גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסרט החדש של נטפליקס חושף את הנזקים האדירים של תעשיית הדייג

התעשייה המאיימת ביותר כיום על החיים הימיים היא תעשיית הדייג ● סרט חדש של נטפליקס שצולל לזירה הימית הפרוצה, מגלה את האמת שהצרכנים ממש לא ישמחו לשמוע: ממקרי היעלמות ורצח מסתוריים, ועד דולפינים וכרישים המסתבכים ברשתות הדייג ומתים

ציד בלתי מבוקר של דגי טונה ביפן / צילום: נטפליקס
ציד בלתי מבוקר של דגי טונה ביפן / צילום: נטפליקס

לפני מספר ימים רמזה כוכבת הריאליטי הפופולרית קורטני קרדשיאן ל-115 מיליון עוקביה באינסטגרם כי לאחר שהפסיקה לאכול בשר, בקרוב היא עשויה לחתוך החוצה מהצלחת גם דגים ופירות ים. במעין רגע של הסכמה בין-דורית, היא הצטרפה לכוכב הרוק בריאן אדמס, שהפציר בעוקביו בטוויטר "לא לאכול דגים".

באותו זמן, בצד השני של העולם, עדכנה רשת חנויות מכולת הונג קונגית כי תפסיק למכור דגים. הסיבה לכל המהלכים הללו היא סרט חדש של נטפליקס בשם "seaspiracy", שמצליח להכות גלים ברשת ומחוצה לה בשבועיים האחרונים.

כרזת הסרט. חושף סוד שמור / צילום: נטפליקס

עלי טבריזי, שיצר את הסרט יחד עם המפיק קיפ אנדרסן, התנדב בניקיון חופים מפלסטיק באנגליה, והפך מוטרד יותר מיום ליום. כמויות של פלסטיק חד פעמי נערמות בחופים ובים, בעלי החיים נהרגים, ולבני האדם לא מספיק אכפת.

טבריזי החליט לצלם סרט בנושא, ומהר מאוד גילה שהתעשייה המאיימת ביותר על החיים הימיים היא תעשיית הדיג. התעשייה הזו גורמת ל-50 מיליון כרישים ול-300 אלף לווייתנים ודולפינים בשנה להפוך ל’שלל לוואי’, מציבה צבי ים וחיות אחרות בסכנת הכחדה, ופוגעת באוקיינוסים באופן שמאיים לא רק על בעלי החיים, אלא גם על מארג המזון האנושי והיציבות הכלכלית של מדינות נחלשות.

ואי הפלסטיק באוקיינוס, שבו צפים בקבוקי משקה, צלחות חד פעמיות ושלל מוצרי פלסטיק? הוא מורכב בעיקרו מרשתות ופסולת דיג, שמתגלה גם בקיבתם של לווייתנים רבים שנשטפים מתים אל החוף.

הנה כמה נקודות מסקרנות בנוגע לסרט שהפך לשלישי בדירוג הפופולריות בנטפליקס, והצליח לסחוף אנשים ברחבי העולם ללמוד על תעשיית הדיג - ואולי אף לשנות את הרגלי התזונה שלהם.

1 כיור הפחמן המשמעותי

הים הוא בית לכ-80% מהיצורים החיים בכוכב הלכת שלנו, והוא כיור הפחמן המשמעותי ביותר בעולם. כלומר, אם האמזונס הוא "הריאות הירוקות של כדור הארץ", הים הוא ריאה כחולה משמעותית יותר, הסופגת פחמן וזיהום וממתנת את השפעות משבר האקלים. אם לא נגן על הים, לא נוכל להילחם במשבר האקלימי או בדעיכת המגוון הביולוגי.

אך תעשיית הדיג כוללת תופעות לוואי שקשה מאוד לפקח עליהן. למשל, ‘דילול’ אוכלוסיות הדולפינים ביפן כדי שאלו לא יתחרו עם בני האדם על ציד דגי הטונה, דיג יתר מסיבי המוביל לפגיעה גם ביכולת האוקיינוסים לספוג פחמן, ו’שלל לוואי’ של בעלי חיים הנתפס ברשתות הדיג הענקיות.

2 מכת מכמורות הדיג

אם פעם דמיינו שדיג מתבצע כאשר יורדי ים שטים בספינה קטנה ומושים מהמים דגים, הסרט מציג את האמת הכואבת של תעשיית הענק המסחרית: שימוש במכמורות דיג עצומות, המורידות אל הים רשתות ענק. הרשתות האלה גורפות איתן גם צבי ים, כרישים, דולפינים ואלמוגים.

לפי הסרט, תעשיית הדיג מובילה ללכידת 2.7 טריליון דגים בשנה. דיג מכמורת משחית בכל שנה כמעט 16 טריליון דונם של רצפת האוקיינוסים, לעומת כ-100 מיליון דונם המושחתים בכל שנה ביבשה.

רק בחודש שעבר פורסם כי דיג מכמורות גם אחראי לפליטות פחמן מקרקעית הים בכמות העולה על פליטות הפחמן מהתחבורה האווירית הגלובלית. הוא לא רק מוחק מינים שלמים ומשמיד בתי גידול, אלא פוגע בכיור הפחמן החיוני שעליו נסמכים כלל החיים על כוכב הלכת שלנו.

