גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פיז'ו 508 החדשה - טובה יותר מהמתחרות?

הפיז'ו 508 החדשה עושה צעד גדול לעבר מחוזות הפרימיום, עם שילוב בין היכולות הדינמיות המסורתיות של פיז'ו "קלסית", מיטב הטכנולוגיה של העולם המודרני ואבזור שמשאיר מאחור את כל מה שמקובל בסגמנט

פלח מכוניות הסדאן-מנהלים, או קבוצה D/E כפי שהוא מכונה באירופה, נמצא בשנים האחרונות בצניחה חופשית. הוא נרמס תחת הנהירה ההמונית לרכבי פנאי וקרוסאובר ואת מה שנשאר קוטפות ההיברידיות. המכוניות שנותרו בפלח זה מנהלות ביניהן מאבק קיום על מעט לקוחות, רובם בציי הרכב.

ב-2018 למשל, התמודדו בישראל לא פחות מ-17 דגמי סדאן-מנהלים על נפח מכירות שתפס בסך הכל כ-2.3% מכלל המכירות בשוק. הדרך של היצרנים להתמודד עם הדעיכה - מלבד הפניית משאבים לייצור המוני של רכבי פנאי ושטח - היא דחיקת דגמי ה-D/E "המשפחתיים" מעלה, לעבר טריטוריית רכבי הפרימיום שבה עוד נותר קצת "בשר" מבחינת ביקוש ורווחיות.

גם פיז'ו עברה את התהליך והתוצאה היא הדור החדש של ה-508, ששאיפות מיצוב הפרימיום שלו הן הגבוהות ביותר, שנראו אי פעם במשפחה הזו. המיצוב מתחיל בעיצוב ובמקרה של ה-508 מדובר בהחלטה לנטוש את הפרופורציות התקניות והשמרניות של "שלוש קופסאות" לטובת מראה ספורטיבי של "קופה חמש דלתות" עם פרופיל נמוך, ארוך ורחב, שמסתיים בבליטת זנב קצרה יחסית ומסווה היטב דלת חמישית מתרוממת.

הפרופיל הדינמי מקבל משנה תוקף מחרטום אגרסיבי עם פנסי LED מעוצבים ובגרסת ה-GT שבה נסענו משלימים את המראה צמד מפלטים שמנמנים מאחור וחישוקי 19 מרהיבים. אנחנו לא חסידים גדולים של פס התאורה המושחר שאופנתי לאחרונה - אצל אאודי למשל - אבל אין ויכוח על כך שהמכלול גורם למכונית להיראות יוקרתית ויקרה מכפי שהיא באמת. הוא גם עובר בהצלחה יתרה את מבחן עצירת התנועה ברחוב הישראלי, וזו תופעה שכבר מזמן לא נתקלנו בה במכונית סדאן-מנהלים של מותג "נורמלי".

פיז'ו_508_GT-1

ההשקעה הכבדה של קבוצת PSA במותג הפרמיום DS הקנתה לה לא מעט ניסיון בתכנון וגימור של תאי נוסעים יוקרתיים וה-508 החדשה קוטפת את הפירות. למעשה חלק לא מבוטל מהרכיבים בתא שוכפלו מה-DS7 , כולל לוח המחוונים הרב תכליתי מבוסס ה-LCD, שמציע מערך נרחב של מידע ואפשרויות ארגון אישיות; מסך המולטימדיה הרוחבי המרהיב וחלק לא מבוטל מממתגי התפעול.

לצערנו שוכפל כאן גם קונספט התפעול הצרפתי המוזר של מערכות המשנה שקרוי "מתגי פסנתר". אלה מוצבים בצורה אופקית לשדה הראייה של הנהג ומאלצים אותו לתרגל את הזיכרון. יש גם הגה ספורטיבי קטנטן ופחוס, שנראה בתחילה לא במקומו במכונית מנהלים מכובדת, אבל כפי שנגלה מאוחר יותר - אזהרת ספויילר - קיומו מוצדק בהחלט.

לא צריך לשלם עוד כדי לקבל יותר

רמת הגימור והאבזור התקני נדיבה ושוברת את הקונספט המוכר של מותגי הפרימיום הוותיקים, במיוחד הגרמנים שבהם, שאומר "אם אתה רוצה קצת יותר, תשלם הרבה יותר". מלבד האבזור המקובל, מקבלים בדגם ה-GT כסטנדרט גם צמד מושבי ספורט קדמיים חשמליים עתירי כוונונים, עם מנגנון מסאג' משוכלל לנהג ולנוסע שלצידו; דיפוני עור תפורים שעוטפים את עמדת הפיקוד; בולמי זעזועים נשלטים אלקטרונית; מערכת קול של מותג פרימיום ידוע; מערך בטיחות אקטיבי עם כל האופציות הקיימות כיום, כולל היגוי סמי-אוטונומי; מערכת חניה אוטומטית משוכללת שיכולה להכניס ולהוציא את הרכב עצמאית מחניה בשלל זוויות ותנוחות; מערכת מצלמות היקפית ועוד. אלה אופציות "על חשבון הבית" שקשה לקבל גם במכוניות שעולות כפול.

