לא מוותרים: מאות תושבי שכונת דניה בחיפה דורשים דיון על הרחבת השכונה במועצה הארצית

מאות מתושבי שכונת היוקרה בחיפה דורשים לאפשר להם להגיש ערר למועצה הארצית בנוגע לתוכנית לתוספת 226 דירות בשכונה, זאת לאור פגמים שנפלו לדבריהם באישור התוכנית בוועדה המחוזית • "הדיון בוועדה המחוזית בהתנגדויות שלנו נערך למראית-עין; ההחלטה הייתה כתובה מראש"

שכונת "דניה הירוקה" בחיפה / הדמיה: אנדו סטודיו
שכונת "דניה הירוקה" בחיפה / הדמיה: אנדו סטודיו

הקרב על דניה: כ-800 תושבים משכונת היוקרה דניה בחיפה דורשים שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון בהתנגדויות שלהם לתוכנית נרחבת להקמת 226 דירות בשכונה. ל"גלובס" נודע כי התושבים פנו ליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה, איתמר בן-דוד, בבקשה שיתיר להם להגיש ערר למועצה הארצית בעניין החלטת ועדת משנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית, שדחתה את ההתנגדויות שלהם לתוכנית.

בין היתר טוענים המתנגדים כי תחושתם שהדיון בוועדה נערך למראית-עין ולצורכי הפרוטוקול, וכי ההחלטה לאשר את התוכנית נפלה עוד לפני קיומו.

מדובר בפרויקט המכונה "דניה הירוקה", שנמצא על שטח של 107 דונם, בין הרחובות נורבגיה לשוודיה וממזרח לרחוב שארית הפליטה, כשהוא גובל בדרומו בוואדי נדר שבפארק הכרמל. היזמים הם חברת "דניה הירוקה" בבעלות גלעד קוגלמן, אלכס הופמן ומנחם כרמל. הפרויקט אמור לכלול גם מבנה ציבור ומלון.

תושבי השכונה המתנגדים טענו בין היתר כי מניסיון העבר של שריפות גדולות שהיו על הכרמל, בעת חירום לתושבים קשה להימלט מהשכונה, כפי שאירע בעת השריפה הגדולה שהתרחשה בכרמל ב-2010. עוד הם טענו כי הפרויקט החדש צפוף מעבר למה שתוכנית המתאר העירונית קובעת, וכי הם התריעו על קשיי תחבורה בשכונה, עקב ניתוקה משאר חלקי העיר.

הוועדה המחוזית דחתה את רוב הטענות וקבעה כי הבעיות של השכונה אינן קשורות לפרויקט הספציפי הזה, אלא קיימות כבר היום בשכונה, וכי סלילת נתיב נוסף או דרך מילוט לכיוון מערב הם באחריות העירייה. עם זאת, הוועדה קבעה כי בהוראות התוכנית ייקבע כי תוכנית הבינוי שתאושר על-ידי הוועדה המקומית תכלול פרק של בטיחות אש, שייערך על-ידי מומחה ויאושר על-ידי רשות הכבאות ורשות הטבע והגנים.

התושבים, המיוצגים על-ידי עו"ד ענת בירן, טענו במכתבם ליו"ר הוועדה המחוזית כי חששם ותחושתם הברורה הם כאמור כי "הדיון בו נשמעו דברי המתנגדים בפירוט רב, נערך למראית-עין ולצורכי הפרוטוקול בלבד, והוועדה המחוזית לא שמעה את טענותיהם בלב פתוח ובנפש חפצה כנדרש ממנה, שכן החלטתה כבר הייתה כתובה ומוכנה מראש".

המתנגדים טוענים כי הדיון נערך ב-12 בפברואר, ארך שעות והסתיים רק בסביבות השעה 14:00, ובאותו יום התקבלה ההחלטה. "האפשרות שחברי ועדת המשנה להתנגדויות דנו בהתנגדויות שנשמעו, התלבטו בהן וגיבשו את עמדתם המקצועית, ושנוסחה החלטה מנומקת עוד באותו יום, נראית בלתי סבירה לחלוטין ולמעשה בלתי אפשרית", נכתב בבקשה לערר. "מבלי לזלזל ולו במשתמע ביעילותה של הוועדה המחוזית, לא סביר שהחלטה בסדר גודל כזה התקבלה או יכולה הייתה להתקבל בשעות העבודה המעטות שנותרו ביום. ברור לכל מי שעיניו בראשו... כי לא נערך דיון רציני בהתנגדויות לאחר שמיעתן, וכי ההחלטה כבר נתקבעה ימים לפני הדיון בתוכנית בו נשמעו המתנגדים, דבר המהווה טעם כשלעצמו לפסילת ההחלטה".

לגוף העניין טענו המתנגדים כי הוועדה המחוזית דחתה את כל הטענות המהותיות שלהם, ואילו הטענות שכן התקבלו היו טענות חלופיות בלבד, ואף הן התקבלו בצורה חלקית. כן נכתב בבקשה לערר כי הוועדה המחוזית התעלמה ממרבית טענותיהם וממסמכי המומחים שהובאו על-ידם. עוד טענו המתנגדים כי על אף שהחלטת הוועדה נראית לכאורה מנומקת ומפורטת, בפועל היא לא נתנה מענה ולא התמודדה עם אף אחת מהבעיות שעליהן התריעו המתנגדים. 

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה נמסר בתגובה: "יו"ר הוועדה המחוזית ישיב במניין הימים החוקי לבקשה לאחר שישקול בכובד-ראש את בקשתם".