3 תוויות לא בטוחות

האם ‘צרכנות מצפונית’ היא אפשרית? אם אתם מקפידים לקנות טונה עם סימון ‘בטוח לדולפינים’ או תווית של המועצה לשימור ימים, הסרט מטיל ספק באמיתות הסימונים הללו. כשנשאל מארק פאלמר, האחראי על תוכנית המעניקה סימוני ‘בטוח לדולפינים’ האם אכן שלומם מובטח, ענה שאיש לא יכול להבטיח זאת.

הים הוא זירה פרוצה למדי, ולמרות שבשטח ישנם משקיפים על סיפוני האניות, לדברי פאלמר "ניתן לשחד אותם, והם לא נמצאים באופן קבוע בים" (לאחר שפורסם הסרט, הוא טען כי דבריו הוצאו מהקשר).

רבים מהעוסקים בנושא סירבו להתראיין, ובהם גם המועצה לשימור ימים - ארגון לדיג "בר קיימא". כשהיוצרים עקבו אחר הכסף, הם גילו כי 80% מהכנסות הארגון מגיעות מחלוקת תוויות לחברות מסחריות, וכי בין מקימיו ניתן למצוא קמעונאית מזון ענקית המשווקת פירות ים.

4 האם החיים בים ייעלמו

ב-seaspiracy יש כל מה שצריך כדי לייצר שובר קופות הוליוודי מוצלח: סיפורי היעלמות ורצח מסתוריים, כנופיות ששולטות באזורים מופקרים שעליהם איש לא מפקח, תאגידי ענק שמלבינים פגיעה חסרת תקדים בדולפינים וחיות ים באמצעות ארגוני סביבה ועבדות מודרנית.

הסרט שזור בנתונים מדעיים רבים, אך יש בו גם כמה שגיאות עובדתיות, והוא הצליח לעורר תגובות זועמות. אחת מהן היא שדיג מסיבי עלול להוביל לכך שבשנת 2048 לא יהיו דגים בים. ד"ר עמיקם בר גיל, ביולוג ימי וממקימי חברת ימוג’ה העוסקת במיקרו אצות, מסביר: "זו טענה לא נכונה, שמבוססת על מחקר שהופרך.

"הים הוא מערכת מורכבת מאוד, שמושפעת מגורמים כמו התחממות כדור הארץ, דיג מסיבי וזיהום פלסטיק. אם אנחנו פוגעים בדגים באזור מסוים, לא יהיה מי שיאכל את האצות, הן ישתלטו על שוניות אלמוגים, מינים שחיים בסביבת השונית ייעלמו, טורפים ייעלמו וכך אזור ימי שלם יהפוך למדבר.

"האם החיים בים ייעלמו? לא. אך קשה לחזות מה תהיה התוצאה אם התערבות האדם תמשיך כרגיל בניצול והרס של הסביבה הימית. עם זאת, למרות כמה אי דיוקים, הסרט מעלה לתודעה את החשיבות של הסביבה הימית, ויכול אולי לעורר שינוי".

5 האקוסיסטם הימי

הסרט מציג תמונת רוחב מדאיגה וממשית של הנזק שמייצרת תעשיית ענק שלא יודעת שובע. הוא גם משקף את הפער הגדול בין הרצון של הצרכנים לשמור על כדור הארץ, לבין האפשרויות לעשות זאת בפועל בצריכה של מזון מן החי.

רבים מפחיתים בצריכת בשר הבקר ומגבירים את צריכת הדגים, מתוך מחשבה שטביעת הרגל של דיג נמוכה יותר. אך האקוסיסטם הימי מתפקד כמארג אחד. במילים אחרות: דמיינו שכדור הארץ הוא ספינת חלל ששטה בגלקסיה עם מערכת תחזוקת חיים. כמה אנשי צוות שאחראים לתחזוקת המערכת אפשר להרוג, ולקוות שהמערכת תמשיך לתפקד?

6 להפחית את הניצול

האם תעשיית ענק שהטבע הוא המטרה שלה יכולה להיות בת קיימא? חוות דיג מסחריות הניצבות בלב ים מסבות אף הן נזק למערכת האקולוגית - ועל כך הרחבנו בשבוע שעבר, בסקירה הנוגעת לתעשיית הסלמון. ד"ר בר גיל מציע, למשל, לחשוב על גידול דגים בבריכות יבשתיות. אך הנקודה המרכזית היא שמערכות אקולוגיות עדיין יכולות להתאושש, אם יופחת הניצול שלהן באופן משמעותי.

הדרך לעשות זאת היא ליצור שמורות ימיות גדולות מאוד, שבהן לא ניתן יהיה לדוג. כיום, 6.2% מהאזורים הימיים בעולם מוגנים, אך רק 0.5% מוגנים באופן אפקטיבי ובר פיקוח, ומרבית מדינות העולם לא פועלות כדי לשנות זאת.

השורה התחתונה בסרט מותירה את הכוח בידי הצרכן: להדיר רגליים מהתעשייה, ולא לצרוך דגים. זוהי בחירה בלתי אפשרית עבור מיליוני אנשים התלויים בדיג כתזונת חלבון יחידה, במדינות המתמודדות עם רעב, עוני ותת תזונה. אך הסרט מזמין את אלו המסוגלים לכך להסתכל למציאות בעיניים, ולחשוב מחדש על מערכת היחסים בין בני האדם לטבע.

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היום / צילום: חיים צח-לע''מ

בלינקן הגיב בביטול לדברי נתניהו על מבצע ברפיח: "אנשים אומרים דברים"

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

עליות בחוזים העתידיים בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס עולה ב-0.1% ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר