גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא הקדימו תרופה למכה? רפורמת סימון המוצרים מבלבלת את מפרסמי המזון

קמפיין משרד הבריאות המסביר את מהלכי רפורמת סימון המוצרים, הקדים את מפרסמי חברות המזון ואף הפתיע אותם ● בכירים בענף מסבירים מדוע הזירה התקשורתית נותרה פתוחה, איך צריך לנהל אותה, והיכן, אם בכלל, נראה שינוי אמיתי בהרגלי הצריכה

קמפיין סימון המוצרים של משרד הבריאות / צילום מסך מתוך יוטיוב
קמפיין סימון המוצרים של משרד הבריאות / צילום מסך מתוך יוטיוב

אחרי שנים של ניסיונות לבלום אותה ולשנותה, הרפורמה לסימון מוצרי מזון נכנסה לתוקף ב-1 בינואר. במסגרת הרפורמה היצרנים והיבואנים מחויבים להצמיד מדבקות סימון על גבי מוצרי מזון ומשקאות שמכילים כמויות גדולות של נתרן, שומן רווי או סוכר: חריגה מהכמות תתוקשר לצרכנים באמצעות מדבקה אדומה בחזית המוצר. 

הרפורמה נכנסה באופן מדורג, והיא תוחמר ב-1 בינואר 2021, בנימוק שעד אז החך של הצרכנים יורגל לשינוי. המטרה, שאמורה לשקף את האינטרס של כלל הציבור, היא לספק מזון בריא יותר ומזיק פחות, לנוכח המספרים מדאיגים של השמנת יתר ומחלות סוכרת גם בקרב בני נוער. 

הזירה התקשורתית נשארה פתוחה

לפני חודשים ספורים, כשהתקרב מועד כניסת הרפורמה, הוחלט באיגוד חברות המזון לצאת בקמפיין שיסביר את המהלך. לאחר שנפגשו עם מספר משרדי פרסום, בהם גיתם ובאומן-בר-ריבנאי, הופקד גיבוש המהלך התקשורתי על משרד הפרסום אדלר-חומסקי, אבל הקמפיין לא יצא לפועל. מחלוקות, ויכוחים וכיפופי ידיים בין הנציגים לא אפשרו להגיע להסכמות. הקמפיין התמסמס, והזירה התקשורתית נשארה פתוחה למהלך התקשורתי של משרד הבריאות, שהלם ביצרנים בעוצמה הרבה.

באיגוד ויתרו על קמפיין פרסומי אך ניהלו כל החודשים האחרונים מהלכי יחסי ציבור אינטנסיביים. אנשי הארגון נכחו במדיה, התראיינו והסבירו בכל הכתבות הרלוונטיות, אולם נמנעו מעימות ישיר במשרד הבריאות. אחד השיקולים המרכזיים לשמור על תגובות מדויקות היה כדי לא להעצים את השיח. גורמים בתעשייה טוענים כי אחרי ההפתעה מעוצמת קמפיין משרד הבריאות, בחברות המזון נרגעו: "הקמפיין אולי אגרסיבי, אבל הוא לא יצר שיח בכלל, ואין עיסוק רב בעניין". 

במסגרת הקמפיין שהעלה משרד הבריאות נראים שני ילדים המגיחים לפתע על אריזות מוצרים ונוזפים באימם, שהעזה להכניס לעגלת המוצרים המשפחתית אריזת בורקס ובקבוק קטשופ. "אמא, מה את עושה?", הם שואלים, "את רוצה לתת לי מוצר שמשרד הבריאות סימן אותו?". האם נדרשת להחזיר את המוצרים למקומם, והזאטוטים מסבירים לה: "אדום - עצור, ירוק - עבור". כלומר: אל תקני לנו מוצרים עם מדבקה אדומה.

הסרטון הותיר בהלם (ואף באלם) רבים בענף הפרסום והשיווק, שהגדירו אותו כאגרסיבי באופן חסר תקדים. בענף הפרסום מודעים לכך שמדובר בנושא נפיץ מאוד, ומשום כך לא ממהרים להתראיין בנושא, ובוודאי שלא להזדהות. "מדובר בקמפיין אלים ושטחי שלא מחנך להסתכל על התווית ולקרוא אותה באמת. אין אח ורע למהלך שעשה משרד הבריאות - משרד ממשלתי שמנהל קמפיין אגרסיבי נגד תעשייה שלמה - לא על קטגוריה מסוימת אלא על שלל מוצרים שיש במזווה של כל בית, ואומר 'זה מזון לא טוב'. באף מקום בעולם, גם במקומות שביצעו רפורמות, לא עשו מהלך בעוצמות כאלה", טוען בכיר בתעשייה. 

"באיגוד יצרני המזון לא הצליחו להגיע להבנה מה הם רוצים לעשות" אומר בכיר אחר, "הם רצו לעשות קמפיין, אבל הם מבולבלים, הלומי קרב. כמו מגדל בבל - יותר מדי דעות ויועצים".

בענף סבורים כי האיגוד שגה כשלא יצא בקמפיין לפני משרד הבריאות ולא ניכס לעצמו את המהלך. "הם היו צריכים להגיד 'עשינו מאמץ ושיפרנו בשנים האחרונות את כל המוצרים, נהיה יותר שקופים כדי לעזור לכם לקבל החלטות, לצרוך חכם ולא בהגזמה'. היה צריך להציג את זה כשלב הבא באבולוציה של שוק המזון, לא כבומבה שנחתה עליהם ממשרד הבריאות. הם היו צריכים להיות בעלי הבית של המהלך, ולא המסכנים שנכפה עליהם. זה גם היה גורם למשרד הבריאות להיות פחות אגרסיביים. אבל הם שותקים ולא יוצרים מסגור לדיון, וזה איפשר למשרד הבריאות לירות עליהם טילים".

עצם השיח לא טוב ליצרנים

לדבריו, "מי שמוביל את השיח את השיח התקשורתי זה משרד הבריאות עם קמפיין חד וברור בלי צחוקים ושטיקים. בגל הקודם הוא אמר 'תעדיפו מזון טרי', ןעכשיו עם הסימון הם אומרים 'אדום - עצור, ירוק - מצוין'. אל מול משרד הבריאות שיצר אסטרטגיה שיווקית עסקית חדה, היצרנים מסתובבים בלי לדעת מה לעשות, כי כל דבר שהם יגידו משרת את השיח, והשיח לא טוב להם".

העוצמה של האגרוף התקשורתי אולי הפתיעה, אבל לרפורמה עצמה היצרנים התכוננו כמעט שלוש שנים, בהם פרט למלחמת מאסף שניהלו עם משרד הבריאות על אופן יישום הרפורמה, גם נעשתה עבודה אינטנסיבית של פיתוח ושיפור מוצרים. ברוב החברות שופרו מוצרים, צומצמו או הוסרו מרכיבים מזיקים, כדי לעמוד בתקנים או לפחות לצמצם את כמות הסימונים. היו שהוסיפו לצד המוצר הוותיק מוצר נוסף בריא יותר, כדי שבאותה קטגוריה ניתן יהיה להציע מוצר לחובבי בריאות ומוצר לחובבי פינוק. והיו קטגוריות בהן לא נעשה דבר, מתוך הבנה שמדובר בקטגוריית פינוק - כך למשל בקטגוריית הממתקים. ובכל זאת, בהגיע רגע האמת, עלתה התלבטות כיצד לתקשר את המצב החדש.

מתוך קמפיין משרד הבריאות/ צילום מסך: מתוך יוטיוב

מיעוט בקרב החברות הגדולות הגיב תקשורתית לרפורמה - ולא כולן הגיבו באותו האופן. בשטראוס לא התייחסו לרפורמה ישירות, אבל עלו עם מהלך המתייחס לתשוקה לאוכל בריא וסיפרו על כל השינויים שנעשו. ביוניליוור, שמשווקת את דגני הבוקר של תלמה בעלי התו הירוק והנדיר, התייחסו למדבקה ישירות, ובקמפיין אומר הפרזנטור עומרי כספי: "חפשו את מגוון המוצרים הבריאים שלנו". באסם לא העלו עדיין קמפיין, אבל הפציצו במתקפת יחסי ציבור, במסגרתה סיפר המנכ"ל אבי בן אסייג בכל מקום על הפורמולות החדשות. 

"כרגע נכון לשתוק ולהמתין"

גם בענף הפרסום יש חילוקי דעות על הדרך בה יש לנהוג. אחד הבכירים מעריך כי הרוב ימתינו לראות כיצד הרפורמה משפיעה, ובאילו קטגוריות. "מי שיש לו בשורה או יתרון מובהק, ינצל את הגל להגיד 'עבדנו ושיפרנו'. אבל הרוב לא יתקשרו בעצימות גבוה. למי יש אינטרס לפרסם? מי שהיו לו שתי מדבקות והוריד לאחת, מה הוא יגיד? שעכשיו יש לו רק מדבקה אחת?".

בכיר אחר סבור כי כל מהלך תקשורתי שייעשה כרגע הוא טעות. "כרגע נכון לשתוק, למרות האינסטינקט להגיב, כי כל דבר שאומרים משחק לידיים של הרפורמה. הציבור לא מטומטם. הוא עושה את ההקשר בין המדבקות האדומות לקמפיינים של החברות שעולות רגע אחרי ואומר לעצמו 'הם מגיבים לזה'. היצרנים מרגישים צורך להגיד שנעשו מהלכי שיפור; למנכ"ל יש בעלי מניות ודירקטוריון שאומרים לו 'משרד הבריאות יורה בך, ואתה שותק? השקענו מאות מיליוני שקלים, ואתה סותם?', אבל צריך לחכות ולראות איך זה משפיע, ואז להגיב. אנחנו בנקודת זמן של משהו שאף אחד עדיין לא יודע מה יהיו התוצאות שלו. רשימת המניעים והחסמים האמתיים שייווצרו יתבררו בתוך חצי שנה-שנה. גם באופן כללי וגם בחלוקה לקטגוריות".

להערכתו, "דווקא במוצרים שברור שהם 'לא בריאים' לא יהיו ירידות משמעותיות, כי לצרכן אין הפתעות". התמורות האמתיות יהיו בקצוות: מוצרים שנחשבו בריאים, והצרכן ופתע שהם לא. או הפוך - במקומות שחשבו שזה לא בריא, ואין סימון. במקום שיש הפתעה - שם הסכנה או הפוטנציאל החיובי לשינוי בהרגלי הצריכה. לכן צריך לשתוק כמה חודשים, לראות איך הציבור מגיב, ואז לתכנן את הקמפיינים" .

ויש מי שמחזיק בדעה הפוכה: "צריך לנהל את השיחה, כי היא ממילא קיימת. להגיד 'התאמצנו, שינינו, שיפרנו', לחבק את החוק ולהגיד 'הוא עזר לנו להיות יותר טובים'. כשחברה מתחבאת, הצרכן נוטה למלוק לה את הראש. כשהיא נגישה ואנושית, אין לו מוטיבציה לפרק אותה. אפשר לדבר על איזון הגיוני בצריכה - כשאנשים קונים קולה בקולנוע, הם יודעים שזה לא בריא גם בלי הסימון. אז יש כאלה שאומרים 'אני שותה בקולנוע אבל לא מכניס הביתה'; מחליטים שהילד יקבל לטיול שלושה חטיפים, אבל בבית מותר רק אחד בשבוע'".

להערכתו, "בהמשך ילחצו על דוושת הפיתוחים הטכנולוגיים בקטגוריות הבעייתיות, ובכל פעם שיעשו שיפורים, נראה מהלכים כמו שיוניליוור עושה עכשיו. על האריזות יבליטו את אחוזי התצרוכת היומית המומלצת או מונחים כמו 'עשיר בחלבון', כדי לרכך את עוצמת המכה של מדבקה אדומה".

לפעמים מותר גם להתפנק

וכולם מסכימים שלא צריך לחשוש מפרסום מוצרים עם מדבקה אדומה: "צריך להבין מה המוטיבציה הצרכנית של המוצר, ולא להתנצל. כשטרה השיקה את גבינת 'נעם', תנובה הייתה מבועתת. אבל התברר שכשזה נוגע לגבינה צהובה, המוטיבציה העיקרית בצריכה היא טעם. טרה הגיעה בכל הכוח עם הרבה כסף, עשו קמפיין של צ'לנג'ר, וזה לא עבד, כי לגבינת 'עמק' היו תפיסות טעם מאוד עמוקות.

"בקטגוריית השוקו תנובה הפחיתה את הסוכר ב-30%; טרה הגיעה עם שוקו בלי סוכר אבל לא טעים; ויטבתה, שכל תפיסת המותג שלה הייתה בנויה על נחשקות לטעם, הצטרפה לשיח הפונקציונלי, וכל הקטגוריה קרסה. כולם חשבו שהפסיקו לקנות שוקו בגלל השיחה על הסוכר, אבל כשיטבתה חזרו לדבר על טעם ולא על סוכר, הקטגוריה חזרה לגדול. גם קוקה-קולה, שהשקיעה מיליארדים בחינוך לצריכה מבוקרת, הבינה שהיא ממוטטת את המקום שלה וחזרה לדבר על טעם החיים.

"מותגים שיתחילו להתנצל, יאבדו אמינות. אם הערכים של 'מגנום' הם חטאים ופינוק - שידבר על זה. כי לצד טרנד הבריאות יש גם טרנד פינוק, ואלה לא צרכנים שונים. אפשר לאכול כל השבוע סלט ובשבת לטרוף פיצה". 

מאיגוד יצרני המזון נמסר בתגובה: "יצרני המזון נמצאים בדיאלוג שוטף ואינטנסיבי עם הציבור וימשיכו לעשות כן במגוון של אמצעים ופלטפורמות".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

צ'אט AI מסתורי מטריף את הרשת, והעקבות מובילות לסם אלטמן

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"