גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"במופעים האחרונים היינו 20 אנשים על הבמה מול 15 איש בקהל"

ניר קפלן הוא מייסד, בעלים ומנהל קרקס פלורנטין ● משבר הקורונה תפס את קרקס בתנופה של מופע חדש: "מתוך 55 מופעים הספקנו להרים 7" ● "הכנסה של הרבה כסף ירדה לטמיון יחד עם ההשקעה"

ניר קפלן, מייסד ובעלים של קרקס פלורנטין / צילום: איל יצהר, גלובס
ניר קפלן, מייסד ובעלים של קרקס פלורנטין / צילום: איל יצהר, גלובס

משבר הקורונה תפס את קרקס פלורנטין בתנופה של מופע חדש "קרנבל בקרקס". "הרגשנו שעצוב במדינה והחלטנו להקים מופע שיעשה טוב לאנשים. הבאנו 20 אמנים מכל העולם, השקענו את כל הכסף שלנו במופע, בשיווק ובפרסום. מתוך 55 מופעים הספקנו להרים 7 ואז נכנסו הנחיות שהגבילו את מספר האנשים בקהל. יצא שבארבעה המופעים האחרונים היינו 20 אנשים על הבמה מול 15 איש בקהל", מספר ניר קפלן, מייסד ומנהל תיאטרון קרקס פלורנטין. 

קרקס פלורנטין הוקם ב-2002 בבית הספר רוגוזין בשכונת פלורנטין. קצת אחרי שניר קפלן חזר מלימודי אמנות הקרקס ותיאטרון בצרפת. לפני 14 שנה העתיק הקרקס את מקום מושבו לכפר הירוק. קרקס פלורנטין מציע מופעים, אירועים פרטיים, חוגים, קייטנות וסדנאות לעולם העסקי.

הזירה

השוק הישראלי: "חוץ מזה שהקהל הישראלי חסר סבלנות, הוא קהל טוב כמו כל קהל אחר. אחרי שהוא נכנס עצבני למופע ויוצא מאושר הוא אסיר תודה. אז זה קהל טוב. הילדים משתנים והשתנו עם השנים. הילדים של היום נבונים וחכמים, זה דור של מסכים ושל טיקטוק עם חלומות להיות כוכבים בתוכניות ריאליטי, מגיעים אלינו ילדים מוכשרים שלמדו לרקוד סטפס לבד ביוטיוב. הילדים של היום רוצים לזוז. באים אלינו לחוגים ואפילו יש לנו קבוצת נשים שבאות לחוג בקטע של חיטוב הגוף".

המתחרים: "יש כמה גופים באמנות הקרקס בצפון ובדרום. הייתה בינינו תחרות אבל נוצרה סינרגיה וקהילה בעקבות הקורונה כי כולנו פועלים בתחום איזוטרי שנתקל באין סוף בירוקרטיה. למשל בסוגיה של ביטוח וכיבוי אש, זה תחום מסוכן וזה שונה לגמרי מתיאטרון בהיבט העלויות שהן גבוהות בהרבה, יש עוד סוגיות כמו נושא הרישיון והאם אוהל של קרקס הוא מבנה קבוע או ארעי, לא שזה משנה כי ארנונה אנחנו משלמים במלואה. איפה שאפשר להקשות על התחום, מקשים. המתחרים הם גם מחוץ לעולמות הקרקס ולמעשה כל מי שמציע הצגות, קייטנות או חוגים שמתחרים על הזמן של הילדים".

החיים עצמם: "מאז מרץ נעצרה הפעילות. היו לנו 55 מופעים ביומן לפורים, הבאנו לישראל 20 אמנים מחו"ל, שילמנו עבורם 15 אלף שקל אגרות למשרד הפנים, שילמנו עשרות אלפי שקלים על האירוח שלהם והטיסות. הם הגיעו לישראל, הספקנו לקיים שבע הופעות ואז נכנסה הקורונה והפאניקה הייתה בשיאה. האמנים נתקעו פה בארץ. ישן אצלי בדירה טיטו מדינה, ליצן מספרד שהיה היסטרי. כל לילה היה מעיר אותי מהפחד שהוא לא יוכל לחזור למשפחה שלו. בסופו של דבר כולם עזבו אחרי עשרה ימים. את האגרות ששילמתי עליהם לא קיבלתי חזרה. במקום שיתמכו בנו - לוקחים לנו. כבר חודשיים שאומרים לי שזה בבדיקה מול משרד האוצר. זה כסף שנוכל לשלם לאנשים שצריכים לקנות בזה אוכל.

"כל ההזמנות וכל האירועים לחברות בוטלו. הכנסה של הרבה כסף ירדה לטמיון יחד עם ההשקעה. אחרי כן אמרו שנוכל לפתוח ב-1 ביוני ואז ב-14 ביוני, החזרנו את העובדים מחל"ת, הצלחנו למלא את היומן שוב ואז בדיוק לפני שבוע שוב סגרו אותנו מהיום למחר. שוב ביטולים והפעם אין תאריך יעד. פתחנו קייטנות והייתה אי בהירות עד הרגע האחרון. הצלחנו להגיע ל15% מהכמות שיש באופן רגיל. כל יום סוגרים, כל יום יש תקנות חדשות וכלום לא ברור. לא הבנו למה סגרו לנו את האפשרות לאירועים של 50 איש, אנחנו קרקס שיכול להכיל 600 איש, 50 איש נוכל להעמיד במרחק 10 מטר זה מזה, המקום פתוח ומאוורר, אבל אמרו שלא.

"ברים בתל אביב שאנשים יושבים אחד על השני כן, וזה לא. אין הגיון. הבעיה השנייה היא שהמדינה לא נותנת כלום. סגרתם אותי, בסדר אבל תנו לי מוצא. קיבלתי בתור בעל שליטה, 10,000 שקל לארבע חודשים. חווינו ירידה של 80% בפעילות הסכום הזה לא מכסה את ההוצאות הקבועות, היה אמור להיכנס עוד סכום אבל הוא לא נכנס. קיבלנו פטור מארנונה לשלושה חודשים זה היה הדבר היחיד שהיה מסודר. מתחיל להיות מאוד קשה. מבטיחים ואומרים שהבירוקרטיה תוסר, אבל בפועל זה לא קורה. מאיפה אני אמור לשלם את ההוצאות, שלא לדבר על ההפסדים? אם אני פותח מחר אני עבריין ויש לי לכלכל משפחה ועובדים. כל הסגירות מהרגע להרגע ובלי הודעה מראש, זורקים אותנו לריב עם הלקוחות. כל השנים שילמתי מיליוני שקלים של מסים, ואין סיוע ואין מתווה. אי הוודאות בתחום שלנו זה נורא. זו מלחמת התשה פנימית יותר קשה מהמחלה".

מהלך שיווקי שאתה גאה בו: "הקייטנות. אנשים באים מחשיפה בבתי ספר ומפרסום בפייסבוק ובעיקר מפה לאוזן. גידלנו דורות של ילדים שהתחילו פה בגיל 6 ועכשיו הם בצבא ומובילים את הקייטנות בעצמם".

מהלך שיווקי שהיית רוצה למחוק: "ניסינו לעשות שותפות עם זאפה לפני שנה למופעים באמפי לייב בראשון, היה שם בלגן וסגרו את אירועי הלילה והפסדנו הרבה כסף על זה".