המושבים הקדמיים מרווחים ונוחים אבל יושבי המושב האחורי משלמים את מלוא המחיר על העיצוב המוחצן. מרחב הרגליים שלהם סביר אבל נוסעים בגובה ממוצע ומעלה יגלו שפדחתם נמצאת בקרבה אינטימית לריפוד התקרה. גם העיצוב הגבשושי של מסעד המושבים הקשה עלינו להתאקלם. ייתכן שמישהו במחלקת השיווק רמז למישהו במחלקת ההנדסה, שלקוחות משפחתיים וגבוהים ממילא רוכשים כיום SUV. אך בכל זאת, חלק מהמתחרות בפלח מציעות סביבה ידידותית יותר ליושבים מאחור - ע"ע סופרב.

יחידת הנעה בוגרת ומגובשת 

את יחידת ההנעה של ה-508GT, שכוללת מנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין בהספק 225 כ"ס ותיבה אוטומטית בת שמונה מהירויות, פגשנו לאחרונה בגרסת ה-GT של האחות הקטנה 308. זוהי יחידה נמרצת, שמספקת את עיקר המומנט שלה בסל"ד נמוך יחסית אבל אין לה בעיה להעפיל גם לסל"ד גבוה שבו נמצא שיא ההספק.

המנוע לא מתקשה לטפל במשקל העצמי הצנוע יחסית של ה-508, קצת פחות מ-1.4 טון, ובמצב התכנות הספורטיבי ההילוכים עוברים במרץ והדחף נשמר בכל שיפוע גם כשהרכב בתפוסה מלאה. מצב התכנות "הנורמלי" מספק תגובת דוושה עצלה יותר משמעותית, שמתאימה בעיקר לעיר ולפקקים. פגשנו כבר בתיבות רהוטות יותר ופחות עצבניות בתנאים של עצור-סע, אבל בסך הכל זו יחידת הנעה בוגרת ומגובשת, שמסוגלת להעניק שיוט מהיר ונטול מאמץ למרחקים ארוכים ועדיין לא מוותרת על הריגוש של בעיטת טורבו במנועים חזקים.

אם כבר בריגושים עסקינן, כאשר הכביש מתפתל ומצב הרוח של הנהג נכון, שולפת המכונית את האס הנסתר שלה, שהוא היזון חוזר שגובל בשלמות. המצב הספורטיבי מקשיח את הבולמים, מחדד ומכביד את ההיגוי החד בלאו הכי ומתרגם בצורה מדויקת את פקודות ההיגוי של ההגה הקטן והנמרץ לכוחות ג'י ולשינויי כיוון מהירים בעולם האמיתי.

היזון חוזר כזה מפתה את הנהג להיכנס ולצאת במהירות לפניות מורכבות ונדיר מאוד למצוא אותו בעולם הרכב האלקטרוני והרובוטי של ימינו, בוודאי במכונית מנהלים. עבורנו זו הייתה הפתעה נעימה ונוסטלגית. המצב הספורטיבי של הבולמים מפחית את נטיית הגוף אך עשוי להיות קצת נוקשה עבור נסיעה מנהלתית על האספלט הישראלי. שאר המצבים ידידותיים יותר ומנטרלים בצורה סבירה בהחלט בורות וסדקים, למרות השימוש בחישוקים גדולים עם צמיגים בחתך 40'.

בשורה תחתונה ה-508 החדשה היא משב רוח מרענן בנוף צחיח של פלח הסדאן-מנהלים. היא אמנם לא חפה מבאגים תכנוניים ויש בפלח שלה מכוניות יותר מרווחות ליושבים מאחור, אבל יש לה עיצוב משובב עין, תא נוסעים מתוחכם ובנוי היטב, ועל כבישים רציניים היא מתקשרת עם נהגים "מביני עניין" ברמה שכבר חשבנו שנכחדה מהעולם. ב-240 אלף שקל היא גם מציעה יחס מפרט-לכסף, שהוא כמעט מחאה חברתית נגד הגישה החמדנית של מותגי הפרימיום המסורתיים. בקיצור, מדובר הוכחה חיה מדוע יש עוד זכות קיום לפלח הזה בעולם ה-SUV.

המתחרות

סקודה סופרב

238 אלף שקל עולה גרסת "לורן-קלמנט" המפוארת של סקודה סופרב עם הנעה קדמית ומנוע שני ליטר טורבו בהספק 220 כ"ס. הממדים החיצוניים והפנימיים הם מהגדולים בקבוצה, התאוצה מאפס ל-100 אורכת שבע שניות ורמת האבזור גבוהה מאוד. לקראת סוף השנה יגיע הדור המחודש של הרכב עם אופציה להנעת פלאג-אין.

וולבו S60 2019

249 אלף עולה וולבו S60 החדשה בגרסת T4, עם מנוע שני ליטר בהספק 190 כ"ס ותאוצה מאפס ל-100 ב-7.1 שניות. המכונית צמחה בממדיה החיצוניים, ניצבת על בסיס גלגלים מהגדולים בפלח ומצוידת בתא נוסעים מאובזר ושופע מערכות בטיחות מתקדמות.

ניסאן מקסימה

240 אלף שקל עולה המקסימה, שמגיעה מארצות הברית. מלבד עיצוב בעל נוכחות יש לה ממדים נכבדים ותא נוסעים מתוחכם ומאובזר מאוד לפי המסורת האמריקנית. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 300 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים רציפה.


 

עוד כתבות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי