (MAAS) - "מוניות רובוטיות".

השינוי האסטרטגי אומנם הוכרז רשמית בכנס של אינטל במאי, אבל הכתובת נכתבה על הקיר עוד באוקטובר אשתקד, בעת ההכרזה על הפרויקט המשותף של מובילאיי ופולקסווגן להקמת שירות הסעות/מוניות שיתופי ואוטונומי בישראל.

כפי שניתן לצפות מחברה בת של תאגיד אמריקאי ציבורי ענק, שצריך להציג קבלות לבעלי המניות, הייעוד החדש כבר מתורגם בשטח לקידום מכירות אגרסיבי. החודש נתקלנו בעלון רשמי של אינטל שמתאר את המוצר הגלובלי החדש של מובילאיי. "עוד לפני שכלי רכב אוטונומיים לגמרי יתחילו לרדת מפסי הייצור של יצרני הרכב, יכולים ספקי שירותי המוביליות ('תחבורה כשירות', או MAAS) להביא את היתרונות של כלי רכב ללא נהג לציים שלהם על ידי הסבה של כלי רכב קיימים ממודלים עדכניים בסיוע סדרת ה-AV של מובילאיי", נכתב בעלון.

מהמסמך למדנו גם שהשירות החדש של מובילאיי מבוסס על הצ'יפ EyeQ5, שנחשב למערכת-על וייצורו מתחיל השנה. הצ'יפ הזה תומך גם בנהיגה עירונית וגם בנהיגה בינעירונית, מספק "חוויית נהיגה כמו אנושית", מבוסס על מפות ברזולוציה גבוהה, תומך בחיישנים שאינם מפיתוח של מובילאיי, כמו חיישני רדאר ולייזר, ונותן "פתרון מוכן מהקופסה שעבר ניסוי ואימות מלא". אינטל לא שוכחת לציין את הוכחת ההיתכנות: פרויקט ה-MAAS המשותף של מובילאיי ופולקסווגן בישראל.

שירותי תחבורה לכול

מהשינוי האסטרטגי של מובילאיי אפשר להגיע לכמה מסקנות מעניינות ורחבות, במבט קדימה. הראשונה היא שמדובר במודל עסקי חדש עבור שוק שירותי התחבורה האוטונומיים בעולם, שמוערך כיום במאות מיליארדי דולרים.

עד כה השוק הזה היה בעיקר טריטוריה של ענקי טכנולוגיה, עם תקציבים ומשאבי מו"פ בלתי נדלים כמו WAYMO, אובר, ליפט, באיידו ויצרני הרכב. אבל כעת הוא עשוי להיפתח, באמצעות מובילאיי, לכל חברה או ממשלה שרוצות לרכוב על הגל של שירותי תחבורה אוטונומיים ולהשיא לעצמן ערך תדמיתי, פיננסי או ממשי.

לא נופתע כלל ועיקר אם תעשיית הרכב הסינית, למשל, שבה נמצאים לא מעט לקוחות מפתח של מובילאיי, תהיה הראשונה שתקפוץ על ההצעה. זאת כדי לסגור פיגור מו"פ לעומת המערב.

מסקנה נוספת היא שהמודל העסקי החדש עשוי להציב את מובילאיי בעימות עסקי מול כמה מלקוחותיה הגדולים, דוגמת ספקי טיר1, שבעצמם מנסים להיות "קבלני תחבורה אוטונומית". סביר להניח שיהיו אפילו יצרני רכב שיראו בכך איום על השקעת המולטי-מיליארדים שלהם בתחום. אנחנו לא בטוחים, למשל, שאנשי פולקסווגן יהיו מאושרים מכך שהשותפה שלהם לפרויקט המוניות האוטונומיות "תופסת עליו טרמפ" ומשתמשת בו כהוכחת היתכנות עבור לקוחות מתחרים.

המסקנה השלישית היא שמובילאיי, שפועלת בתור קבלנית הוליסטית גלובלית לאספקת פתרון אוטונומי מושלם, נמצאת בעמדה להעניק לתעשיית האוטו-טק המתפתחת של ישראל קפיצת דרך משמעותית - או לרמוס אותה עסקית. אנחנו מדברים על צורך בהצטיידות של טכנולוגיות "חיצוניות" כמו סייבר סקיוריטי לרכב, ראיית לילה, מוניטיזציה של נתוני הרכב, ניהול ציים ועוד. האם מובילאיי תנצל את ההזדמנות הלאומית, או שתתבצר במגדל שן של שיקולים רווחיים צרים? ימים יגידו.

קורטיקה יוצאת לאור

עוד שינוי אסטרטגי מעניין בתחום האוטו-טק הישראלי, שיושק רשמית בתערוכת אקומושן, הוא חברת הרכב החדשה והנפרדת CARTICA של מפתחת טכנולוגיות הבינה המלאכותית, קורטיקה. כבר כתבנו כאן על קורטיקה, שפיתחה אלגוריתמים של בינה מלאכותית עם יכולת "למידה עצמית", שמבוססים על מדעי המוח ומציעים גישה אלטרנטיבית לגישת ה"למידה העמוקה" (DEEP LEARNING), כיום הזרם המרכזי בתחום הבינה המלאכותית בעולם.

האלגוריתמים של קורטיקה אמורים לספק עוצמת מחשוב הרבה יותר חזקה מהקיים, בעיקר בכל הנוגע לעיבוד תמונה והיתוך נתונים מחיישנים. זאת, לצד צריכת כוח נמוכה מאוד, שאידיאלית לכלי רכב אוטונומיים, רחפנים וכו'. בתחילת השנה העלתה החברה את התוכנה שלה על מעבד-על ממוזער של ספקית טכנולוגיות הרכב היפנית RENESAS והשיקה את המוצר הפיזי המשולב הראשון שלה בתחום תחת השם CARTEX.

קורטיקה היא חברה לא תקשורתית במיוחד. זה די מובן לאור העובדה שחלק גדול מפעילותה המסחרית מתמקד בתחום עיבוד התמונה, זיהוי הפנים וההתנהגות של כמות גדולה של אזרחים - פעילות שמבוקשת בקרב לקוחות בתעשיות הנשק, הביון והגנת המולדת בכל העולם. בניגוד לגישתה הכללית, בחודשים האחרונים היא נמצאת בעיצומו של גיוס מאסיבי, ולפיכך היא נאלצת לצאת מבין הצללים.

ממצגת למשקיעים של החברה שהגיעה לידינו, למדנו על הפרדת פעילות הרכב מהפעילות הביטחונית והתעשייתית, וריכוזה בחברה החדשה CARTICA. שינוי כזה יאפשר לבצע בעתיד הנפקה נפרדת של פעילות הרכב, בלי "להסתבך" בפעילות הביטחונית הרגישה של החברה האם.

האתר של CARTICA טוען כי המוצר שלה מיועד לרמות אוטונומיה 2 ו-3. עוד נכתב שם כי מלבד עיבוד תמונה ממצלמות הרכב בכל תנאי מזג האוויר, הוא יכול להאיץ את התקשורת בין כלי רכב, וביניהם ובין תשתית הכבישים - תחום שבו פועלת "אוטוטוקס" - לבצע היתוך נתונים מחיישנים שונים, ואפילו לבצע זיהוי של מיקום הרכב באמצעות תמונה ומיפוי.

המשמעות היא ניסיון להשיג דריסת רגל משמעותית בטריטוריה של ענקים כמו ספקית השבבים האמריקאית NVIDIA ומובילאיי. מהמצגת למדנו גם כי הטכנולוגיה והנכסים האינטלקטואליים שלה - שמוגנים בכ-200 פטנטים - מוערכים ביותר מ-400 מיליון דולר. האם זה רמז לשווי שעליו מתבסס הגיוס הנוכחי?

בנוסף, מהמצגת עולה גם כי טכנולוגיית "הבינה החזותית" שלה לא מיועדת רק לענף הרכב. היא פונה גם לתעשייה עם פוטנציאל לייצור שווקים חדשים כמו שוק של "תשלומים חכמים" בנקודות מכירה, שמבוססים על זיהוי באמצעות פנים ללא מגע.

על הדרך, למדנו עוד כמה דברים מטרידים על היכולות של "בינה חזותית" מתקדמת בימינו, כמו יכולת זיהוי אוטומטי של לקוחות וסיווגם על פי תמונתם לצורך שיווק ממוקד, תובנות על ההרגלים וההעדפות של הלקוחות וניתוח התנהגויות בהתאם לווידיאו.

אם מביאים בחשבון שהאלגוריתמים והרכוש האינטלקטואלי של החברה הזו משמשים גם כבסיס לחברת ניתוח פיננסי שהוקמה לאחרונה בסינגפור, ושל חברת ביו-טק לטיפול באוטיזם שמוקמת כיום בקליפורניה, מקבלים אולי את אחת החברות המעניינות ביותר שצמחו כאן בשנים האחרונות. אלה כאמור רק שתי "דוגמאות אסטרטגיות" להשפעה הגלובלית של האוטו-טק המקומי. אל הסטרטאפים החדשים, שיהיו "הדבר הבא", נגיע בהמשך.

עוד כתבות

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים