דעה: קו חדש לטוקיו? הקורונה צפויה להגיע גם להשקה החגיגית של אל על

חברת התעופה הישראלית צפויה לחנוך בעוד כשלושה שבועות קו חדש לטוקיו, אלא שההתפתחויות האחרונות סביב משבר הקורונה עשויות לסכל את התוכנית הזו • כיצד תושפע חברת התעופה שכבר הודיעה על אזהרת הכנסות, ולמה זה לא בהכרח אומר שהמדינה חייבת לסייע לה?

מטוסים של אל על / צילום: סיון פרג'
מטוסים של אל על / צילום: סיון פרג'

ב-11 במרץ 2020, בעולם מתוקן ונטול וירוס קורונה, הייתה אמורה אל על לסמן וי על פיסת היסטוריה תעופתית עם השקת קו ישיר ורשמי המחבר בין תל-אביב לטוקיו.

יפן היא אחד היעדים הבולטים בעולם התיירות, והמשחקים האולימפיים שצפויים להתקיים בה בקיץ היו אמורים להפוך אותה ליעד לוהט במיוחד. אלא שהעולם כרגע לא מתוקן, ווירוס הקורונה נוגס מענף התעופה נתח משמעותי, מה שמחייב קבלת החלטות ושינוי תוכניות, חגיגיות והיסטוריות ככל שיהיו.

בעקבות ההסלמה שחלה בסוף השבוע האחרון (לאחר הדיווח כי תיירים מדרום קוריאה ששהו בישראל נדבקו בנגיף), אל על תאלץ לחשב מסלול מחדש. לכן אפשר להעריך כי החברה תודיע בימים הקרובים, בעל-כורחה, כי היא נאלצת לדחות את הטיסה הראשונה ליפן. 

ממחר, יפן וטאוויאן יצטרפו לרשימת המדינות מהן אסר משרד הבריאות על כניסת זרים לישראל, ושהתושבים הישראלים ששהו בהן נדרשים להיכנס לבידוד. עם הרשימה הזו נמנות כיום סין, הונג קונג, מקאו, סינגפור ותאילנד. בלשכת התיירות כבר עדכנו את הסוכנים כי עליהם לבטל סיורים של תושבי יפן ומדינות נוספות.

המשמעות היא שמנהלי אל על שצפויים היו לחנוך את הקו, ועמם מנהלים של סוכנויות נסיעות גדולות, יידרשו לשהות בבידוד ביתי של 14 ימים אחרי שובם, וזה עוד לפני שמדברים על הירידה החדה הצפויה בתנועת הנוסעים - הישראלים בעקבות החשש, והיפנים שכניסתם לישראל תסורב.

ההסתבכות הזו מגיעה בתקופה לא טובה עבור אל על. החברה כבר דיווחה על פגיעה צפויה בהכנסות הרבעון כתוצאה מווירוס הקורונה, ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מיהר לומר כי יש לשקול פיצוי לחברה. אלא שמנגד, אל על, כמו חברות תעופה אחרות שנפגעות מהקורונה, דווקא נהנית מהירידה במחירי הנפט. החברה אף יצאה במהלך אמיץ למדי עם מבצע ביטול חינם של טיסות לאירופה לטווח של שנה. 

בינתיים, סביר להניח כי אל על תודיע גם על ביטול זמני של הקו לבנגקוק, מכיוון שתאילנד כבר נמצאת ברשימה של משרד הבריאות. החברה כבר ביטלה את הקווים לסין ולהונג קונג. כפי שזה נראה כרגע - גם ההזמנה החגיגית לאירוע השקת הקו לטוקיו "במעמד שגריר יפן בישראל" - תיאלץ לחכות.