הפד חותך את הריבית בארה"ב לאפס, משיק תוכנית הקלה בהיקף 700 מיליארד דולר

אלה הצעדים הדרמטיים ביותר שהפד נקט מאז המשבר הכלכלי של 2008 • הבנק הודיע כי יתחיל לרכוש ני"ע כבר מחר עם הזרמה של 40 מיליארד דולר • התפרצות נגיף הקורונה פגעה בקהילות ובהתנהלות הכלכלית במדינות רבות, בהן גם ארה"ב"

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

הפדרל ריזרב נוקט את צעד הדרמטי ביותר מאז משבר הכלכלי של 2008 וחותך את הריבית לטווח של 0.25%-0% הערב. הפד כתב בהודעה שלו כי "התפרצות נגיף הקורונה פגעה בקהילות ובהתנהלות הכלכלית במדינות רבות, בהן גם ארה"ב".

הטווח הקודם של הריבית עמד על 1.25%-1%, וכעת למעשה הפד מביא את השיעור לאפס כפי שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ דורש כבר חודשים ארוכים. "הפד מצפה לשמור על טווח היעד הזה עד שיהיה בטוח כי הכלכלה תתגבר על האירועים האחרונים", נמסר בהודעה של הבנק המרכזי הערב. עוד עדכן הבנק כאמור כי הוא מתכוון להשיק מחדש את תוכנית "ההקלות הכמותיות", שנקט בתקופת המיתון שלאחר המשבר הכלכלי ב-2009 במטרה "להזרים שוב כסף לשווקים ולמשק כולו".

"הבנק הפדרלי מוכן להשתמש במגוון הכלים המלא שעומד לרשותו כדי לתמוך בזרימת האשראי למשקי בית ועסקים ובכך לקדם את יעדי התעסוקה והיציבות המקסימלית שלה", נמסר בהודעת הבנק. "כדי לתמוך בתפקודם החלק של השווקים של ניירות ערך וניירות ערך מגובי משכנתאות שהם מרכזיים בזרימת האשראי למשקי בית והעסקים, יגדיל הפד את החזקותיו בניירות ערך ב-500 מיליארד דולר לפחות בחודשים הקרובים וכן את החזקותיו בסך ניירות ערך מגובים במשכנתאות בסכום של לפחות 200 מיליארד דולר". הבנק הודיע כי יתחיל ברכישות ניירות הערך כבר מחר עם הזרמה של 40 מיליארד דולר. "הזרמת הכסף לשוק היא אחת המטרות היסודיות של הפדרל ריזרב ובנקים מרכזיים אחרים ברחבי העולם", נכתב בהודעת הפד. 

לצד ההורדה בריבית ותוכנית ההקלות, הפד הוריד גם את הריבית על הלוואות חירום של הבנקים ל-0.25%. בנוסף הוא האריך את הטווח להלוואות ל-90 יום. "הלוואות הפדרל ריזרב למוסדות הפיננסים ממלאות תפקיד חשוב בתמיכה בנזילות ויציבות המערכת הבנקאית ובביצוע אפקטיבי של המדיניות המוניטרית של ארה"ב. כך מסייע הפד למוסדות הפיקדון לנהל את סיכוני הנזילות שלהם ביעילות ולהימנע מפעולות בעלות השלכות נגטיביות על לקוחותיהם, כמו משיכת אשראי בתקופות של לחץ בשוק", נכתב בהודעת הפד.

הפעולות הללו באות לאחר שנראה שכלכלת ארה"ב הולכת בצעדים גדולים לעבר מיתון.  ועדת הנגידים של הפד הבהירה כי היא תמשיך לעקוב מקרוב אחר תנאי השוק ותהיה מוכנה להתאים את תוכניותיה בהתאם לצורך. הריבית הנמוכה צפויה להישאר עד שהכלכלה האמריקאית תתאושש מהשפעת הקורונה. 

בהודעה נוספת שפרסם הבנק הפדרלי, הוא עדכן כי הצעדים הדרמטיים שהוא נוקט מתואמים עם בנקים מרכזיים אחרים בעולם - בנק קנדה, בנק אנגליה, בנק יפן, הבנק המרכזי האירופי והבנק הלאומי השוויצרי.

המהלך היום מגיע לאחר צעדים קודמים שהפד עשה לאור המגפה, בהם הקיצוץ הקודם בריבית של הפד לפני כשבועיים, והזרמת 1.5 טריליון דולר  לשוק האג"ח האמריקאי כדי להבטיח נזילות מספקת לפעילות השוק ולהרגיע את הפחדים של המערכת הבנקאית בארה"ב.