מה שקורה עכשיו: "אחרי ששיגעו אותנו עם לפתוח ולסגור החלטנו שלא נפתח שוב מופעים כי אני יודע שזה יקרה שוב. היו פניות עסקיות בתחילת הקיץ גם לאירוע ענק של חברה גדולה, גם זה לא יקרה. לי זה נראה הזוי, אני מרגיש שלא מתנהלים נכון ושבקרוב משהו יתפוצץ לנו בפנים. אנשים מתקשרים ורוצים לתרום לנו. זה נורא מחמם את הלב. אבל אנחנו לא אנשים של תרומות ועבדנו כל החיים שלנו. בשבת הקרובה החלטנו לקיים גראז' סייל של תלבושות מקצועיות, של אביזרים, חלקי תפאורה, מכונות מזון שאנשים יוכלו לתמוך ולקבל חתיכה מהקרקס ולשלם כאוות נפשם".

פוליטי 

בתחום הזה חווה קפלן בעיקר אכזבה עמוקה. "אין ממשלה ואין ריבון. לא מדברים אתנו בצורה ברורה, הכול מונחת מהיום למחר. ההתנהלות שלא רצינית, לא הגיונית ובלי מתווה, ודווקא התכנון הוא הבסיס למצוא פתרון לכל הבעיה. מההתחלה השתתפתי במחאות ואמרתי שהמכה הכלכלית תהיה גרועה יותר מהמגפה".

קפלן מלין על אי אסדרת הענף. "לפני 20 שנה לא היה כלום בתחום והיום יש צמיחה. בצרפת התחום נתמך על ידי הממשלה ויש פקולטות של קרקס ואונ' של קרקס ואפשר לעשות בגרות בקרקס במגמות בבתי הספר. ניסינו להביא את זה לכאן, אבל זה לא הבשיל. נפגשנו עם שר התרבות חילי טרופר כדי להקים איגוד של עובדי קרקס שיהיו לו תקציבים והכרה כמו למשל למסלול שירות צבאי למצטיינים או לקדם מגמת קרקס בתיכונים. הוא היה קשוב אבל הוא תחת מתקפה של קורונה, אז אני לא יודע עד כמה זה יוכל להתקדם".

אישי 

הגלגול: את מפעל חייו, קרקס פלורנטין, הקים קפלן אחרי שחזר מלימודי אמנות הקרקס ותיאטרון בצרפת ואחרי שסיים את לימודי המשחק שלו אצל יורם לוינשטיין. "כשחזרתי לארץ, לא היה קרקס או מקום להתאמן, לא היו מתקנים או הכשרה מיוחדת לתחום אז החלטתי להקים לבד. נסעתי לטיול לפני צבא ונתקעתי בכיכרות בפריז שבהן מתקיימים מופעי רחוב, על ידי אמנים שמסוגלים לגרום לאנשים לעצור לחצי שעה באמצע תנועה ברחוב ועוד לוקחים מהם כסף. זה שיגעון הרי. הלימודים כללו כ-15 תחומים בהם אקרובטיקה, ליצנות הליכה על חבל, טרמפולינה, טרפז מעופף, ג'אגלינג. יש המון מקצועות בתחום אמנות הקרקס, ליצן שהוא יותר קומדיאן ואקרובט או מישהו שעף באוויר. חיפשנו מקום שיכיל את הכול והגענו לכפר הירוק".

מודל לחיים: "צ'רלי צ'פלין, באסטר קיטון, והדמות של מנהל הקרקס מהסרט "ההצגה הטובה בתבל" שהיה לו החלום שלו לעשות את המופע הגדול בעולם ולרגש אנשים ולהמציא דברים. הוא השראה".

על רגל אחת
תפקיד: מייסד, בעלים ומנהל קרקס פלרונטין; גיל: 47; מגורים: תל אביב; מצב משפחתי: נשוי ואב לשלוש בנות

המספרים מדברים
על הצניחה בפעילות: ירידה של 80% מאז משבר הקורונה; לאורך השנים השתתפו בקייטנות 10,000 ילדים; בחוגים: השתתפו 5,000 ילדים; במופעים: צפו כמיליון איש

עוד כתבות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

בצל הלחצים: גלנט יאשר בקרוב מינוי של ראש אמ"ן חדש

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים